2026-06-22, 11:51
Medlem
Ja man slutar aldrig att förundras. Nu vill en politiker, såklart en Sosse, ha 70 tusen i månaden för att vara politiker som oppositionsråd på deltid, ca 10 procents uppdrag. Det motsvarar 700 000 kr i månadsarvode på heltid. Alltså en ersättningsnivå motsvarande 8,4 miljoner per år. Sen säger hon i artikeln att ”jag KANSKE inte ens tar ut arvodet”.. eller hur?

https://www.dagenssamhalle.se/styrning-och-beslut/kommunpolitik/avsatt-kommunalrad-gar-till-domstol-vill-behalla-titel/
Citera
2026-06-22, 11:54
Medlem
Citat:
– Det framstår som att jag är girig, att jag ska ha pengar, när jag bara vill laglighetspröva, säger Eva-Lotta Härdig Eriksson till SVT.
Eller hur..

Politiker är verkligen värsta sortens människor.
Citera
2026-06-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Eller hur..

Precis min tanke också.. blir förtroendegapet ännu större mellan folket och politikerna.. vilka samhällsscenarios kan det i förlängningen leda till?
Citera
2026-06-22, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindaMoonshine
Precis min tanke också.. blir förtroendegapet ännu större mellan folket och politikerna.. vilka samhällsscenarios kan det i förlängningen leda till?
I min utopi: att människan inser hur begränsande det är att underkasta sig en samhällskoloss och istället blir var och en sina egna fria, människor. Men mer realistiskt: hårdare kontroll från överheten, mer övervakning, strängare straff för alla som motsätter sig.
Citera
2026-06-22, 12:08
Medlem
Hur kan man gå till domstol med ett lönekrav, är man ens en kandidat till tjänsten då?
Citera
2026-06-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur kan man gå till domstol med ett lönekrav, är man ens en kandidat till tjänsten då?

Så tänkte isf också, kanske chansar, går det så går det lixom.. 😄😄
Citera
2026-06-22, 12:16
Medlem
Onanikrems avatar
Mycke vill ha mer och fan vill ha fler.
Citera
2026-06-22, 12:20
Medlem
Finns det någon ytterligare information om det här, annars låter det bara korkat.

Kommunallagen är numera väldigt tydlig med att kommunalråd kan avsättas om majoriteten i fullmäktige förändras.
Citera
2026-06-22, 12:29
Medlem
En fråga som ändå relaterar till tråden.
Visst nu är det nära valet men säg att det hade hänt 2024 istället.
Om SD hade 'tröttnat" på Tidöregeringen och anslutit sig till S oppositionen så Tidöregeringen förlorar och måste avgår.
Hade Kristersson och övriga ministrar fått behålla sin statsminster-/ministerlön eller hade den sänkts till "vanlig" riksdagsarvode?

Har den nya moderata kommunstyrelseordförande fått sin lön höjd från 10 000 kr till 70 000 kr i den aktuella kommunen?
Egentligen så är hela den här historian inte allt för olik det med dumpade GD på elefantkyrkogården.
Citera
2026-06-22, 12:36
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Eller hur..

Namet går inte av för hackor: säger Eva-Lotta Härdig Eriksson
Citera
2026-06-22, 13:46
Medlem
Citat:
Blev lite nyfiken också.. (S) har tydligen tagit skattepengar och byggt en ny stor padelhall😄😄 enda problemet var att ingen ville spela padel…

Jag vet inte vad man ska säga om det men jag vet att politisk färg på politiker kvittar när det kommer till dåraktiga beslut och att förskingra skattemedel. Det är inget nytt och därför kan jag tycka det är jäkligt synd att vi väljare går på lögnen vart fjärde år.

Vi får inte glömma att "demokratin" är ganska ny och har den någonsin fungerat egentligen? Man kan ju prata om 50- och 60-talet men då måste man ju vara ärlig och erkänna att vi svenskar har andra världskriget att tacka för väldigt mycket.

Begriper inte hur folk kan tro att politiker har något särskilt att säga till om, de jobbar inte för folket vilket ju inte ens är någon hemlighet. Det är ju bara att titta på EU-lagstiftningen och vad den säger om marknadsliberalismen.
Citera
2026-06-22, 16:07
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ja man slutar aldrig att förundras. Nu vill en politiker, såklart en Sosse, ha 70 tusen i månaden för att vara politiker som oppositionsråd på deltid, ca 10 procents uppdrag. Det motsvarar 700 000 kr i månadsarvode på heltid. Alltså en ersättningsnivå motsvarande 8,4 miljoner per år. Sen säger hon i artikeln att ”jag KANSKE inte ens tar ut arvodet”.. eller hur?

https://www.dagenssamhalle.se/styrning-och-beslut/kommunpolitik/avsatt-kommunalrad-gar-till-domstol-vill-behalla-titel/

Det är ett resultat av ett felaktigt och omöjligt system. Det skall inte gå att leva på eller få betalt för att inneha politiska uppdrag. Endast personer som kan försörja sig på egna meriter och utan lön från skattemedel skall kunna tillåtas att ta ett politiskt uppdrag.

Dessutom möjliggör dagens politiska system korruption av alla det slag.
Undrar vilket parti man skall rösta på om man vill ha bort alla avlönade politiker ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in