Citat:
Ursprungligen postat av
Krjfi82
I svensk politik är det snack att man ska kunna utvisa och säga upp invandrares medborgarskap vid allvarliga brott.
Gäller det även 2a generationens invandrare?
Dvs de som är födda i Sverige men har ett extra medborgarskap via förälder. Folk som har noll anknytning till det andra landet.
Som det ser ut just nu kan man inte frånta någon deras svenska medborgarskap överhuvudtaget. Detta eftersom grundlagen (närmare bestämt
regeringsformen, 2 kap. 7 §) förbjuder det.
För att ändra Sveriges grundlagar krävs två identiska riksdagsbeslut med ett val emellan. Första steget att ändra grundlagen har redan tagits denna mandatperiod. I våras godkändes riksdagen
prop. 2025/26:78, som skulle ändra grundlagens förbud mot att återkalla medborgarskap. Om riksdagen även röstar för i höst efter valet kommer ändringen träda i kraft lagom till nyår.
Om riksdagen godkänner ändringarna kommer det bli möjligt att återkalla svenska medborgarskap i två situationer. Det ena fallet är när personen har förvärvat det svenska medborgarskapet genom oriktiga eller vilseledande uppgifter eller genom annat otillbörligt handlande. Det andra fallet är när personen har dömts för brott som allvarligt skadar Sveriges vitala intressen. För båda dessa två fall krävs att personen även har något annat medborgarskap än det svenska. Däremot finns det inga krav om att personen ska vara född utanför Sverige. Det finns inte heller några krav om att personen ska ha förvärvat det svenska medborgarskapet senare än vid födseln.
För att ta mig själv som exempel. Jag är född och uppvuxen i Sverige, till föräldrar som är födda och uppvuxna i Sverige, med far- och morföräldrar som är födda och uppvuxna i Sverige sedan otaliga generationer tillbaka. Jag har varit svensk medborgare sen jag föddes. Säg att jag skaffade medborgarskap i Frankrike. Om jag därefter gjorde mig skyldig till högförräderi mot Sverige, så skulle mitt svenska medborgarskap i och med grundlagsändringen kunna återkallas.