2026-06-23, 21:24
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Måste vara nya regler.
Ja. Jag tror de ändrades för 1,5 - 2 år sedan.
Som tur var hade jag tillgång till privat mark
på en stilla plats där jag kunde öva mina färdigheter.
Citera
2026-06-23, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu är det reglerat i lag att drönare räknas som flygfarkost. Även om drönaren väger under 250 gram så kan du göra mycket skada. Propellrarna är väldigt vassa och snurrar otroligt snabbt. Skulle du styra den så att den krockar med en mopedist eller mc kan det få allvarliga konsekvenserna. Uppenbarligen har du inte koll på drönare.
Lagen är inte nödvändigtvis rimlig. Du kan såklart orsaka allvarliga konsekvenser om du kör på en mopedist med en radiostyrd bil också men det innebär inte att det borde räknas som rattfylleri. Att orsaka allvarliga konsekvenser är i sig redan ett brott så om fyllot i fråga flög omkring och skar av fingrarna på folk så skulle man kunna åtala honom för det istället.
Citera
2026-06-23, 21:53
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vi snackar fortfarande om fem Snickers och det är inte farligt att få fem Snickers i huvudet även om de faller från 1000 meters höjd.

Men ditt klappträ. Min japanska kniv bäger under 249gram. Den kan göra ganska stor skada om jag kastar den på någon.

En gevärskula väger bara några gram.

Sluta med din jämförelse lm snickers då den är lika relevant som den i fallen ovan.

Personen i fråga bat omdömmeslös nog att flyga berusad inom brommas flygplats säkerhetsrådet.
Om man inte förstår problematiken i detta är man nog inte lämpad att framföra något överhuvudtaget.
Citera
2026-06-23, 21:58
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Det är drönare med i hopfällbara propellrar. Googla du på drönare och skador så ser du att den till exempel kan skära av en ganska tjock morot. Vet av egen erfarenhet att den kan skada dig ordentligt

Det var ju en sådan han flög enligt fupen. DJI Lito X1 som har ihopfällbara propellrar.

https://youtu.be/l2UlWIX-5s8?si=Wwro9G3IWv9R9hrq
Citera
2026-06-23, 22:01
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
I ett öga då?

Vi kanske skall förbjuda kvinnor med långa naglar att vistas ute om de är fulla då? Eller att bära paraply på fyllan? Parafylleri?
Citera
2026-06-23, 22:04
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Men ditt klappträ. Min japanska kniv bäger under 249gram. Den kan göra ganska stor skada om jag kastar den på någon.

En gevärskula väger bara några gram.

Sluta med din jämförelse lm snickers då den är lika relevant som den i fallen ovan.

Personen i fråga bat omdömmeslös nog att flyga berusad inom brommas flygplats säkerhetsrådet.
Om man inte förstår problematiken i detta är man nog inte lämpad att framföra något överhuvudtaget.

Hastighetsskillnaden mellan en snickers och en drönare är mycket mindre än mellan en drönare och en gevärskula.
Citera
2026-06-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Vi kanske skall förbjuda kvinnor med långa naglar att vistas ute om de är fulla då? Eller att bära paraply på fyllan? Parafylleri?
Japp, i 100 km/h kan de vara en stor risk.
Citera
2026-06-23, 22:17
Medlem
Helt rätt, är du påverkad och inte riktigt klar i huvudet kanske du inte hinner uppfatta flyg eller helikopter i tid.
Citera
2026-06-23, 22:48
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Om han har körkort för bil, ryker det?
Det var min första undran när jag läste ts.
Hade varit överdrivet, allrahelst när det är en såpass liten drönare.
Citera
2026-06-23, 22:52
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
De flesta människor blir inte fulla på fyra-fem öl.
Det skulle jag nog säga tvärtom.
Om jag drack 4-5 bärs hade jag varit tvärpackad.
De flesta blir nog ganska berusade på den mängden.
(starköl då, såklart)
Citera
2026-06-23, 22:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
Det skulle jag nog säga tvärtom.
Om jag drack 4-5 bärs hade jag varit tvärpackad.
De flesta blir nog ganska berusade på den mängden.
(starköl då, såklart)

Då har du jävligt låg tolerans.
Citera
2026-06-23, 23:07
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Då har du jävligt låg tolerans.
"jävligt låg" till och med?
Eller så dricker du mycket och har hög tolerans.
Skulle tro att jag har mer rätt än fel i mitt påstående.

Sen beror det såklart på om man dricker 4-5 öl från lunch till kväll. Men dricker en vanlig person 4-5 öl på en timme så är man grov alkis om man inte blir full.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in