2026-06-20, 03:47
  #1
Medlem
Hej,
Jag kommer med mycket hög sannolikhet hamna hos kronkalle inom snar framtid då jag väntar på ett beslut från skatteverket där jag har en skuld på nästan 400,000kr.

Här kommer kruxet, jag är funktionsnedsatt och lever redan på existensminimum, har ingen som kommer förse mig med pengar och realistiskt sett ingen möjlighet att någonsin betala av denna skulden, därför har jag lite frågor om tiden innan kronofogden.

Just nu har jag cirka 80,000kr som jag inte vill gå till spillo så om kronofogden ändå tar det vad är smartast att göra med dessa?
Kan man förskringa något? eller bäst att spendera allt tiden innan kronofogden gör utmätning?
Citera
2026-06-20, 03:56
  #2
Medlem
Totoskrivers avatar
Min första fråga är hur fan tog skatteverket ett beslut på att du ska betala 400000kr om du ändå lever i existensminimum?

Citat:
Ursprungligen postat av medium15
Hej,
Jag kommer med mycket hög sannolikhet hamna hos kronkalle inom snar framtid då jag väntar på ett beslut från skatteverket där jag har en skuld på nästan 400,000kr.

Här kommer kruxet, jag är funktionsnedsatt och lever redan på existensminimum, har ingen som kommer förse mig med pengar och realistiskt sett ingen möjlighet att någonsin betala av denna skulden, därför har jag lite frågor om tiden innan kronofogden.

Just nu har jag cirka 80,000kr som jag inte vill gå till spillo så om kronofogden ändå tar det vad är smartast att göra med dessa?
Kan man förskringa något? eller bäst att spendera allt tiden innan kronofogden gör utmätning?
Citera
2026-06-20, 04:37
  #3
Medlem
bithaxs avatar
Så frågan är typ ”hur undviker jag att kronkalle tar mina besparingar och hur får jag mig att framstå som om jag vore fattig som en lus”?
Citera
2026-06-20, 05:51
  #4
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medium15
Hej,
Jag kommer med mycket hög sannolikhet hamna hos kronkalle inom snar framtid då jag väntar på ett beslut från skatteverket där jag har en skuld på nästan 400,000kr.

Här kommer kruxet, jag är funktionsnedsatt och lever redan på existensminimum, har ingen som kommer förse mig med pengar och realistiskt sett ingen möjlighet att någonsin betala av denna skulden, därför har jag lite frågor om tiden innan kronofogden.

Just nu har jag cirka 80,000kr som jag inte vill gå till spillo så om kronofogden ändå tar det vad är smartast att göra med dessa?
Kan man förskringa något? eller bäst att spendera allt tiden innan kronofogden gör utmätning?

Ta ut dem och använd kontanter till att förbättra vardagslivet något.
För att ta ut en sån stor summa krävs (vanligtvis) beställd tid på banken.
Alternativt öppna ett konto i en annan bank som KFM inte har kännedom om och för över pengarna dit.
Det går snabbt över nätet.
Citera
2026-06-20, 09:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Alternativt öppna ett konto i en annan bank som KFM inte har kännedom om och för över pengarna dit.

Om det är en bank med säte eller filial i Sverige kommer KFM ha kännedom om kontot.
Citera
2026-06-20, 09:35
  #6
Medlem
Onanikrems avatar
För att hjälpa en fattig stackare: Ta ut summan du har snarast, förvara i ett par termosar ute i rabatten eller i blomlådan med vissna petunior på balkongen.

Betala dina räkningar med din pension/lön eller vad? Använd caschen klokt sedan så kan du kanske ha lite guldkant på tillvaron i 50-60 månader. Kronkalle kommer utmäta dig, men finns inget att ta så finns det inte.
Citera
2026-06-20, 09:37
  #7
Medlem
Zaedrewss avatar
Lev loppan. Det som kommer hända är utmätning. Dvs koll på alla dina tillgångar. Om du har dessa 80k på ett bankkonto ryker de direkt.

Det kommer ju bli hembesök för att kolla alla dina pengar. Det du skulle kunna göra är att ta ut allt i kontanter sätta in pengar på lite olika ställen som tex PayPal som är svårare för Kronofogden att ta direkt.

