2026-06-20, 00:14
Medlem
Jag befinner mig för närvarande i Lettland och rysshatet här är ännu mer extremt än i Sverige, vilket jag kan förstå med tanke på deras i historia. Dock blir den ganska irriterande och rentav absurd ibland.

Min favoritdrink är Moscow mule, och av tre barer jag har besökt här och beställt den så har alla bartenders sagt "va?", varpå jag säger "Moscow mule, det är ginger beer och vodka", varpå de spelar dumma och svarar något i stil med "ah, du menar KIEV mule?", varpå jag rynkar mig för pannan och säger "Aa visst". Barernas lokala namn skiljer sig, det kan vara "Kiev mule" eller "Krakow mule" eller "Ukraine mule", vilket gör det ganska irriterande då jag självklart inte kan veta vilket namn varje bar väljer istället för det etablerade namnet "Moscow mule".

Sen så har jag en kvinnlig bekant från Litauen som kan bättre ryska än engelska. I princip alla här kan ryska, men i flera butiker vi har besökt så har kassörskan rakt av vägrat prata ryska, trots att de garanterat kan det.

Har någon sett liknande töntgrejer i Sverige? Jag har inte gjort det iaf.
2026-06-20, 00:21
Avstängd
FarliKorvs avatar
Tönt!
2026-06-20, 00:30
Avstängd
TheJesuits avatar
Ryska är ett korpspråk, ungefär som rövarspråket, något för barn och bögar att hållas med, Begripligt att vuxna håller sig borta från det, på samma sätt som blöjor och napp hör barndomen till.
2026-06-20, 00:39
Medlem
Edit: Äh, skit samma. Jag missuppfattade nog ämnet.
2026-06-20, 01:04
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Är det inte lättare att bara säga en ginger beer och vodka?
2026-06-20, 01:06
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Har någon sett liknande töntgrejer i Sverige? Jag har inte gjort det iaf.

Förpackningen med Kefir har inte längre Vasiljev-katedralen som symbol.

Systembolaget saluför inte ryska spritsorter.

Man har diskuterat att ta bort Dostojevskij från biblioteken.

Kommunerna flaggar med Ukrainas tygbit.

Fabriker i de djupaste skogar i Småland har stora banderoller där det står "WE STAND WITH UKRAINE" på imperiespråk.
2026-06-20, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

Det är förmodligen en av de topp 10 populäraste drinkarna globalt, alla bartenders känner till den. Och det är inte bara ginger beer och vodka, det ska vara en citron och kanske något annat också.
2026-06-20, 01:30
Medlem
TrixieDixies avatar
Töntigaste jag sett var nog när det blev bojkott av Marabou.
2026-06-20, 01:31
Avstängd
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Ryska är ett korpspråk, ungefär som rövarspråket, något för barn och bögar att hållas med, Begripligt att vuxna håller sig borta från det, på samma sätt som blöjor och napp hör barndomen till.
Det där får du ta igen på Svenska, så att en vuxen människa förstår.
2026-06-20, 03:05
Medlem
Citat:

Då kan folk som inte gillar sverige säga ett bakat bröd med kanel och smör istället för kanelbulle och en bakad bulle med grädde och nötfyllning istället för semla.

Eller ugnsbakad smördeg istället för croissant för de som inte gillar frankrike.

Bara omogna töntar som håller på så.
2026-06-20, 04:48
Medlem
Galejans avatar
Jag har väl egentligen inget emot att Baltländerna är lite russofoba. Man har ju haft en lite komplicerad relation till varandra genom åren, så visst… Det finns skäl till oviljan. Vad jag däremot tycker är fånigt är när svenska boomergubbar är livrädda för Ryssland och tror att Putin ska gå över ån efter vatten för att invadera Stockholm. ”Ukraina krigar där så att vi slipper kriga här” är ett argument som är så oerhört cringe. Putin struntar fullständigt i ett dysfunktionellt glesbefolkat land av maskulina kvinnor, feminina män och fyra miljoner ointegrerade araber.
2026-06-20, 06:25
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:

Det slog honom aldrig eftersom han är ryss och dum i huvudet.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in