Hej Flashback,
Efter nästan 40 år av resultatlös jakt på mörka materia-partiklar (WIMPs) i underjordiska detektorer börjar det bli dags att lyfta blicken.
Kan det varit så att vi letar efter en substans när vi i själva verket borde titta på ett systemfel i hur vi mäter rymdtiden i stora, glesa system?
Jag vill presentera en tes jag arbetat på som jag kallar för "Unsync-modellen".
Kort sagt postulerar den att mörk materia inte är partiklar, utan en fasövergång – en tidsmässig latens (lagg) och ett geometriskt "spill" av energi som uppstår när universum expanderar snabbare än vad materian hinner synkronisera sig själv.
Här är grundbultarna i modellen:
1. Tid som en expanderande dimension
Tiden är inte en passiv bakgrund, utan en aktiv dimension som konstant breder ut sig. För att rymdtiden ska fungera deterministiskt (enligt Newtons och Einsteins lagar) måste all materia konstant utbyta information och förbli i fas ("Sync"). Denna synkronisering är begränsad av ljushastigheten (c).
2. Den kvantmekaniska motorn: Feynman och Superposition
Det är här kopplingen till kvantvärlden kommer in via Feynmans vägintegraler (Path Integrals) och superposition:
I täta system (Sync): Partiklar krockar konstant. Detta tvingar fram dekoherens – partiklarna lämnar sina superpositioner och låses till klassiska banor. Solsystemet är i synk och vi mäter noll mörk materia.
I glesa system (Unsync): I galaxutkanter är materian gles. Partiklarna tillåts behålla en högre grad av kvantmekanisk frihet och vandra längs fler möjliga stigar.
Eftersom tidsdimensionen expanderar under tiden denna "summa av historier" sker, uppstår en fasförskjutning. Denna geometriska instabilitet skapar en energiresidual – ett tidsmässigt spill – som kröker rymden mer och mätts av oss som "extra osynlig massa". Mörk materia är alltså makroskopisk kvant-osäkerhet.
3. Unsync-lagen
Förhållandet kan skisseras upp genom denna formel:
U = K * ((L * F) / (p + E_ext))
U (Unsync): Den uppmätta mörka effekten.
K (Kosmisk latens-konstant): Härledd ur formeln: K = (H_0 * c) / (2 * pi). Siffervärdet blir ca 1.1 * 10^-10 m/s^2. (Notera att detta värde ligger kusligt nära MOND-konstanten a_0, men här har det en fysisk orsak istället för att bara vara en empirisk justering).
L: Systemets geografiska skala/storlek.
F: Kvantmekanisk frihetsgrad (superposition/osäkerhet).
p: Intern materiatäthet (som tvingar fram dekoherens).
E_ext: Externa gravitationsfält från omgivande massor.
4. Hur modellen löser kända anomalier (och skiljer sig från MOND):
Galaxer utan mörk materia (t.ex. NGC 1052-DF2): MOND kämpar här, men Unsync löser det via variabeln E_ext. DF2 är gles men ligger nära en massiv granne vars gravitation fungerar som en extern klocka. Den tvingar fram synk, raderar ut superpositionerna, och därmed försvinner den "mörka" effekten (U går mot noll).
Pioneer-anomalin: Sonderna upplevde en konstant inbromsning på ca 8.74 * 10^-10 m/s^2 utanför Uranus bana. De lämnade solsystemets täta Sync-zon och började helt enkelt registrera universums expansionstakt (H_0 * c).
The Bullet Cluster (Gravitationslinsning): Ljus böjs inte av osynliga partiklar, utan för att osynkad rymdtid har ett annat optiskt brytningsindex. Vid galaxkrockar bromsas gasen upp av friktion, men osynken (lagget) i rymdtiden har en inneboende latens och dröjer kvar som ett geometriskt eko – vilket förklarar varför linsningen separeras från materian.
Vill bara flagga för att jag är lekman i grunden, men har ett stort intresse för systemlogik. Jag har tagit hjälp av AI för att strukturera upp mina tankar, hitta relevanta variabler och dubbelkolla siffervärden (som K och Pioneer-anomalin) mot rådande databaser så att det blir matematiskt korrekt. Fokus i tråden får gärna ligga på själva systemlogiken i Unsync-modellen!
Ni får gärna kommentera iden i sig i stort eller kanske svara på om ni ser några fundamentala brott mot kända naturlagar (eller Einsteins fältekvationer) i att betrakta tidsexpansion som en källa till gravitationell latens vid extremt låga accelerationer?
Efter nästan 40 år av resultatlös jakt på mörka materia-partiklar (WIMPs) i underjordiska detektorer börjar det bli dags att lyfta blicken.
