2026-06-21, 16:08
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Absolut. Men vad har han vunnit av allt detta? En ny ledare som är än mer hårdför islamistisk. Höga bensinpriser världen över. Amerikanarna har fått lägga ut flera miljoner dollar för krigsövningen. Inget kärnvapenavtal. Större hat emot USA i hela regionen.

När ett avtal är på plats så kommer det till 100% vara sämre än det avtalet Obama hade. Och det var ju det avtalet han själv sa var dåligt.

Idioti. Snubben är en idiot. Hans vice president är en fjolla och den där krigsministern är psykopat.

Men det amerikanska folket är de som betalar. Och vi som får betala mer för bensin och diesel
Tror deta är långt ifrån klart trump säger nu att han kan bomba igen 😂 det svänger fort
Citera
2026-06-21, 18:09
  #86
Medlem
Tycker att många här har liksom hela jävla MSM har drabbats av ett kraftigt tunnelseende gällande Hormuz.

Läser man shippingnyheter så är krisen i stort sett helt överspelad nu.

Skeppsrederierna tar den större kostnaden att segla runt Afrika eller genom Suez. Och många länder har kunnat täcka upp sina akuta behov med att köpa från andra leverantörer.

Iran har förstås förlorat många kunder som inte kommer att köpa av Iran igen.
Och som aldrig kommer att komma tillbaka.
Och nu stänger Iran Hormuz, men de kan bara deklarera sin del av sundet som stängt.
Extremt korkat av Iran för de hindrar bara sin egen trafik som det nu ser ut just nu.

Den södra delen/korridoren är fortfarande öppen.

Kriget i Iran gav en liten blipp på radarn som de flesta redare nu struntar i.
Hormuz kommer att återhämta sig, det får ta den tid det tar helt enkelt.

När de aviserade öppning av södra korrridoren så tändes många fartyg sina AIS och det syntes tydligt på Vesselfinder. Persiska Viken lyste upp som en julgran.

Enligt shippingagenterna så kan det vara så många som 1400 fartyg som redan har hunnit lämna Hormuz och som inte längre är gisslan.
Statistiken blir många dagar försenade eftersom fartygen inte har någon allmän anmälningsplikt
när de har passerat sundet.

Uppskattningsvis cirka 600 fartyg ligger kvar i Viken och det har minskat dramatiskt. Under ett dygn var det så många som 188 fartyg som passerade väst -> öst.
Längs den södra korridoren alltså.

Fortfarande finns det brist på tex flygbränsle på sina håll, men viktigast verkar vara naturgasen,
dvs LNG/LPG. Å andra sidan så är det sommar och åtgången på dessa gaser är inte så stor nu.

Många tryckerier i Väst och även i Asien aviserade att de hade slut på tryckfärger. Dessa tillverkas i stor skala i i kemiska fabriker i Gulfen. En potatischipstillverkare i Japan fick byta till klara plastpåsar utan något färgtryck på, istället för sina ordinarie.

Det är speciella tryckfärger som fäster direkt mot plast.

Det dröjer nog ett tag innan vi får läsa om detta ?

MSM/SVT/TV4 har viktigare saker att rapportera om,
tex klimatet, menskonst, SD, och "onda vita män" ?
Och inte minst Värdegrunden ?
__________________
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-06-21 kl. 18:34.
Citera
2026-06-21, 18:46
  #87
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Tror deta är långt ifrån klart trump säger nu att han kan bomba igen 😂 det svänger fort

Midterm närmar sig och Trump sitter utan kort på hand.

Mer anfall blir kontraproduktivt. Iran sitter i förarsätet. Israel kommer få besvär med usa, när Irans politik blir mer styrande i området.
Citera
2026-06-21, 19:34
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Midterm närmar sig och Trump sitter utan kort på hand.

Mer anfall blir kontraproduktivt. Iran sitter i förarsätet. Israel kommer få besvär med usa, när Irans politik blir mer styrande i området.
Iran är enormt försvagade med massor av nya fiender så dom kommer styra mindre än förut
Citera
2026-06-22, 10:55
  #89
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Iran är enormt försvagade med massor av nya fiender så dom kommer styra mindre än förut

Möjligt. Men sundet är stängt. Det räcker för göra stor oreda.

Och Trump må gorma bäst han vill. Iran ser på och dricker hett the i lugn ch ro.

Ser även att i usa börjar de flesta tröttna på bebisen i WH.

Den stora spegeln är full med alger. Narcissisten kan inte spegla sig, hårt slag.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in