2026-06-22, 13:46
Medlem
Hej,

Jag har råkat tappa bort en burk Elvanse (typiskt adhd att tappa bort en burk...). De är ju väldigt hårda med att inte skriva ut mer medicin tidigare, såklart. Så jag kommer inte kunna fråga läkare om det här. (Har redan gjort det tidigare i liknande situation).

Jag brukar ta 50+20. Jag har dock ett gammalt recept på 40mg som ligger kvar på apoteket, sista uttaget.

Kan jag hämta ut 40mg nu, men sen ändå kunna hämta ut min vanliga 50+20 dos när det är dags för det?

Man får ju inte hämta ut medicinen för tidigt, men jag tänkte om det gäller de specifika doserna.

Någon som vet?
Citera
2026-06-22, 13:50
Medlem
Det får du veta när du hämtar ut. Ingen här kan ge dig svar. Ingen vet vilka villkor läkaren skrivit in i receptet till apotekspersonalen. Det är inte ens säkert att du får hämta ut dina 40mg, om det gått kort tid sedan du hämtade ut den burk du "tappat bort".
Citera
2026-06-22, 14:13
Avslutad
Det är vardag så du kan väl ringa din läkare och höra dig för?
Citera
2026-06-22, 15:04
Medlem
Tappat bort alltså.. får väl hoppas att inget småglin hittar dom då. Ärligt talat kan man inte hålla ordning på såpass tunga mediciner så borde man inte få ha dom. Skaffa en god man som kan portionera ut till dig istället.
Citera
2026-06-22, 15:13
Medlem
Om farmaceuten är nitisk (ska göras bedömning utifrån din dosering och alla dina recept) så kan du absolut bli nekad och det har farmaceuten rätt att göra.

Är det inte en nitisk farmaceut så får du ut dom.

Finns inget ja eller nej på den frågan då det är upp till farmaceuten att göra bedömningen.
Citera
2026-06-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tupptjack
Hej,

Jag har råkat tappa bort en burk Elvanse (typiskt adhd att tappa bort en burk...). De är ju väldigt hårda med att inte skriva ut mer medicin tidigare, såklart. Så jag kommer inte kunna fråga läkare om det här. (Har redan gjort det tidigare i liknande situation).

Jag brukar ta 50+20. Jag har dock ett gammalt recept på 40mg som ligger kvar på apoteket, sista uttaget.

Kan jag hämta ut 40mg nu, men sen ändå kunna hämta ut min vanliga 50+20 dos när det är dags för det?

Man får ju inte hämta ut medicinen för tidigt, men jag tänkte om det gäller de specifika doserna.

Någon som vet?
Har precis börjat med Elvansebehandling för cirka 1,5 månad sedan i Sverige. Ska hämta ut för 3 månader åt gången nu: 3 burkar Elvanse samt 98 Attentin. Jag råkade gå till apoteket några dagar för tidigt. Apotekaren sa att jag kunde hämta ut det, men att det inte skulle gå på högkostnadsskyddet då. Om jag väntade 3 dagar så skulle det vara gratis tack vare högkostnadsskyddet. Så spärren verkade bara gälla för högkostnadsskyddet.
Citera
2026-06-22, 15:50
Medlem
PricklyPeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Har precis börjat med Elvansebehandling för cirka 1,5 månad sedan i Sverige. Ska hämta ut för 3 månader åt gången nu: 3 burkar Elvanse samt 98 Attentin. Jag råkade gå till apoteket några dagar för tidigt. Apotekaren sa att jag kunde hämta ut det, men att det inte skulle gå på högkostnadsskyddet då. Om jag väntade 3 dagar så skulle det vara gratis tack vare högkostnadsskyddet. Så spärren verkade bara gälla för högkostnadsskyddet.
I ditt fall ja, expeditionsintervall är något helt annat
Citera
2026-06-23, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tupptjack
Hej,

Någon som vet?

Citat:
Ursprungligen postat av PricklyPecker
I ditt fall ja, expeditionsintervall är något helt annat
Man kan logga in på apotekets hemsida och enkelt kolla när man får hämta ut det – i alla fall på Apotek Hjärtat. Där kan du också testa att beställa och betala. Om köpet inte går igenom får du inte hämta ut det. Så enkelt var det att lösa.
Citera
2026-06-23, 12:00
Medlem
PricklyPeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Man kan logga in på apotekets hemsida och enkelt kolla när man får hämta ut det – i alla fall på Apotek Hjärtat. Där kan du också testa att beställa och betala. Om köpet inte går igenom får du inte hämta ut det. Så enkelt var det att lösa.
Även om köpet går igenom så ska expeditionen fortfarande göras av en farmaceut - om denna inte tycker expeditionen är lämplig kommer patienten kontaktas och köpet gå tillbaka. Så det är absolut ingen garanti. Källa: farmaceut
Citera
2026-06-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PricklyPecker
Även om köpet går igenom så ska expeditionen fortfarande göras av en farmaceut - om denna inte tycker expeditionen är lämplig kommer patienten kontaktas och köpet gå tillbaka. Så det är absolut ingen garanti. Källa: farmaceut
Exakt. Och på så sätt får man reda på att det inte går. Det var exakt så det gick för mig. Pengarna drogs. Sedan fick jag tillbaka dem direkt när jag var 2 dagar för tidig. På så sätt märker man ju då att det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in