2026-06-22, 17:04
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Det vore intressant att se statistik på hur många som skiljer sig efter att de skaffat barn. Kan det vara över 50%? Det tror jag när jag skådar mitt närområde. Måste kännas jävligt kul att någon ny snubbe knullar mamman till dina barn som du får träffa varannan vecka. Såna snubbar har ofta sagt att de borde ha valt min väg i livet.

Korrekt, alla mina bekanta som skaffat barn har separerat förutom en endaste, det är en hel del bekanta med.
Hände även mig.
Att tycka det är normalt att skaffa barn för att sedan separera eller vara otrogen som många är tyder på en grav störning, det senare borde såklart också vara straffbart. Barn som växer upp tillsammans med båda sina föräldrar mår mycket bättre och kommer få bättre förutsättningar i livet.

Samma människor talar gärna också om för alla att barnen är det viktigaste, vilket skämt.
Citera
2026-06-22, 17:06
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
För att Sverige är ett otroligt feminiserat land där kvinnorna blivit uppfostrade till att välja karriär före familjeliv och där männen har blivit omanliga.

Ska tilläggas att även många män väljer bort barn idag, inte bara kvinnor.

Hur ska man vara manlig då ?

Dessutom går de omkring massa okvinnliga kvinnor med huckle

Ja karriär låt kvinnan försörja oss pga de inte finns ställen att göra manlig karriär på, de ställena har stängt..
Citera
2026-06-22, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Korrekt, alla mina bekanta som skaffat barn har separerat förutom en endaste, det är en hel del bekanta med.
Hände även mig.
Att tycka det är normalt att skaffa barn för att sedan separera eller vara otrogen som många är tyder på en grav störning, det senare borde såklart också vara straffbart. Barn som växer upp tillsammans med båda sina föräldrar mår mycket bättre och kommer få bättre förutsättningar i livet.

Samma människor talar gärna också om för alla att barnen är det viktigaste, vilket skämt.

Man håller ihop sitt äktenskap/samboskap för barnens skull och bråkar inte. Det tillhör vanlig hyfs och barnen mår då bra. Separera eller snedknulla får man vänta med tills barnen är utflugna.

Människor som separerar med argumentet ”men jag måste ju vara lycklig för att vara en bra förälder” är mjukisar som inte kan sätta barnen i det främsta rummet. Bit ihop.
Citera
2026-06-22, 17:30
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodde
Det pratas mycket nu för tiden om att vi i Sverige (och nästan hela världen) har ett rekordlågt barnafödande och vi ligger långt under gränsen för att ersätta våra föräldrar. Det sägs att människor inte vill ha barn längre men är det verkligen så?

Jag hade denna diskussion nyligen på jobbet och vi var flertalet män mellan 25-40 som pratade om hur vi ska hitta någon partner att eventuellt skaffa barn och då inkl mig själv. Vi är i en ålder då våra föräldrar hade barn i vår ålder men vi har inga och vi lever ensamma fast vi inte vill.

Varför har allt blivit så socialt svårt? Varför träffar människor inte varandra och parar sig? Sitter de fast i soffan med Netflix? Har vi för höga krav på partner?
Hörde nåt program på SR där de berörde något som kan vara en orsak. Kvinnor är vänster och män är höger.

Unga kvinnor är kommunister eller miljöpartister. De kan inte tänka sig att vara ihop med en sverigedemokrat eller moderat.
Citera
2026-06-22, 17:36
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Det pratas mycket nu för tiden om att vi i Sverige (och nästan hela världen) har ett rekordlågt barnafödande och vi ligger långt under gränsen för att ersätta våra föräldrar. Det sägs att människor inte vill ha barn längre men är det verkligen så?

Jag hade denna diskussion nyligen på jobbet och vi var flertalet män mellan 25-40 som pratade om hur vi ska hitta någon partner att eventuellt skaffa barn och då inkl mig själv. Vi är i en ålder då våra föräldrar hade barn i vår ålder men vi har inga och vi lever ensamma fast vi inte vill.

Varför har allt blivit så socialt svårt? Varför träffar människor inte varandra och parar sig? Sitter de fast i soffan med Netflix? Har vi för höga krav på partner?
Massinvandring, 51,4% män och 48,6% kvinnor mellan ålder 25-35 år. Vem som helst kan räkna ut att det inte fungerar!
Citera
2026-06-22, 17:49
Medlem
ab-lingonskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Hur ska man vara manlig då ?

Dessutom går de omkring massa okvinnliga kvinnor med huckle

Ja karriär låt kvinnan försörja oss pga de inte finns ställen att göra manlig karriär på, de ställena har stängt..

