2026-06-23, 11:49
  #1
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Jag tänker tv, dag och natt och nu vill jag tipsa Sveriges television och TV4 men också Kanal 5 om några sjyssta utländska program jag upptäckt när jag tittat på tv på mina resor. Producera svenska varianter på dem:

Cash cab (Storbritannien och USA)
Road movie blandat med quiz Du ska unna dig åka lite taxi så du kliver in i en till synes helt normal taxibil, Taxi Stockholm... Men på insidan är det kameror och diskolampor. Bakom ratten en programledare som säger: nu blir det frågesport för hela slanten! Du kan vinna pengar, men svarar du fel på tre frågor slänger jag av dig vid väggrenen.

Formatet har gjorts i London med deras läckert svartlackerade victorianska taxibilar samt i smältdegeln New Yorks gula taxi-cabs. Det är ett billigt format att göra, det behövs en bil och inbyggda actionkameror. Det behövs ingen castare eftersom deltagarna hämtas direkt från gatan. Jag kan tänka mig Magnus Härenstam bakom ratten. En följebil filmar miljöbilder.

The Great Pottery Throw Down (Storbritannien)
Programmet kan heta Hela Sverige drejar. Det är inte så tråkigt som det låter. Amatörer reser till Gustavsberg, en stad med porslinstradition, för att tävla i keramik och drejning. De får uppdraget: gör en middagsservis, eller tillverka ett badkar i lera. Dramatiken när de plockar ut föremålen ur ugnen är oslagbar tv. Har allting spruckit? Var det luftbubblor kvar i degen? Aaaaa... Var allt hårt arbete förgäves?

Sen utser juryn en vinnare som utses till veckans krukmakare och en förlorare som lämnar tävlingen. Sen är det bara en kvar. Formatet har gjorts i nio säsonger i Storbritannien, vilket bör betraktas som en smärre succé. En alternativ adaption för Sverige vore en tävling i glasblåsning och glaskonst. Hela Sverige blåser glas. Amatörer reser till glasriket för att tävla i glasblåsning. Uppdragen kan vara att blåsa en vas, blåsa ett fönster, blås glas på en enhjuling inför publik...

Pointless (Storbritannien, Australien, Tjeckien, Kroatien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Nordmakedonien, Nederländerna, Polen, Serbien, Schweiz)
Ett frågesportsformat som BBC lyckats sälja till så många länder, men inte till Sverige. Obegripligt. Vi är många som vill ha en daglig quiz show på tv, som Vem vet mest? med Rickard Olsson var. Svaret heter Pointless! En spjuveraktig programledare och en underfundig domare behöver köpas in till tv. En come back för Rickard, ackompanjerad av en yngre komiker kanske?

Varje fråga som ställs har flera rätta svar. De tävlande paren ska svara det mest obskyra men rätta svaret för att vinna. Inför programmen har frågorna ställts till en panel på 100 personer. Om 30 av panelen svarat samma som du får du 30 poäng. Högst poäng förlorar omgången och lämnar spelet. Felsvar ger 100 poäng. Det tycks komplicerat till en början men sen, efter tjugo program fattar du galoppen. Vinnaren som blir kvar sist med minst antal poäng får en slant. Snälla tv – producera en svensk variant!

Vilka utländska tv-format tycker du borde produceras i Sverige? Kärlek på spektrumet?
Citera
2026-06-23, 11:58
  #2
Medlem
2560ps avatar
Blir nog lite likstelt om Magnus Härenstam ska ratta taxin
Citera
2026-06-23, 12:33
  #3
Medlem
pn222jws avatar
Historiska dokumentärfilmer - miniserier - om tiden 1914-45. Svenska militärhistoriker, experter, filosofie doktorer (och liknande) i tyska- brittiska- slaviska och amerikanska studier - som pratar medan gamla journalfilmer och nyproducerade animerade kartor illustrerar krigens processer. Svenskspråkiga psykologer och statsvetare skulle (försöka) analysera Churchill, Stalin och Hitler. BBC och History Channel med flera har producerat ett hundratal sevärda såna. Det skulle inte behöva handla om Sveriges (neurotiska) beredskapstid, utan mera objektivt förutsättningslöst (exempelvis Finlands deltagande skulle självklart skildras) ur ett eurocentriskt perspektiv.
__________________
Senast redigerad av pn222jw 2026-06-23 kl. 12:39.
Citera
2026-06-23, 13:02
  #4
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Historiska dokumentärfilmer - miniserier - om tiden 1914-45. Svenska militärhistoriker, experter, filosofie doktorer (och liknande) i tyska- brittiska- slaviska och amerikanska studier - som pratar medan gamla journalfilmer och nyproducerade animerade kartor illustrerar krigens processer. Svenskspråkiga psykologer och statsvetare skulle (försöka) analysera Churchill, Stalin och Hitler. BBC och History Channel med flera har producerat ett hundratal sevärda såna. Det skulle inte behöva handla om Sveriges (neurotiska) beredskapstid, utan mera objektivt förutsättningslöst (exempelvis Finlands deltagande skulle självklart skildras) ur ett eurocentriskt perspektiv.

