2026-06-26, 10:45
Medlem
.nattramn.s avatar
Fp
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-26 kl. 10:49.
Citera
2026-06-26, 12:38
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Absolut inget av det jag skrivit är det minsta kontroversiellt och du hittar stöd för påståendena i vilket hetäckande verk i judisk historia som helst. Mina källor är The Cambridge History of Judaism, 3:e till 5:e bandet.
Det står i vol4.

Man kan läsa den på nätet om man söker på Cambridge History of Judaism vol 4. Härligt att du inte ens vet i vilken vol det står i.

Vol 5 handlar som exempel om epoken efter, judendomen i den medeltida islamiska världen.

I första och 4 kapitlet i vol 4 står det bl.a. om Galiléen och att det blev centrum för judiskt liv efter 132e.kr.Testa och läs där.

Kan tyvärr inte dra citat därifrån på min tele. Men på sidan som är numrerade 37 kan man läsa som exempel att det är utan tvekan att Galiléen blev "core" kärnan/centrum för judiskt liv efter 132e.kr.

På vilken sida kan vi enligt dina fantasier läsa om att Galiléen inte blev centrum för judiskt liv efter 132e.kr?

Du påminner lite om ett luftslott.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-26 kl. 13:01.
Citera
2026-06-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Efter Bar Kokhba-revolten och Jerusalems förstörelse flyttade många Judar till Galiléen och där byggdes tunnlar till försvar och synagogor. Galiléen blev centrum för judiskt liv.

Jag skrev
Judendomen "flyttade" till Babylon på ungefär samma sätt som kristendomen "flyttade" till Rom.
och du svarade
Nej, Galiléen blev centrum för judiskt liv efter upproret 132e.kr.
Det är uppenbart att du menade att judendomens epicentrum låg i Galiléen och inte i Babylon. Att medge fel går dock inte för sig så nu byter du spår och satsar istället på att Galiléen var "ett" centrum. Ja, självklart var Galiléen "ett" centrum, precis som varje synagoga i varje bonnhåla var "ett" centrum för byns judar.

Citat:
Citat:
Judendomen "flyttade" till Babylon på ungefär samma sätt som kristendomen "flyttade" till Rom. Förvånansvärt få av dagens judar har någon som helst aning. De har indoktrinerats till att tro att Judendomen bara handlar om Israel, Israel och åter Israel. Så har det inte varit historiskt.

Kan du ge en källa på detta att judendomen flyttade till Babylon och inte till Galiléen efter upproret 132 e.kr?

Du måste ha nån diagnos. Ditt bokstavstolkade är bisarrt. Att säga att en religion "flyttar" är en metafor för att beskriva hur dess administrativa och inofficiella maktcentrum gradvis förskjuts.

Massvis med källor belägger påståendet. Bara en okunnig imbecil (du) skulle få för sig att ifrågasätta det. Exempelvis kan du konsultera tidigare nämnda The Cambridge History of Judaism, A Concise History of the Jewish People, eller Britannicas The history of Judaism.

Citat:
Men oj, jag har ju inte skrivit något om Sanhedrin.

Du skrev att "Galiléen blev centrum för judiskt liv". Om påståendet inte är lika innehållslöst som "judar bodde i Galiléen" måste du menat att det var något särskilt med Galiléen. Och det enda särskilda med Galiléen efter Bar Kokba-revolten var Sanhedrin i Tiberias.

Exakt när Sanhedrin upplöstes vet man inte. På din Wikipedia-sida (bara åsnor citerar Wikipedia) står det 425 men lite längre ned även: "Since the dissolution of the Sanhedrin in or around 358 CE". Detta pga att Sanhedrins senaste dekret var från just 358 e.Kr.
Citera
2026-06-27, 04:10
Medlem
Citat:
Det står i vol4.

Man kan läsa den på nätet om man söker på Cambridge History of Judaism vol 4. Härligt att du inte ens vet i vilken vol det står i.

Jag skrev band tre till band fem eftersom dessa band behandlar judisk historia från den romerska erövringen till den islamiska epoken. Mina inlägg är nämligen inte bara till för bokstavstolkande fåntrattar som dig utan också för läsare som faktiskt är intresserade av judisk historia (ex. TS).

"Det står i vol4." tolkar jag som ett medgivande om att jag har belägg för det jag skriver.

Citat:
Kan tyvärr inte dra citat därifrån på min tele. Men på sidan som är numrerade 37 kan man läsa som exempel att det är utan tvekan att Galiléen blev "core" kärnan/centrum för judiskt liv efter 132e.kr.

