2006-09-12, 23:20
Medlem
hej jag är trött och dum i huvet.
vad är kifa? vem är kifa? hur är kifa?

va va va??
Citera
2006-09-12, 23:33
Medlem
WaRs avatar
Kif/kiffe? Weed.
Citera
2006-09-12, 23:50
Bannlyst
Kiff är väl det Tyska ordet för hash? Har för mig att jag hörde ordet ofta i Tyskland iaf
Citera
2006-09-13, 10:48
Medlem
StorMammas avatar
Flyttas till Cb... // MoD.
Citera
2006-09-14, 00:47
Medlem
Kif (utalas Kiff ) är det Marockanska ordet för hasch. Kan även vara Arabiska . Att vi säger det i Sverige och uppenbarligen i Tyskland beror troligtvis på att mycket av det hasch som figurerar i de nordliga delarna av Europa kommer från just Rif bergen i Marocko. Orden rif och kif är ju rätt lika varandra, kanske det har skett någon förväxling någonstans och där av ordet Kif. Fråga Fredrik Lindström, han vet nog
Citera
2006-09-14, 01:25
Medlem
Nemesis1s avatar
Det är också från kif som det amerikanska slangordet reefer kommer... Ordet används väl inte så mycket idag (även om drogen fortfarande är populär), men det finns förevigat i filmen Reefer Madness/Tell Your Children...
Citera
2006-09-14, 08:10
Medlem
kifa = hasch, eller ett namn på en person
Citera
2006-09-14, 12:45
Avslutad
liet offtopiic men...

ordet KEFF, som från början användes i sverige som slang för dåligt röka, "keff-röka" har sitt ursprung i just ordet kif, som är marockanska å betyder hasch.
Citera
2006-09-14, 13:03
Medlem
WaRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals
liet offtopiic men...

ordet KEFF, som från början användes i sverige som slang för dåligt röka, "keff-röka" har sitt ursprung i just ordet kif, som är marockanska å betyder hasch.

I en dokumentär jag såg om marockanska hasch-tillverkare så kallade dom de skördade plantorna för "kif". Haschet kallade dom för hashish.
Citera
2006-09-14, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals
liet offtopiic men...

KEFF i betydelsen dålig, dåligt komer från zigenarslang. Har inget med knark att göra.
Citera
2006-09-14, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ugla
Kif (utalas Kiff ) är det Marockanska
Citat:
ordet för hasch. Kan även vara Arabiska
. Att vi säger det i Sverige och uppenbarligen i Tyskland beror troligtvis på att mycket av det hasch som figurerar i de nordliga delarna av Europa kommer från just Rif bergen i Marocko. Orden rif och kif är ju rätt lika varandra, kanske det har skett någon förväxling någonstans och där av ordet Kif. Fråga Fredrik Lindström, han vet nog

Det arabiska ordet för hash är hashish (stavning varierar), inte kiff. I Maroco snackar dom ett språk som är en blandning av en gammal arabisk dialekt samt spanska, franska samt olika berber språk. Så att dom kallar hash för kiff är ju möjligt.
Citera
2006-09-14, 13:13
Medlem
Kronans avatar
Jag har bara hört ordet keff fast i betydelsen att man är helt keff.. ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in