2026-06-22, 13:51
Medlem
Alan Greenspan är död. 100 år blev den förra FED-chefen. Han var FED-chef mellan åren 1987-2006.

En av upphovsmännen bakom nyliberal samhällsekonomi och finansbubblor. Helt enkelt en nyliberal dåre som gjort att skuldberget växt och att dom som tjänar mest inte är dom som bidrar mest till den reala ekonomin. Nej det är dom siffertrixar med aktier och derivat som tjänar mest bakom sina skärmar sittandes på en stol hela dagarna. Vilka latmaskar! Hoppas vi får död på dessa dårskaper oxå!

Hur kommer ni minnas Alan Greenspan och hans bidrag till ekonomin?
Citera
2026-06-22, 14:01
Medlem
Han var väl ungefär för kapitalismen och nyliberalismen som Darth Vader är för "the dark side of the force". Någonstans under alla lager fanns säkert en människa.
Citera
2026-06-22, 14:05
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Kommer inte att minnas en amerikansk nationalekonom för han är inte intressant. Hur kommer du själv att minnas en helt ointressant person som inte har nåt med Sverige att göra?
Citera
2026-06-22, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
Kommer inte att minnas en amerikansk nationalekonom för han är inte intressant. Hur kommer du själv att minnas en helt ointressant person som inte har nåt med Sverige att göra?
Du har missat att vi lever i en globaliserad värld där ledande amerikaner har direkt inverkan i våra stackars liv här uppe i Norden. Jag minns honom enl trådstarten.
Citera
2026-06-22, 14:08
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Du har missat att vi lever i en globaliserad värld där ledande amerikaner har direkt inverkan i våra stackars liv här uppe i Norden. Jag minns honom enl trådstarten.

Berätta för mig vilken direkt inverkan han har haft på mitt liv!
Citera
2026-06-22, 14:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Alan Greenspan är död. 100 år blev den förra FED-chefen. Han var FED-chef mellan åren 1987-2006.

En av upphovsmännen bakom nyliberal samhällsekonomi och finansbubblor. Helt enkelt en nyliberal dåre som gjort att skuldberget växt och att dom som tjänar mest inte är dom som bidrar mest till den reala ekonomin. Nej det är dom siffertrixar med aktier och derivat som tjänar mest bakom sina skärmar sittandes på en stol hela dagarna. Vilka latmaskar! Hoppas vi får död på dessa dårskaper oxå!

Hur kommer ni minnas Alan Greenspan och hans bidrag till ekonomin?

Han fixade inte tillbaka gulddollarn.
Inte silverdollarn heller.

Han var bakom åtalet mot Norfed. (En valuta i silver).
Jag ringde FED en fredag, ville att växeln skulle koppla mig till Greed-span, konstigt nog kom samtalet fram. Han sa att FED har inga egentliga pengar, de bara trycker nya FIAT..
Så där var han ju rättfram i alla fall. (Det var 1999)

https://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_dollar_(private_currency)
Senast redigerad av kraftfoder 2026-06-22 kl. 14:38.
Citera
2026-06-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
Berätta för mig vilken direkt inverkan han har haft på mitt liv!
Bostadsmarknaden och dina pensionsfonder. För du bor väl under ett tak och arbetar hoppas jag?!
Citera
2026-06-22, 14:49
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Hade gissat på att han varit död i 20 år eller så. Segt virke. Man minns honom som liten. Antar att NMR firar detta, han var väl själva definitionen av en finans-jude? R.I.P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in