Citat:
Ursprungligen postat av
tupptjack
Hej,
Jag har råkat tappa bort en burk Elvanse (typiskt adhd att tappa bort en burk...). De är ju väldigt hårda med att inte skriva ut mer medicin tidigare, såklart. Så jag kommer inte kunna fråga läkare om det här. (Har redan gjort det tidigare i liknande situation).
Jag brukar ta 50+20. Jag har dock ett gammalt recept på 40mg som ligger kvar på apoteket, sista uttaget.
Kan jag hämta ut 40mg nu, men sen ändå kunna hämta ut min vanliga 50+20 dos när det är dags för det?
Man får ju inte hämta ut medicinen för tidigt, men jag tänkte om det gäller de specifika doserna.
Någon som vet?
Har precis börjat med Elvansebehandling för cirka 1,5 månad sedan i Sverige. Ska hämta ut för 3 månader åt gången nu: 3 burkar Elvanse samt 98 Attentin. Jag råkade gå till apoteket några dagar för tidigt. Apotekaren sa att jag kunde hämta ut det, men att det inte skulle gå på högkostnadsskyddet då. Om jag väntade 3 dagar så skulle det vara gratis tack vare högkostnadsskyddet. Så spärren verkade bara gälla för högkostnadsskyddet.