Nej, din lallande ljugande fåne. Så står det inte. I 2008 års upplaga står följande på sida 37:
There is also no doubt that from 135 until the seventh century and beyond, Galilee, and later the western Golan, and such nearby cities as Joppa, Lydda, Caesarea, and Scythopolis-Beth Shean, among others, constituted the core of Jewish settlement in the eastern Mediterranean, with looser concentrations in the Carmel, the Beth Shean Valley, and the northwestern and southern fringes of Judaea.
(min fetning)

Babylon ligger inte vid östra Medelhavet.

Kapitlet varifrån texten kommer heter "Political, Social, and Economic Life in the Land of Israel" och beskriver judiskt historia i Palestina inte judisk historia i allmänhet.
Citera
2026-06-27, 20:45
Medlem
.nattramn.s avatar
Ok jag ska ge dig en länk du inte kan gnälla på, bara för att jag är snäll.

"För det andra, förståelse för alla utmärkande metoder och övertygelser i Galileen tidigare ce 135 kan kasta ljus på utvecklingen av judendomen efter det datumet, för i mitten och slutet av andra århundradet ce, Efter utvisningen av alla judar från området runt Jerusalem, skulle de viktigaste centrumen för rabbinskt lärande hittas i Galileen."

Källan
Publicerad på nätet av Cambridge University Press: 28 mars 2008
https://www.cambridge.org/core/books/abs/cambridge-history-of-judaism/history-of-the-babylonian-academies/5D841E55C38AF49A0C64FB59DB0C8354
Detta är alltså en bit av sammanfattningen av ett kapitel i Cambridge History of Judaism.

Duger det?

Babylon var viktig vid denna tid, men det tog några 100 år innan Babylon tog över. När jag läser om när tycker jag att det vanligaste budet är att de helt tagit över ca 400-500e.kr. Detta var något som skedde stegvis.

"Rise of Babylonia as Jewish CenterDuring the 3rd to 6th centuries CE, Babylonia emerged as the preeminent center of Jewish scholarship, supplanting the fading institutions in the Land of Israel amid political instability there. This shift was driven by the establishment of enduring rabbinic academies that attracted scholars and students, fostering a vibrant intellectual environment under relatively stable conditions. The Amoraim, the rabbinic sages of this era, played a central role in debates and teachings that shaped Jewish legal and interpretive traditions, marking a period of consolidation and expansion for Babylonian Jewry."
https://grokipedia.com/page/rabbinic_period#ref-19

Citat:
Jag skrev
Judendomen "flyttade" till Babylon på ungefär samma sätt som kristendomen "flyttade" till Rom.
och du svarade
Nej, Galiléen blev centrum för judiskt liv efter upproret 132e.kr.
Det är uppenbart att du menade att judendomens epicentrum låg i Galiléen och inte i Babylon. Att medge fel går dock inte för sig så nu byter du spår och satsar istället på att Galiléen var "ett" centrum. Ja, självklart var Galiléen "ett" centrum, precis som varje synagoga i varje bonnhåla var "ett" centrum för byns judar.

Du måste ha nån diagnos. Ditt bokstavstolkade är bisarrt. Att säga att en religion "flyttar" är en metafor för att beskriva hur dess administrativa och inofficiella maktcentrum gradvis förskjuts.

Massvis med källor belägger påståendet. Bara en okunnig imbecil (du) skulle få för sig att ifrågasätta det. Exempelvis kan du konsultera tidigare nämnda The Cambridge History of Judaism, A Concise History of the Jewish People, eller Britannicas The history of Judaism.

Du skrev att "Galiléen blev centrum för judiskt liv". Om påståendet inte är lika innehållslöst som "judar bodde i Galiléen" måste du menat att det var något särskilt med Galiléen. Och det enda särskilda med Galiléen efter Bar Kokba-revolten var Sanhedrin i Tiberias.

Exakt när Sanhedrin upplöstes vet man inte. På din Wikipedia-sida (bara åsnor citerar Wikipedia) står det 425 men lite längre ned även: "Since the dissolution of the Sanhedrin in or around 358 CE". Detta pga att Sanhedrins senaste dekret var från just 358 e.Kr.
Eftersom du skriver vad du tycker om mig. Ska jag ge dig samma mynt. Jag tycker du ljuger allt för ofta i trådarna samtidigt som du är självgod och pompös. Samt om man svarar dig biter du dig fast som en igel.
Citera
2026-06-27, 22:46
Medlem
Citat:
Ok jag ska ge dig en länk du inte kan gnälla på, bara för att jag är snäll.

"För det andra, förståelse för alla utmärkande metoder och övertygelser i Galileen tidigare ce 135 kan kasta ljus på utvecklingen av judendomen efter det datumet, för i mitten och slutet av andra århundradet ce, Efter utvisningen av alla judar från området runt Jerusalem, skulle de viktigaste centrumen för rabbinskt lärande hittas i Galileen."

