2026-06-22, 15:03
Medlem
KillenArCPs avatar
Bara jag som faktiskt uppskattar den här regeringen?

Äntligen en regering som gjort mycket gott för yngre medborgare. En regering som åtminstone försöker skapa framtidstro, möjligheter och trygghet.

Äntligen en regering som på allvar börjat avvisa personer som saknar rätt att vara här. 2022 anmäldes drygt 10 400 våldtäkter. 2025 var siffran cirka 10 000, samtidigt som befolkningen har ökat. Förhoppningsvis slipper man om några år känna samma oro när unga kvinnliga släktingar går ut på stan.

Vi kommer också få en mer balanserad befolkningsutveckling när invandringen minskar. Tittar man på Migrationsverkets Facebooksida och liknande forum är det svårt att missa att de som vill komma hit i överväldigande majoritet är män.

Bostadsköerna är fortfarande långa, men den genomsnittliga kötiden gick från 9,3 år 2022 till 9,0 år 2025. Ingen revolution, men åt rätt håll.

De enklare jobben som många ungdomar tar efter gymnasiet blir också lättare att få när arbetsgivare inte lika enkelt kan pressa löner genom att ta in billig arbetskraft utanför EU.

2022 sjönk reallönerna med omkring 5 procent. 2025 ökade de med ungefär 0,7 procent. Vanliga löntagare kan återigen börja få lite mer kvar i plånboken.

Styrräntan låg på 2,5 procent 2022 och omkring 1,75 procent 2025. Det underlättar inte minst för yngre som drömmer om sin första bostad.

Ni som är under 30 - känner ni själva att det finns lite mer framtidshopp nu än för några år sedan?
Citera
2026-06-22, 15:12
Medlem
dude2ks avatar
Var ute på stan precis.. kryllar ut av invandrare från MENA. Mer än någonsin skulle jag vilja säga. Vilken skillnad? Till det sämre?
Citera
2026-06-22, 15:14
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Var ute på stan precis.. kryllar ut av invandrare från MENA. Mer än någonsin skulle jag vilja säga. Vilken skillnad? Till det sämre?
Jag tvivlar inte på din observation. Men de flesta förändringar inom migrationspolitiken har bara varit i kraft en kort tid. Personer som redan bor här försvinner ju inte över en natt. Om några år lär det vara lättare att bedöma om politiken haft någon effekt eller inte.
Citera
2026-06-22, 15:16
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Jag tvivlar inte på din observation. Men de flesta förändringar inom migrationspolitiken har bara varit i kraft en kort tid. Personer som redan bor här försvinner ju inte över en natt. Om några år lär det vara lättare att bedöma om politiken haft någon effekt eller inte.
Babbarna avlar sig som kaniner när levnadsstandarden är bättre, det kommer att bli fler. Landet är redan förlorat.
Citera
2026-06-22, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Babbarna avlar sig som kaniner när levnadsstandarden är bättre, det kommer att bli fler. Landet är redan förlorat.

Nigeria föder fler barn per år än hela Europa sammanlagt. Det känns inte som så ljus framtid om du frågar mig. Mörkt på avbytarbänken etc.
Citera
2026-06-22, 15:19
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Det är just det som är grejen. Många svenska familjer vill inte ha tre barn i en tvårummare, utan vill först ha möjlighet till en större bostad eller villa. Om befolkningen ökar snabbare än bostadsutbudet stiger priserna, och det blir svårare för unga familjer att skaffa det boende de vill ha. Om invandringen minskar blir konkurrensen om bostäderna lägre, vilket på sikt kan göra det lättare för fler att skaffa större boende och därmed också fler barn.
Citera
2026-06-22, 15:22
Medlem
Citat:

Om några år har alla de han såg på stan idag fördubblats genom att föda ur sig minst en unge vardera.
Så jag vet inte
Dom är ett självspelande piano när dom väl kommit in i landet, så ökar i kvadrat över tid

Men ska inte va för negativ.
Visst är det skillnad! Och Tack vare Donald Trump så vågar folk faktiskt säga att somalia är ett skitland och dom har med sig skitvärderingar därifrån (efter illhan Omar skämde ut sig efter att ha snott miljarder från Minnesota efter att ha fått chansen att få komma in i deras Parlament)(liknande såg vi med en egen somalier representant i Moderaterna Abdirizak Waberi)
Senast redigerad av OGfog 2026-06-22 kl. 15:25.
Citera
2026-06-22, 15:24
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Bara jag som faktiskt uppskattar den här regeringen?

