Citat:
Ursprungligen postat av
KillenArCP
Bara jag som faktiskt uppskattar den här regeringen?
Äntligen en regering som gjort mycket gott för yngre medborgare. En regering som åtminstone försöker skapa framtidstro, möjligheter och trygghet.
Äntligen en regering som på allvar börjat avvisa personer som saknar rätt att vara här. 2022 anmäldes drygt 10 400 våldtäkter. 2025 var siffran cirka 10 000, samtidigt som befolkningen har ökat. Förhoppningsvis slipper man om några år känna samma oro när unga kvinnliga släktingar går ut på stan.
Justitieminister Gunnar Strömmer efter tillträdet:
"Efter ett drygt halvår som justitieminister kan jag konstatera att djupet och vidden i brottsligheten och dess konsekvenser är ännu värre än vad jag befarade. Det gäller inte minst hur den grova kriminaliteten trycker sig allt längre ner i åldrarna, och hur illa rustad vår rätts- och socialstat är för att vända utvecklingen.
Jag grundar detta bl.a. på lägesbilder och underrättelser från relevanta myndigheter som man får tillgång till som regering, men saknar i opposition. Och möten med brottsoffer och vittnesbörd från poliser, åklagare, socialsekreterare och andra som står mitt i denna verklighet."
Gunnar Strömmer, med 25 års erfarenhet som advokat. Efter studier i Tyskland och i USA. Jur. kand -examen vid Uppsala Universitet.