2026-06-22, 08:19
Medlem
sommarlovs avatar
Nästan all skog i Sverige är planterad, och mycket artfattig.
Det är inte där ni hittar maten, om ni inte är älgar som äter granskott.
Citera
2026-06-22, 08:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Alla växter, i varje fall en gång.
Citera
2026-06-22, 08:52
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag hade glömt kaffet under fisketur i Norrland.
Mindes från skolan att det går bra att koka te av;
Ljung
Enbär eller enkvistar (späda)
Tallkvistar, späda. ("tallbarr" typ)

Mycket C-vitamin. Förhållandevis i.a.f.

Torkad rostad maskrosrot är ett hyggligt kaffesurrogat.

Jag var på kurs nyligen, och fick lära mig hur otroligt mycket man kan göra av maskrosor och brännässlor.
Citera
2026-06-22, 09:11
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nästan all skog i Sverige är planterad, och mycket artfattig.
Det är inte där ni hittar maten, om ni inte är älgar som äter granskott.

Granskott är ätbart för människor också, det har jag läst i nån överlevnadsbok. Och provsmakat själv - frisk smak på försommaren, vilket väl är ungefär enda gångbara tiden.
I en nödsituation under sommar-tidig höst går det väl att hitta lite bukfylla i svensk naturvegetation, men inget för överlevnad under längre tid.
Citera
2026-06-22, 09:48
Medlem
Det finns ganska mycket under sommarhalvåret men under vintern finns nästan inget så precis som vi alltid gjort under tusentals år gäller det att lagra mat inför vintern om man ska överleva långsiktigt.

Bäst utifrån en kombination av lätt att hitta, mängd och näring är nog nässlor, kirskål och maskrosor.

Men för att lägga till lite saker som inte nämnts:

- hasselnötter finns i stora mängder lokalt
- även ekollon går att äta men inte för mycket åt gången
- gräsfrön går att äta
- många trädgårdsväxter finns förvildade elller står kvar vid gamla boställen
- tänk på att det finns massor av bär som går att äta som inte normalt sett är så populära såsom rönn, fläder, oxbär och odon
Citera
2026-06-22, 09:52
Medlem
De flesta alger (tång och nate) i sjöar och hav kan man äta och även rötterna till dessa.
Rötterna till "cigarrvass" (kaveldun) är ätliga.
Granskott kan man äta och även koka te på (kanske även andra växter).
Rötter generellt är näringsrika men man bör ta reda på vilka som är skadliga att äta.
Många blad och löv är ätliga, kolla upp först vilka som är mindre lämpliga om du skulle få för dig att äta dem.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-06-22 kl. 10:29.
Citera
2026-06-22, 10:23
Medlem
Typ 95% av all produktionsskog sköts genom trakthyggesbruk, alltså kalhyggen vilket leder till artfattiga plantager så med andra ord väldigt tråkiga döda områden.

Men går du i en riktig skog med mycket biodiversitet så finns mycket att äta. Några favoriter: björkvatten, svampar såsom smörsopp, blodriska, karljohan, trattkantareller. Maskrosrötter är väldigt nyttiga!
Citera
2026-06-22, 10:43
Medlem
Mikie64s avatar
Kolla in sidan skogsskafferiet.se finns mycket info vad du kan hitta för gott ute i naturen.
Citera
2026-06-22, 10:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Om det blir krig och svält i Sverige, vad kan man äta för växter i den svenska skogen för att hålla sig vid liv? (förutom bär och frukter).

Jag har läst att man kan äta roten av hundkäx. Man kokar den i saltvatten som man häller ut i ett par omgångar för att få bort den beska smaken. Det ska vara väldigt näringsrikt.

Finns det några andra växter som är bra att känna till?

Finns det vildpotatis i Sverige?
Hundkex ska man vara försiktig med så att man förväxlar den med släktingen sprängört som är mycket giftig.

Blir det global svält så finns bara en sak att tänka på: att inte bli kannibal, för människor bli då snabbt det enda villebrådet.

Man ska se till att ha rent vatten och kaliumsalter (pottaska). Man kan leva fastande i månader och må riktigt bra om man inte blir smittad av något t.ex i vattnet.
Citera
2026-06-22, 10:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar

Jag var på kurs nyligen, och fick lära mig hur otroligt mycket man kan göra av maskrosor och brännässlor.

Maskrosor (på våren) är exakt som rucola-sallat. Alltså som "normal" sallat.

Rolig om maskrosor:
Under WWII så fick ing. Svensson patent på "svensin", alltså "Svensk bensin" som tillverkades av maskrosrötter. Motorerna skar dock.

Nässlor kan man koka soppa på. Min farmor gjorde det.
Citera
2026-06-22, 10:45
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Om det blir krig och svält i Sverige, vad kan man äta för växter i den svenska skogen för att hålla sig vid liv? (förutom bär och frukter).

Jag har läst att man kan äta roten av hundkäx. Man kokar den i saltvatten som man häller ut i ett par omgångar för att få bort den beska smaken. Det ska vara väldigt näringsrikt.

Finns det några andra växter som är bra att känna till?

Finns det vildpotatis i Sverige?

Varför äta växter, om det var en verklig situation där din överlevnad hänger på det, så bör du se till att äta kött och fett från däggdjur, fisk eller fågel. Fisk och fågel kan fångas hyffsat enkelt, ägg om det är säsong. Hare eller annat småvilt kan vara svårare men inte omöjligt med rätt kunskap.

Kräftor är också ett alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, helt otroligt att det krävdes nio inlägg innan någon skrev svamp.

I butiken så är kantareller rätt dyra men att gå ut i skogen och plocka dem är gratis.

Samma sak med många bär såsom blåbär, lingon, smultron och hallon. Brukar vara lätta att hitta och är gratis att plocka.

Ja man kan ofta tro att svamp är bra, men svamp innehåller inte speciellt mycket näring per vikt utan består av väldigt mycket vatten, dock bra som komplement för mineraler, man bör dock vara helt säker på vilken svamp man faktiskt äter.

Oavsett vad man äter, är det viktigt att få i sig fett i en överlevnadssituation, det finns någonting som heter "protein poisoning" eller "rabbit starvation" där man riskerar att svälta till döds trots att man äter mycket protein.
Senast redigerad av guderi 2026-06-22 kl. 10:56.
Citera
2026-06-22, 10:57
Medlem
Man kan äta kvanne och strätta, båda från släktet Angelica. Den halvmogna blomstängeln ska vara mest aptitlig. Men den liknar en rad väldigt giftiga växter så bättre att inte prova.

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar

Vad är det för poäng med att dricka ”kaffe” som inte innehåller koffein? Det är som att säga att saft är ett bra alkoholsurrogat. Visst kan det väl smaka lite rödvin om man blundar och drömmer sig bort. Jag har ett par burkar koffeintabletter i min nödstash. Det är grunden jag bygger resten av min dag på. Utan koffein får jag zombielikt hasa mig in i fiendeelden. Varför dra ut på lidandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in