Definitionen av okvinnlig skulle jag iofs säga är en boss babe som kör upp en snus i käften.
Citera
2026-06-22, 18:13
Medlem
Citat:
Efter många års läsning på andra kvinnodominerade forum så har jag läst om en hel del kvinnor som valt bort män p.g.a för liten penis. Även jag har blivit nobbad i sängen p.g.a för liten.

Och då är många av dessa också födda i andra europeiska länder.
De vanligaste födelseländerna för utrikes födda i Finland är:
Ryssland (tidigare Sovjetunionen): Den största enskilda gruppen, med historiska och geografiska band.
Estland: Den geografiska närheten och det fria rörligheten inom EU har gjort ester till en av de absolut största invandrargrupperna.
Sverige: Många återvändande finländare eller svenskar som flyttat över gränsen.
Irak: En av de största grupperna utanför Europa och Norden, med bakgrund i tidigare asylinvandring.
Somalia: En av de tidigaste och största afrikanska grupperna i Finland.
Syrien: Har vuxit kraftigt sedan mitten av 2010-talet som ett resultat av flyktingmottagande.
Kina och Indien: Stora grupper av arbetskraftsinvandrare och internationella studenter.
Turkiet, Vietnam och Thailand: Växande grupper av både arbetskraft och anhöriginvandrare.

Vilka av alla dessa förökar sig mest i Finland? När kommer ketchupeffekten att slå till?
Citera
2026-06-22, 18:17
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Märkligt då att länder med väldigt få invandrare har samma, eller värre, problem med fertiliteten.
Lägst födelsetal har Sydkorea...
Ja, även om bostadsbrist och segregation, med tillhörande skolproblematik, säkerligen spelar roll så var ju exempelvis födelsetalen i Sverige för 35 år sedan mycket bättre än nu, trots feminism, stor invandring etc. (jaja, invandringen är ju större nu, men jämför man hur det såg ut för en 25-åring 1990 med hur det såg ut för 25-åringens föräldrar i mitten av 1960-talet så var det en MARKANT skillnad; många fler invandrare 1990 och större segregation. Ändå höga födelsetal.

Det som hände sedan var regeringen Bildt och totalt havererade födelsetal. Visst ökade Bildt invandringen rejält, men det var inte det som gjorde skillnaden - det som spelade roll var ekonomisk otrygghet, bristande framtidstro, etc. Och det här var ju innan "internet" och mobiler blev var mans grej, så folk drack sprit och träffades i samma omfattning som tidigare - ändå sjönk barnafödandet.

Kan dock tänka mig att det är svårare att hitta en partner att skaffa barn med idag, då det var mer underförstått tidigare att man självklart skulle skaffa barn (även om det såklart fanns personer som valde bort det, vilket såklart är helt ok).
Citera
2026-06-22, 18:55
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Enskillt största anledningen är den propagandistiskt påeldade kampen mellan könen, där kvinnor uppmanas att sätta karriär framför barnafödande och hemmafruande.
Citera
2026-06-22, 19:11
Bannlyst
Många kvinnor uppmanas att vänta med att få barn, av ekonomiska skäl. När man blir så gammal är man inte lika naiv längre att man väljer att skaffa barn. Det är naivt helt enkelt. Livet är inte värt att leva, sätta nya liv till världen
Citera
2026-06-22, 19:15
Medlem
Mikaelias avatar
Har man varit i ett förhållande och tillslut lyckats ta sig ur det är det inte ovanligt att man aldrig vill vara med om det igen. Många kvinnor är extremt krävande och vill bestämma över sin partner om det mesta. De män som lyder under kvinnans tyranni är de förhållanden som håller.
Citera
2026-06-22, 19:25
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaChiquita
Många kvinnor uppmanas att vänta med att få barn, av ekonomiska skäl. När man blir så gammal är man inte lika naiv längre att man väljer att skaffa barn. Det är naivt helt enkelt. Livet är inte värt att leva, sätta nya liv till världen

Det man nog kan notera är att folk som inte vill skaffa barn inte heller får barn, numera, och det kommer att sätta avtryck - dvs, människor som VILL få barn är de människor som FÅR barn; att inte vilja ha barn kan mycket väl vara ett övergående problem eftersom de som inte vill ha barn, oavsett skäl (personliga, ideologiska, whatever) taxar ut sig själva ur genpoolen.

På sikt borde alltså en större andel av befolkningen vara sådana som vill ha barn. Men det hjälper ju inte partnerlösa nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in