Äntligen en regering som gjort mycket gott för yngre medborgare. En regering som åtminstone försöker skapa framtidstro, möjligheter och trygghet.

Äntligen en regering som på allvar börjat avvisa personer som saknar rätt att vara här. 2022 anmäldes drygt 10 400 våldtäkter. 2025 var siffran cirka 10 000, samtidigt som befolkningen har ökat. Förhoppningsvis slipper man om några år känna samma oro när unga kvinnliga släktingar går ut på stan.

Justitieminister Gunnar Strömmer efter tillträdet:

"Efter ett drygt halvår som justitieminister kan jag konstatera att djupet och vidden i brottsligheten och dess konsekvenser är ännu värre än vad jag befarade. Det gäller inte minst hur den grova kriminaliteten trycker sig allt längre ner i åldrarna, och hur illa rustad vår rätts- och socialstat är för att vända utvecklingen.

Jag grundar detta bl.a. på lägesbilder och underrättelser från relevanta myndigheter som man får tillgång till som regering, men saknar i opposition. Och möten med brottsoffer och vittnesbörd från poliser, åklagare, socialsekreterare och andra som står mitt i denna verklighet."

Gunnar Strömmer, med 25 års erfarenhet som advokat. Efter studier i Tyskland och i USA. Jur. kand -examen vid Uppsala Universitet.
Citera
2026-06-22, 15:24
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Det är just det som är grejen. Många svenska familjer vill inte ha tre barn i en tvårummare, utan vill först ha möjlighet till en större bostad eller villa. Om befolkningen ökar snabbare än bostadsutbudet stiger priserna, och det blir svårare för unga familjer att skaffa det boende de vill ha. Om invandringen minskar blir konkurrensen om bostäderna lägre, vilket på sikt kan göra det lättare för fler att skaffa större boende och därmed också fler barn.
Min poäng är att skadan är redan skedd och det går inte att reparera. Skit samma om invandringen minskar, vi har tagit in alldeles för många mörkingar och dom avlar av sig som satan. Landet är förlorat.
Citera
2026-06-22, 15:32
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Justitieminister Gunnar Strömmer efter tillträdet:

"Efter ett drygt halvår som justitieminister kan jag konstatera att djupet och vidden i brottsligheten och dess konsekvenser är ännu värre än vad jag befarade. Det gäller inte minst hur den grova kriminaliteten trycker sig allt längre ner i åldrarna, och hur illa rustad vår rätts- och socialstat är för att vända utvecklingen.

Jag grundar detta bl.a. på lägesbilder och underrättelser från relevanta myndigheter som man får tillgång till som regering, men saknar i opposition. Och möten med brottsoffer och vittnesbörd från poliser, åklagare, socialsekreterare och andra som står mitt i denna verklighet."

Gunnar Strömmer, med 25 års erfarenhet som advokat. Efter studier i Tyskland och i USA. Jur. kand -examen vid Uppsala Universitet.
Ja, äntligen något som vågar se problemet. Ser man inte problemet, hur ska man då kunna lösa det?

Citat:
Min poäng är att skadan är redan skedd och det går inte att reparera. Skit samma om invandringen minskar, vi har tagit in alldeles för många mörkingar och dom avlar av sig som satan. Landet är förlorat.
Fast det är väl bra att man drar igen kranen då?
Citera
2026-06-22, 15:34
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Fast det är väl bra att man drar igen kranen då?
Landet är som sagt förlorat, du kan tycka att det må vara bra att dra igen kranen om det får dig att må bättre.
Citera
2026-06-22, 15:43
Medlem
godhetsapostelns avatar
Hela västvärldens civilisation håller på att gå under.
Den rikaste, friaste, mest rättvisa civilisation som världen skådat.

JA...jättefint
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in