Alla inser varför du "tvättar" citat genom att översätta dem. Då blir det svårare för mig att verifiera källan och slå hål på lögnerna. Du försökte med samma fula knep när du hänvisade till Cambridge History of Judaism och skrev "utan tvekan att Galiléen blev "core" kärnan/centrum för judiskt liv" men utelämnade att texten handle om östra Medelhavet.

Om det nu ens är ett citat? Eller är det något en bot hittat på?

Citat:
Duger det?

Nej, det "duger" inte eftersom du utelämnar nödvändig information om varifrån citatet kommer och dess sammanhang.

Citat:
https://grokipedia.com/page/rabbinic_period#ref-19

Grokipedia är en AI-författad encyclopedi skriven av Elon Musks bot. Du är ruskigt pinsam.

Citat:
Eftersom du skriver vad du tycker om mig. Ska jag ge dig samma mynt. Jag tycker du ljuger allt för ofta i trådarna samtidigt som du är självgod och pompös. Samt om man svarar dig biter du dig fast som en igel.

Ja, jag är en självgod pompös otrevlig översittare - gå och grina till mamma - men allt jag skrivit i tråden är korrekt och stöds av akademiska källor.
Citera
2026-06-27, 22:54
Medlem
.nattramn.s avatar
 Secondly, understanding of any distinctive practices and beliefs in Galilee before ce 135 might throw light on the development of Judaism after that date, for in the middle and late second century ce, following the expulsion of all Jews from the area around Jerusalem, the main centres of rabbinic learning were to be found in Galilee.
https://www.cambridge.org/core/books/abs/cambridge-history-of-judaism/galilean-judaism-and-judaean-judaism/5405ED37174C78BED92336350C20E4FB

Jo, det var fel länk. Ett misstag. Här har du rätt länk, icke översätt.

Du gillar ju denna källa, så det måste ju rimligtvis duga.

Citat:
Alla inser varför du "tvättar" citat genom att översätta dem. Då blir det svårare för mig att verifiera källan och slå hål på lögnerna. Du försökte med samma fula knep när du hänvisade till Cambridge History of Judaism och skrev "utan tvekan att Galiléen blev "core" kärnan/centrum för judiskt liv" men utelämnade att texten handle om östra Medelhavet.

Om det nu ens är ett citat? Eller är det något en bot hittat på?

Nej, det "duger" inte eftersom du utelämnar nödvändig information om varifrån citatet kommer och dess sammanhang.

Grokipedia är en AI-författad encyclopedi skriven av Elon Musks bot. Du är ruskigt pinsam.

Ja, jag är en självgod pompös otrevlig översittare - gå och grina till mamma - men allt jag skrivit i tråden är korrekt och stöds av akademiska källor.

Nej, du. Du ljuger dom fan i trådarna.
Citera
Igår, 14:46
Medlem
Citat:
 Secondly, understanding of any distinctive practices and beliefs in Galilee before ce 135 might throw light on the development of Judaism after that date, for in the middle and late second century ce, following the expulsion of all Jews from the area around Jerusalem, the main centres of rabbinic learning were to be found in Galilee.
https://www.cambridge.org/core/books/abs/cambridge-history-of-judaism/galilean-judaism-and-judaean-judaism/5405ED37174C78BED92336350C20E4FB

Jo, det var fel länk. Ett misstag. Här har du rätt länk, icke översätt.

Sammanhang är tydligen svåra för dig. Kapitlet heter "Galilean Judaism and Judaean Judaism" och diskuterar presumptiva skillnader mellan galileisk och judeisk judendom. Kapitlet diskuterar inte alls vilka områden som var främst inom judendomen. Att fatta att texten ska tolkas

"the main centres of rabbinic learning [in Roman Palestine] were to be found in Galilee"

är för komplicerat för dig.

Kapitlet nämner förvisso rivaliteten mellan galileiska och babyloniska lärosäten:
So, for example, the story about R. Yohanan b. Zakkai was transmitted in the name of R. Ulla (second half of third century), who lived at least one hundred and fifty years after Yohanan, and the legend can be plausibly assigned to the genre of homiletic fables, intended to encourage the Galileans among whom R. Ulla taught to preserve an interest in learning halakha. Similarly, the proverbial abuse of the Galileans for stupidity, preserved in the Babylonian Talmud, is likely to reflect the rivalry of Babylonian and Galilean academies in the Amoraic period.
Detta visar att båda regionerna var framstående under den amoraitiska eran - vilket är uppenbart då de två talmudarna sammanställdes där. Galileen var centrum för palestinsk judendom och Babylon (där de flesta judar bodde) var centrum för babylonisk judendom. Men kapitlet säger inte ett skit om vilket område som var främst i den judiska världen ("centrum för judiskt liv").
Citera
Igår, 15:00
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Detta visar att båda regionerna var framstående under den amoraitiska eran - vilket är uppenbart då de två talmudarna sammanställdes där. Galileen var centrum för palestinsk judendom och Babylon (där de flesta judar bodde) var centrum för babylonisk judendom. Men kapitlet säger inte ett skit om vilket område som var främst i den judiska världen ("centrum för judiskt liv").
Så då har du alltså ändrat dig för så lät det inte innan din lilla lögnare.