Inte helt omöjligt dock.
https://parallelprism.se/blogs/guider/kan-kronofogden-ta-pengar-fran-paypal-2026-hela-sanningen

Man får ju också vara medveten om att det är ett brott och man kan åka i finkan om man ljuger vid en utmätning. Att man nu har 80k i antingen kontanter eller guld gömda i madrassen. Just det kan ju Kronofogden ställa frågor om, om de ser att du gick från 80k till 0 närmast direkten innan...

Annars om det gäller skatt. Kan du dra ut på det genom att överklaga begära ny prövning så länge det går.
Citera
2026-06-20, 09:58
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Det finns ju även lite hopp. Från Kronis sajt.

Citat:
De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år. Men Skatteverket kan begära att preskriptionstiden ska förlängas när det gäller skatteskulder.

Vissa kan ju då bli skuldfria efter fem år. Känns dock som detta var vanligare förr. Idag är de som det verkar ganska på att förlänga och förlänga. Annars lär ju skuldsanering finnas kvar som alternativ så du inte för hela livet måste dras med detta.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2026-06-20 kl. 10:00.
Citera
2026-06-20, 10:09
  #9
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Lev loppan. Det som kommer hända är utmätning. Dvs koll på alla dina tillgångar. Om du har dessa 80k på ett bankkonto ryker de direkt.

Det kommer ju bli hembesök för att kolla alla dina pengar. Det du skulle kunna göra är att ta ut allt i kontanter sätta in pengar på lite olika ställen som tex PayPal som är svårare för Kronofogden att ta direkt.

Inte helt omöjligt dock.
Man får ju också vara medveten om att det är ett brott och man kan åka i finkan om man ljuger vid en utmätning. Att man nu har 80k i antingen kontanter eller guld gömda i madrassen. Just det kan ju Kronofogden ställa frågor om, om de ser att du gick från 80k till 0 närmast direkten innan...

Alltid bevisbörda från åklagare i sådana fall. Så länge man sköter sig går det. Blanda aldrig in tredje man som kan spåra tex via nätet. Typ Blocket osv.

Du köpte en cykel, båt, permobil eller annat som inte kan spåras av Gurra på puben, och du blev blåst.
Saken är deras sak att motbevisa dig, annars faller det.
Citera
2026-06-20, 10:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medium15
Hej,
Jag kommer med mycket hög sannolikhet hamna hos kronkalle inom snar framtid då jag väntar på ett beslut från skatteverket där jag har en skuld på nästan 400,000kr.

Här kommer kruxet, jag är funktionsnedsatt och lever redan på existensminimum, har ingen som kommer förse mig med pengar och realistiskt sett ingen möjlighet att någonsin betala av denna skulden, därför har jag lite frågor om tiden innan kronofogden.

Just nu har jag cirka 80,000kr som jag inte vill gå till spillo så om kronofogden ändå tar det vad är smartast att göra med dessa?
Kan man förskringa något? eller bäst att spendera allt tiden innan kronofogden gör utmätning?

https://kronofogden.se/skuldsanering/du-som-ska-ansoka-eller-har-ansokt-om-skuldsanering/ansoka-om-skuldsanering
Citera
2026-06-20, 10:28
  #11
Medlem
Onanikrems avatar
400k är för lite för att få skuldsanering.
Citera
2026-06-20, 10:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medium15
Hej,
Jag kommer med mycket hög sannolikhet hamna hos kronkalle inom snar framtid då jag väntar på ett beslut från skatteverket där jag har en skuld på nästan 400,000kr.

Här kommer kruxet, jag är funktionsnedsatt och lever redan på existensminimum, har ingen som kommer förse mig med pengar och realistiskt sett ingen möjlighet att någonsin betala av denna skulden, därför har jag lite frågor om tiden innan kronofogden.

Just nu har jag cirka 80,000kr som jag inte vill gå till spillo så om kronofogden ändå tar det vad är smartast att göra med dessa?
Kan man förskringa något? eller bäst att spendera allt tiden innan kronofogden gör utmätning?

Vart kommer skulden ifrån?

Ett tips.

Om du betalar av dina 80K så har du istället 320K i skuld sen.

Låter som ett betydligt trevligare alternativ än 400K.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in