Kan det varit så att vi letar efter en substans när vi i själva verket borde titta på ett systemfel i hur vi mäter rymdtiden i stora, glesa system?
Jag vill presentera en tes jag arbetat på som jag kallar för "Unsync-modellen".
Kort sagt postulerar den att mörk materia inte är partiklar, utan en fasövergång – en tidsmässig latens (lagg) och ett geometriskt "spill" av energi som uppstår när universum expanderar snabbare än vad materian hinner synkronisera sig själv.
Här är grundbultarna i modellen:
1. Tid som en expanderande dimension
Tiden är inte en passiv bakgrund, utan en aktiv dimension som konstant breder ut sig. För att rymdtiden ska fungera deterministiskt (enligt Newtons och Einsteins lagar) måste all materia konstant utbyta information och förbli i fas ("Sync"). Denna synkronisering är begränsad av ljushastigheten (c).
2. Den kvantmekaniska motorn: Feynman och Superposition
Det är här kopplingen till kvantvärlden kommer in via Feynmans vägintegraler (Path Integrals) och superposition:
I täta system (Sync): Partiklar krockar konstant. Detta tvingar fram dekoherens – partiklarna lämnar sina superpositioner och låses till klassiska banor. Solsystemet är i synk och vi mäter noll mörk materia.
I glesa system (Unsync): I galaxutkanter är materian gles. Partiklarna tillåts behålla en högre grad av kvantmekanisk frihet och vandra längs fler möjliga stigar.
Eftersom tidsdimensionen expanderar under tiden denna "summa av historier" sker, uppstår en fasförskjutning. Denna geometriska instabilitet skapar en energiresidual – ett tidsmässigt spill – som kröker rymden mer och mätts av oss som "extra osynlig massa". Mörk materia är alltså makroskopisk kvant-osäkerhet.
3. Unsync-lagen
Förhållandet kan skisseras upp genom denna formel:
U = K * ((L * F) / (p + E_ext))
U (Unsync): Den uppmätta mörka effekten.
K (Kosmisk latens-konstant): Härledd ur formeln: K = (H_0 * c) / (2 * pi). Siffervärdet blir ca 1.1 * 10^-10 m/s^2. (Notera att detta värde ligger kusligt nära MOND-konstanten a_0, men här har det en fysisk orsak istället för att bara vara en empirisk justering).
L: Systemets geografiska skala/storlek.
F: Kvantmekanisk frihetsgrad (superposition/osäkerhet).
p: Intern materiatäthet (som tvingar fram dekoherens).
E_ext: Externa gravitationsfält från omgivande massor.
4. Hur modellen löser kända anomalier (och skiljer sig från MOND):
Galaxer utan mörk materia (t.ex. NGC 1052-DF2): MOND kämpar här, men Unsync löser det via variabeln E_ext. DF2 är gles men ligger nära en massiv granne vars gravitation fungerar som en extern klocka. Den tvingar fram synk, raderar ut superpositionerna, och därmed försvinner den "mörka" effekten (U går mot noll).
Pioneer-anomalin: Sonderna upplevde en konstant inbromsning på ca 8.74 * 10^-10 m/s^2 utanför Uranus bana. De lämnade solsystemets täta Sync-zon och började helt enkelt registrera universums expansionstakt (H_0 * c).
The Bullet Cluster (Gravitationslinsning): Ljus böjs inte av osynliga partiklar, utan för att osynkad rymdtid har ett annat optiskt brytningsindex. Vid galaxkrockar bromsas gasen upp av friktion, men osynken (lagget) i rymdtiden har en inneboende latens och dröjer kvar som ett geometriskt eko – vilket förklarar varför linsningen separeras från materian.
Vill bara flagga för att jag är lekman i grunden, men har ett stort intresse för systemlogik. Jag har tagit hjälp av AI för att strukturera upp mina tankar, hitta relevanta variabler och dubbelkolla siffervärden (som K och Pioneer-anomalin) mot rådande databaser så att det blir matematiskt korrekt. Fokus i tråden får gärna ligga på själva systemlogiken i Unsync-modellen!
Ni får gärna kommentera iden i sig i stort eller kanske svara på om ni ser några fundamentala brott mot kända naturlagar (eller Einsteins fältekvationer) i att betrakta tidsexpansion som en källa till gravitationell latens vid extremt låga accelerationer?
WOW! Först kommer en riktigt gammal flashbackmedlem med en teori om att WOW! signalen kommer från mörk materia i någon sorts kvantmekanisk friktion med mörkt väte! Sen några dagar senare kommer en ännu äldre flashbackmedlem och med en helt annan teori om att mörk materia bara är en illusion på grund av tidsfördröjningen av kvanteffekternas "uppdateringar eller icke uppdateringar på de stora avstånden", eller nåt?!