Oj, vilka fantasilösa programförslag. Klockorna stannar. Skönt att SVT skrotar Kunskapskanalen.
Citera
2026-06-23, 14:08
  #5
Moderator
Nospheratus avatar
Jag är sjukt less på alla jävla tävlingsprogram med utslagningar och allt vad det är. Jag hade nog slagit ett slag för Would I Lie to You?. Brittisk underhållning med allehanda halv- och helkända komiker och skådespelare.

På pappret är det väl förvisso ett tävlingsprogram där två lag tävlar, men det är bara ploj. Det är som i Parlamentet, ja det är visserligen två lag med komiker, men det är helt oviktigt om eller vem som vinner varje avsnitt.

Idén går ut på att en deltagare får ett kort med ett påstående denne läser upp. Ofta något ganska roligt och spektakulärt. Typ "En gång svalde jag en golfboll av misstag". Nu gäller det för de andra att med motfrågor försöka avgöra om det är falskt eller sant. Det gäller liksom att försöka få personen att försäga sig eller tappa ansiktet i asgarv.

Det är sjukt roligt att se deltagarna slingra sig "Jomen, alltså, golfbollen landade på min tallrik. Jag trodde det var ett ägg!". "Vafan, man sväljer väl för i helvete inte ett helt ägg i vilket fall?!".
Citera
2026-06-23, 14:32
  #6
Medlem
fjollciggs avatar
Varför inte lite klassisk japansk förnedrings-tv med inslag som tio man på rad och du ska gissa vem som blir slickad i stjärten? Martin Timell gör comeback som programledare och vinner än en gång folkets hjärtan.
Citera
2026-06-23, 14:36
  #7
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Varför inte lite klassisk japansk förnedrings-tv med inslag som tio man på rad och du ska gissa vem som blir slickad i stjärten? Martin Timell gör comeback som programledare och vinner än en gång folkets hjärtan.

Man måste iofs inte uppfinna hjulet igen, det blir nog inte bättre med trökiga svenskar. Alla avsnitt av mxc finns ju på tuben

https://www.youtube.com/watch?v=KwMFjL-OW7I&t=3461s
Citera
2026-06-23, 14:58
  #8
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Man måste iofs inte uppfinna hjulet igen, det blir nog inte bättre med trökiga svenskar. Alla avsnitt av mxc finns ju på tuben

https://www.youtube.com/watch?v=KwMFjL-OW7I&t=3461s

Tack för tipset! Nu har jag nåt att slänga på under nästa familjemys.

Fast lite kul vore det väl ändå med just trökiga svenskar? Jockiboi är född att spela rollen som stjärtslickare. Edward Blom hade också varit kul, men man måste ju va realistisk.
Citera
2026-06-23, 15:03
  #9
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Tack för tipset! Nu har jag nåt att slänga på under nästa familjemys.

Fast lite kul vore det väl ändå med just trökiga svenskar? Jockiboi är född att spela rollen som stjärtslickare. Edward Blom hade också varit kul, men man måste ju va realistisk.

Hahaha, ja fan vet om du inte är nåt på spåren där!
Citera
2026-06-23, 15:50
  #10
Medlem
Klas-Vegass avatar
Så du vill se Anna Book, Runar Fängelsegard och dottern svartenbrant dreja i tv?
Citera
2026-06-23, 23:21
  #11
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Så du vill se Anna Book, Runar Fängelsegard och dottern svartenbrant dreja i tv?

Ännu hellre ser jag dem blåsa glas på ett bruk i Småland. Glaskonst är den högsta av konster, anser jag, och Sverige är världskänt för Kosta och den där snöbollen i glas. Sveriges mästerglasblåsare VIP!

Jag ser gärna deltagare som är intresserade av inredning, form och skulpturer, som paret Simon och Tomas från Sveriges fulaste hem. På min deltagarlista står också Lakris-Doris, Ann Söderlund, Håkan Juholt och kanske Behrouz Badreh. Clara Henry är given som programledare med glad och nyfiken energi.

Måste jag ta på mig att e-posta produktionsbolagen?
Citera
2026-06-23, 23:28
  #12
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Om man får importera dramaseriernas koncept också ser jag gärna att tv sätter upp en svensk variant på Glee som rotar i den svenska musikskatten. En musikklass som är lite utstötta på skolan men så tystnar alla kritiker när de sjunger ut. Kören tar sig an Tomas Ledin, Magnus Uggla, Lisa Nilsson, Evert Taube, Laleh, Måns Zelmerlöws klassiker... Gammalt och nytt. Vore det inte en given Kristallenvinnare?

Var för ängslig att ta med Glee förut på min lista, för ni Flashbackare blir så provocerade av hbt-kultur, men jag tycker Glee är riktigt kanon, jag har den amerikanska dvd-boxen hemma, men klippen finns också att se på Youtube.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in