2026-06-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin

Jag anser att det vore bättre att försöka modernisera och utveckla gröna alternativ som undervattens generatorer som drivs av undervattensströmmar. Ingen blir störd av dem som vindkraftverk och de genererar el i princip 24/7.

Är det inte bättre då att vi skaffar oss en magisk magiboik och använder den för att få oändlig energi? Jag menar om vi ska drömma och fantisera kan vi väl lika gärna göra det rejält?
Citera
2026-06-23, 14:41
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Är det inte bättre då att vi skaffar oss en magisk magiboik och använder den för att få oändlig energi? Jag menar om vi ska drömma och fantisera kan vi väl lika gärna göra det rejält?

En snubbe ska driva sin båt med något sådant! Verkar hur legit som helst!

(FB) The Liberty Engine
Citera
2026-06-23, 15:00
Medlem
Citat:
Karlshamnsborna tyckte annorlunda än dig, fritt ur minnet var 66% emot, det är 2/3 som inte vill ha kärnkraftverk i sin NIMBY.

Läste en artikel inför folkomröstningen i Karlshamn och där bodde en hel del folk i denna fortfarande idylliska skärgårdsmiljön, där riksdagspolitikerna vill bygga ett nytt kärnkraftverk.

Konstigt nog finns inga planer på nya kärnkraftverk i Ebbas Uppsala, inte ens i kommunen eller i Stockholm eller kommunen. Märkligt...
Kanske är värt att markera att enbart 48,4 % röstade i detta val om kärnkraften. Gissar att de som röstade ville göra en markering, sedan att nej-sidan samlade fler och varför låter jag vara osagt, men påpekas bör är att

"Folkomröstningen om en framtida kärnkraftsetablering i Karlshamns kommun initierades av oppositionspartierna Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Centerpartiet."

De som samlade väljare var de som ville ha ett nej!
Citera
2026-06-23, 15:34
Medlem
Citat:
I Ebba Busch tal under årets Almedalsvecka talar hon sig nästan helt oreserverat varm för kärnkraften.

Men NIMBY-effekten är väldigt stor när det gäller var kärnkraftverken skall byggas och placeras. Ingen vill i princip ha kärnkraftverk när inpå sitt egna hem. Karlshamnsborna sade tydligt NEJ! i en folkomröstning för några veckor sedan.

Skulle Ebba Busch vara lika oreserverat positiv till nya kärnkraftverk om alla nya kärnkraftverk byggdes så nära Busch egna hem som det går.

Hon bor väl i Uppsala där hon kommer ifrån när hon inte är i riksdagens övernattningslägenhet i Stockholm.

Skulle hon lika villkorslöst tala sig varm för dessa nya kärnkraftverk om alla framtida byggdes så nära hennes privata hem och bostad som det är tekniskt möjligt.

Av säkerhetsskäl måste de väl ligga vid havet eller en stor sjö som inte kan bli uttorkad eftersom de är beroende av konstant kylvatten.

Men hur positiv till kärnkraften skulle hon vara om kärnkraftverken hamnade på hennes bakgård?

Sedan är det inte bara kärnkraftverken som är otroligt dyra att bygga och tar minst ett decennium att ens få i drift.

Vid nybygge av flera kärnkraftverk i Sverige behöver vi bygga ny långtidsförvaring för det radioaktiva avfallet, en politiker avslöjade i en TV-intervju att detta är enormt dyrt cirka 150 miljarder kronor och den notan hamnar på skattebetalarna.

Jag anser att det vore bättre att försöka modernisera och utveckla gröna alternativ som undervattens generatorer som drivs av undervattensströmmar. Ingen blir störd av dem som vindkraftverk och de genererar el i princip 24/7.

Det är väl vida känt nu hur hon hanterar problem om hennes bostäder och var hon bor?

Med risk att låta som att jag faktiskt känner någon som helst sympati för henne så är jag också positiv till kärnkraften men det är för att jag är involverad i branschen och vet vad och hur det fungerar. Sen plats kommer alla bråka om oavsett. Det viktigaste är säkerheten och miljön, inte någon fåntratts utsikt.
Citera
2026-06-24, 12:42
Medlem
Det är märkligt men priset för en bostad i Barsebäcks hamn är dyr och blev allt dyrare under alla åren man hade två kärnkraftverk som grannar. Inte tog någon där heller skada av det hela så vad skulle de vara rädda för?
Citera
2026-06-24, 12:58
Medlem
diseuses avatar
Citat:
I Ebba Busch tal under årets Almedalsvecka talar hon sig nästan helt oreserverat varm för kärnkraften.

Men NIMBY-effekten är väldigt stor när det gäller var kärnkraftverken skall byggas och placeras. Ingen vill i princip ha kärnkraftverk när inpå sitt egna hem. Karlshamnsborna sade tydligt NEJ! i en folkomröstning för några veckor sedan.

Skulle Ebba Busch vara lika oreserverat positiv till nya kärnkraftverk om alla nya kärnkraftverk byggdes så nära Busch egna hem som det går.

Hon bor väl i Uppsala där hon kommer ifrån när hon inte är i riksdagens övernattningslägenhet i Stockholm.

Skulle hon lika villkorslöst tala sig varm för dessa nya kärnkraftverk om alla framtida byggdes så nära hennes privata hem och bostad som det är tekniskt möjligt.

Av säkerhetsskäl måste de väl ligga vid havet eller en stor sjö som inte kan bli uttorkad eftersom de är beroende av konstant kylvatten.

Men hur positiv till kärnkraften skulle hon vara om kärnkraftverken hamnade på hennes bakgård?

Sedan är det inte bara kärnkraftverken som är otroligt dyra att bygga och tar minst ett decennium att ens få i drift.

Vid nybygge av flera kärnkraftverk i Sverige behöver vi bygga ny långtidsförvaring för det radioaktiva avfallet, en politiker avslöjade i en TV-intervju att detta är enormt dyrt cirka 150 miljarder kronor och den notan hamnar på skattebetalarna.

Varför skulle hon ha något emot att det låg ett kärnkraftverk nära hennes hem? Jag menar, jag bor i Stockholm. Bara ett par kilometer från min bostad fanns en gång en kärnreaktor (R1 på KTH). Några mil söder om min bostad fanns ett kärnkraftverk (Ågesta). Jag hade inte haft något emot ifall de två hade varit igång än idag. Jag skulle inte heller ha något emot om man anlade nya kärnkraftverk av modern typ på de två platserna.
Citera
2026-06-24, 15:13
Moderator
Diagorass avatar
Politik: inrikes --> Politiker
/Moderator
Citera
2026-06-25, 22:55
Medlem
HerrGickhans avatar
De som bott vid kärnkraftverken har aldrig klagat och huspriserna har inte sjunkit. Ett kärnkraftverk stör lika lite som ett vattenkraftverk. Ett vindkraftverk förstör däremot båden natur- och boendemiljöer. Nära ett sådant vill ingen bo.

Om man nu är rädd för att det ska bli en härdsmälta så kommer ju knappast att bo nära vara de enda drabbade. Det kommer att byggas väldigt mycket kärnkraft i Europa de kommande tio åren. Ukraina kommer när kriget väl är över att bygga åtskilliga. Modern kärnkraftteknik kan inte ge en härdsmälta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in