Igår, 23:45
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju rost där, tror den är väldigt försvagad, släng skiten, inte värt det.

Okej

Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Prova först, återkom sedan i tråden för att få råd av oss hur du löser problemen, du kommer stöta på flera gissar jag...

Är ramen försvagad då? Om jag riktar den, står jag på öronen i en backe för den går sönder?
Måste prata med min goda man.

Edit: Jag ska nog göra som du säger, så får vi se hur det går. Får se om jag orkar bara.
Senast redigerad av Hegamon Idag kl. 00:04.
Citera
Idag, 00:11
Medlem
Bewnhurs avatar
Låter ganska dumsnålt att försöka med tanke på att vi bara pratar om 300kr. Nästan samtliga personer jag känner som har brutit något i vuxen ålder har gjort det p.g.a att cykeln strejkade, mindre roligt att försöka spara hundralappar och få en räkning på tusentals för att laga en sprucken tand eller liknande.
Citera
Idag, 03:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Rikta går speciellt om du har tillgång till riktiga grejer ex: riktbänk liknande det mc-verkstäder använder men hur mycket av styrkan kommer finnas kvar efteråt?
Citera
Idag, 03:43
Medlem
Det kanske räcker att korta kedjan lite. Kör man sakta så är det ingen fara.
Citera
Idag, 03:53
Medlem
Har den inget sentimentalt värde, att t.ex. den gått i arv eller kört vättenrundan 50 gånger så ska du kasta den och inte besvära någon annan med att reparera den. Varken kompis eller verkstad.

Vill du lära dig metallbearbetning så är detta inget bra första projekt.
Citera
Idag, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Tror du rören försvagats mycket av detta? Är med på rikta och köra, bara den inte går i bitar och jag slår mig fördärvad.

Ja, hojen gick bara på 300 kr.

Jag ska fråga min kompis, som är någon slags metallarbetare om han kan fixa den. Han har en fin verkstad. Så får vi se om jag slår mig fördärvad på den.
Nä, rören kommer inte gå av helt plötsligt för att du kröker tillbaks dom.
Men du bör kolla där rören är sammansvetsade eller lödda, där skulle det kunnat blivit sprickor.
Citera
Idag, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Okej

Är ramen försvagad då? Om jag riktar den, står jag på öronen i en backe för den går sönder?
Måste prata med min goda man.

Edit: Jag ska nog göra som du säger, så får vi se hur det går. Får se om jag orkar bara.
Rosten är absolut inget problem, det är bara ytrost.

Nää, tror inte cykeln kommer gå av när du cyklar runt på den.

OM den nu skulle gå av, vilket jag inte tror, då går väl inte hela bakdelen av på en gång, det är ju flera rör som håller bakhjulet.

Problemet med att rikta ramen kommer vara att få bakhjul och framhjul att linjera, att sitta exakt i en linje efter varann.
Om det avviker för mycket kommer det också vara svårt att få kedjan att spåra, dvs kedjan kommer hoppa av om ramen inte är tillräckligt rak, men det ser du sen...

Även att om hjulen inte spårar/ linjerar kommer den bli knepig att cykla på.

Men även fälgen på hjulet är väl skadad, ser ut så på din bild ialla fall.
Senast redigerad av Cutthethroat Idag kl. 05:24.
Citera
Idag, 08:58
Medlem
Dofternas avatar
Ta med cykeln till din lokala XXL, prata med verkstan så fixar de det där på en halvtimme.
Ett standardjobb.
Citera
Idag, 09:12
Medlem
En stålram går absolut att rikta, värre med aluminium eller kolfiber. Kontrollera svetsfogarna noggrant bara så att det inte blivit sprickor.

Sheldon Brown hjälper dig med information om hur du gör: https://www.sheldonbrown.com/steel-frame-repair.html
Senast redigerad av BakedBakerman Idag kl. 09:24.
Citera
Idag, 10:08
Medlem
godhetsapostelns avatar
Nej det är nog kört. Väldans tur du har med bilar, moppar och nu cyklar.

Du kan köpa en skrotram på en loppis (marketplace/blocket) kanske och byta över det som funkar.
Citera
Idag, 16:38
Medlem
Tyvärr inte!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem