2026-06-21, 13:42
  #1
Medlem
I svensk politik är det snack att man ska kunna utvisa och säga upp invandrares medborgarskap vid allvarliga brott.

Gäller det även 2a generationens invandrare?
Dvs de som är födda i Sverige men har ett extra medborgarskap via förälder. Folk som har noll anknytning till det andra landet.
Citera
2026-06-21, 13:48
  #2
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krjfi82
I svensk politik är det snack att man ska kunna utvisa och säga upp invandrares medborgarskap vid allvarliga brott.

Gäller det även 2a generationens invandrare?
Dvs de som är födda i Sverige men har ett extra medborgarskap via förälder. Folk som har noll anknytning till det andra landet.

Det hoppas jag då vi inte har behov av den typen heller om de är brottslingar i grunden.
Tyvärr inget svar på din fråga.
Citera
2026-06-21, 14:00
  #3
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krjfi82
I svensk politik är det snack att man ska kunna utvisa och säga upp invandrares medborgarskap vid allvarliga brott.

Gäller det även 2a generationens invandrare?
Dvs de som är födda i Sverige men har ett extra medborgarskap via förälder. Folk som har noll anknytning till det andra landet.
De som har ett dubbelt medborgarskap ska kunna fråntas det svenska på grund av egen kriminalitet.
Citera
2026-06-21, 14:08
  #4
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
De som har ett dubbelt medborgarskap ska kunna fråntas det svenska på grund av egen kriminalitet.
Bland det bättre förslagen från Tidö/SD. Andra generationen är vanligen kriminellare än första. (Förutom de ensamkommande då)
Citera
2026-06-21, 15:27
  #5
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krjfi82
I svensk politik är det snack att man ska kunna utvisa och säga upp invandrares medborgarskap vid allvarliga brott.

Gäller det även 2a generationens invandrare?
Dvs de som är födda i Sverige men har ett extra medborgarskap via förälder. Folk som har noll anknytning till det andra landet.
Som det ser ut just nu kan man inte frånta någon deras svenska medborgarskap överhuvudtaget. Detta eftersom grundlagen (närmare bestämt regeringsformen, 2 kap. 7 §) förbjuder det.

För att ändra Sveriges grundlagar krävs två identiska riksdagsbeslut med ett val emellan. Första steget att ändra grundlagen har redan tagits denna mandatperiod. I våras godkändes riksdagen prop. 2025/26:78, som skulle ändra grundlagens förbud mot att återkalla medborgarskap. Om riksdagen även röstar för i höst efter valet kommer ändringen träda i kraft lagom till nyår.

Om riksdagen godkänner ändringarna kommer det bli möjligt att återkalla svenska medborgarskap i två situationer. Det ena fallet är när personen har förvärvat det svenska medborgarskapet genom oriktiga eller vilseledande uppgifter eller genom annat otillbörligt handlande. Det andra fallet är när personen har dömts för brott som allvarligt skadar Sveriges vitala intressen. För båda dessa två fall krävs att personen även har något annat medborgarskap än det svenska. Däremot finns det inga krav om att personen ska vara född utanför Sverige. Det finns inte heller några krav om att personen ska ha förvärvat det svenska medborgarskapet senare än vid födseln.

För att ta mig själv som exempel. Jag är född och uppvuxen i Sverige, till föräldrar som är födda och uppvuxna i Sverige, med far- och morföräldrar som är födda och uppvuxna i Sverige sedan otaliga generationer tillbaka. Jag har varit svensk medborgare sen jag föddes. Säg att jag skaffade medborgarskap i Frankrike. Om jag därefter gjorde mig skyldig till högförräderi mot Sverige, så skulle mitt svenska medborgarskap i och med grundlagsändringen kunna återkallas.
Citera
2026-06-21, 16:10
  #6
Medlem
Den tidigare så kallade medborgarskapslagen från 1950 krävde att i många situationer behövde en person avsäga sig sitt främmande medborgarskap för att kunna få ett svenskt.
Genom massimport av "politiska flyktingar" från sydamerika, genom import av så kallade "vapenvägrare" från USA och genom massiport av alleanda "revolutionärer" från 3:e världen så blev det ohållbart för socialdemokraterna. Ingvar Carlsson och Göran Persson genomdrev en förändring som trädde i kraft 2001 och som gav alla importerade rätt att få svenskt medborgarskap utan att säga upp sitt gamla. Därmed fick (S) tillgång till ett stort antal nya "röstboskap".
Citera
2026-06-22, 12:11
  #7
Medlem
psaks avatar
De strängare utvisningarna av 2:a generationen är vad Danmark siktar på, så självklart borde vi det också:
https://www.svd.se/a/zOrQk9/danmark-presenterar-utvisningslag-kan-vara-olaglig
Europakonventionen krånglar men ju fler länder som stöter på så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in