Citat:
Citat:
Sanningen är att bägge blev vikta centrum.
Nej, det är lögnen. Patriarkerna lyckades aldrig återuppliva Sanhedrin som en religiös auktoritet.
Du är helt sjuk

Först säger du att det judiska centrum flyttade efter 132e.kr. till Babylon. Och uppger en källa för detta som är ca 3500 sidor. Men inte ett sida nr eller citat vill du ge.

När jag skriver att Galiléen blev ett centrum vid denna tid förnekar du det och hänvisar till dessa 3500 sidor, igen inget sid nr, inget citat. Jag hittar då en sammanfattning av den källan som ger att Galilen blev ett centrum och då helt plötsligt erkänner du detta och hävdar att de var viktiga bägge två vid denna tid. Något du bara några inläg tidigare avfärdat som en lögn.
Senast redigerad av .nattramn. Igår kl. 15:05.
Citera
Igår, 15:18
Medlem
Citat:
Så då har du alltså ändrat dig för så lät det inte innan din lilla lögnare.

Nej, men jag börjar inse att du är gravt autistisk och inte begriper nyanser.

Vad jag skrivit, vidhållit och belagt med multipla källor är (P1) att tyngdpunkten för palestinsk judendom förflyttades från Jerusalem till Galiléen men att Galiléen snabbt förlorade sin betydelse och att Babylon blev judendomens epicentrum.

Vad du skrivit, antytt och implicerat är (P2) att judendomens främsta centrum skulle ha varit Galiléen. Kanske pga din autism kommer du aldrig kunna backa från ståndpunkten även om det är uppenbart för trådens läsare att detta är vad du argumenterat för.

Mellan raderna kan man utläsa att du medgett att (P1) är korrekt och att (P2) är fel. Gott så.
Citera
Igår, 15:41
Medlem
.nattramn.s avatar
Allvarligt, vad du spottar ur dig lögner på löpande band. Du vet att alla inläg som vi skrivit finns kvar.
Citat:
Nej, men jag börjar inse att du är gravt autistisk och inte begriper nyanser.

Vad jag skrivit, vidhållit och belagt med multipla källor är (P1) att tyngdpunkten för palestinsk judendom förflyttades från Jerusalem till Galiléen men att Galiléen snabbt förlorade sin betydelse och att Babylon blev judendomens epicentrum.
Ja säkert detta är vad du skrivit.
Citat:
Babylon ersatte Jerusalem som judendomens centrum.
Citat:
Judendomen "flyttade" till Babylon på ungefär samma sätt som kristendomen "flyttade" till Rom. Förvånansvärt få av dagens judar har någon som helst aning. De har indoktrinerats till att tro att Judendomen bara handlar om Israel, Israel och åter Israel. Så har det inte varit historiskt.
Så en till lögn från dig, precis som du håller på i varje tråd du skriver i.

Citat:
Vad du skrivit, antytt och implicerat är (P2) att judendomens främsta centrum skulle ha varit Galiléen. Kanske pga din autism kommer du aldrig kunna backa från ståndpunkten även om det är uppenbart för trådens läsare att detta är vad du argumenterat för.

Mellan raderna kan man utläsa att du medgett att (P1) är korrekt och att (P2) är fel. Gott så.
Men då kanske du kan citera det inlägget där jag alltså enligt dig skrivit att Galilien blev det främsta centrumet.

Vad jag har skrivit är detta.
Citat:
Efter Bar Kokhba-revolten och Jerusalems förstörelse flyttade många Judar till Galiléen och där byggdes tunnlar till försvar och synagogor. Galiléen blev centrum för judiskt liv.

Som jag har skrivit var även Babylon viktigt vid denna tid och även andra platser utanför Israel.
Att du bara orkar hålla på. Du är som en igel.
Senast redigerad av .nattramn. Igår kl. 15:43.
Citera
Igår, 16:17
Medlem
Citat:
Citat:

Ja säkert detta är vad du skrivit.

Detta är precis vad jag skrivit. Om din icke-fungerande hjärna uppfattat något helt annat ber jag om ursäkt. Det måste vara svårt för dig. Så svårt att jag gärna låter dig vinna "men du skrev något helt annat innan!!!!"-debatten.

Vad jag skriver nu är att (P1) är sant och att (P2) är falskt.

Du skrev:

Citat:
Citat:

NEJ, Galileen blev centrum för judiskt liv efter upproret 132e.kr.

Men vi kan såklart låtsas som att du menade något helt annat så att din hjärna kan ta hem trådvinsten. Helt ok.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in