2026-06-20, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Min åsikt är att det inte verkar finnas någon bättre politik i något annat land så vi bör fortsätta med vår förbudspolitik.

Knark cigaretter och alkohol minskar oavbrutet bland yngre i Sverige, jag har många barn så jag vet, och problemen kommer sannolikt att fortsätta minska.

Vi kan aldrig få noll döda. Det går varken bland självmord, antal döda i trafiken, eller av droger.
Jag förstår hur du menar. Det beror kanske på hur man ser på begreppet narkotikapolitik. Om man ser vinster i att behandla människor humant vid en beroendesjukdom eller om man ser större vinster med att knarkare ska fungera som varnande exempel för alla andra. Två olika synsätt helt enkelt.
Citera
2026-06-20, 18:08
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag förstår hur du menar. Det beror kanske på hur man ser på begreppet narkotikapolitik. Om man ser vinster i att behandla människor humant vid en beroendesjukdom eller om man ser större vinster med att knarkare ska fungera som varnande exempel för alla andra. Två olika synsätt helt enkelt.
Eller så kan man se på drogmissbrukare som att de inte vet sitt eget bästa och man måste därför ta beslut åt dem.

Din naivitet är enorm. Om en alkis säger "jag ska aldrig dricka igen bara jag får en sista flaska" så ger du honom en flaska till.

Ditt kvinnliga sätt saknar konsekvenstänk och därmed kärlek. Det är inte kärlet att ge en flaska sprit till alkoholisten fast han gråter.
Citera
2026-06-20, 18:11
Medlem
Citat:
Eller så kan man se på drogmissbrukare som att de inte vet sitt eget bästa och man måste därför ta beslut åt dem.

Din naivitet är enorm. Om en alkis säger "jag ska aldrig dricka igen bara jag får en sista flaska" så ger du honom en flaska till.

Ditt kvinnliga sätt saknar konsekvenstänk och därmed kärlek. Det är inte kärlet att ge en flaska sprit till alkoholisten fast han gråter.
Fast att kriminalisera sjuka människor anser inte jag är att ta rätt beslut åt dem.

Men vi ser olika på saken som sagt.
Citera
2026-06-20, 18:16
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Fast att kriminalisera sjuka människor anser inte jag är att ta rätt beslut åt dem.

Men vi ser olika på saken som sagt.
Det är ju inte att de knarkar som är det största kriminella problemet. Det är att alla finansierar sitt knarkande via rån och stölder. Kända skådisar som använder kokain som de betalar ed sin höga lön är inget polisiärt problem och där går alltså staten inte in.

Drogmissbrukares brottslighet är enorm. Att du ignorerar det är elakt av dig eftersom det finns många lidande offer. men du är antagligen klassiskt vänster och brottslingen ska daltas med och offret ignoreras. Jag tänker tvärtom.
Citera
2026-06-20, 18:19
Medlem
Citat:
Det är ju inte att de knarkar som är det största kriminella problemet. Det är att alla finansierar sitt knarkande via rån och stölder. Kända skådisar som använder kokain som de betalar ed sin höga lön är inget polisiärt problem och där går alltså staten inte in.

Drogmissbrukares brottslighet är enorm. Att du ignorerar det är elakt av dig eftersom det finns många lidande offer. men du är antagligen klassiskt vänster och brottslingen ska daltas med och offret ignoreras. Jag tänker tvärtom.
Fast mycket av det du anser är det verkliga problemet skulle sluta vara problem med en annan narkotikalagstiftning.
Citera
2026-06-20, 18:25
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Fast mycket av det du anser är det verkliga problemet skulle sluta vara problem med en annan narkotikalagstiftning.
Problemet med knarkare är att de knarkar. Om vi förbjuder knark och gör det svårt att få tag på så minskar knarkandet. Inte svårt alls. Alla experiment åt andra hållet måste alltid avbrytas och det är gulligt men naivt att inte inse detta: Bästa sättet att sluta knarka är om alla avskyr det och motarbetar det.

Knark behövs faktiskt inte. Det verkar inte så på dig.

Ska vi ge knivar till människor som brukar skära sig, eller ska vi ta bort deras knivar?...
Citera
2026-06-20, 18:29
Medlem
Citat:
Problemet med knarkare är att de knarkar. Om vi förbjuder knark och gör det svårt att få tag på så minskar knarkandet. Inte svårt alls. Alla experiment åt andra hållet måste alltid avbrytas och det är gulligt men naivt. Bästa sättet att sluta knarka är om alla avskyr det och motarbetar det.

Fast så ser det ju inte ut i verkligheten. Narkotika har varit förbjudet i evigheter och ändå har narkotikabruket inte försvunnit eller ens avtagit.

Och inget land så vitt jag kommer på förutom Thailand har avbrutit sin legalisering. Klart det har funnits grejer att skruva på men jag drar mig inte till minnes ett enda land som gått från legalisering av cannabis till kriminalisering. Inte Thailand heller egentligen.

En massa grejer behövs inte. Socker tex. Ändå är det legalt
Citera
2026-06-20, 18:36
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
Problemet med knarkare är att de knarkar. Om vi förbjuder knark och gör det svårt att få tag på så minskar knarkandet. Inte svårt alls. Alla experiment åt andra hållet måste alltid avbrytas och det är gulligt men naivt att inte inse detta: Bästa sättet att sluta knarka är om alla avskyr det och motarbetar det.

Ska vi ge knivar till människor som brukar skära sig, eller ska vi ta bort deras knivar?...

Citat:
Om vi förbjuder knark och gör det svårt att få tag på så minskar knarkandet.

Intressant att jag kunde hitta gräs lika enkelt som att gå in på ICA när jag var 14, men verkar helt omöjligt för polisen att hitta langare. Svenska polisen ger sig endast på brukare och kan knappt göra något åt gängen, trots den enorma makten polisen har i Sverige. Den svenska narkotikapolitiken fungerar endast mot privatpersoner som har ett jobb och sköter sig, men istället blir kriminella och får massa konsekvenser för att de röker en planta.

Din logik är baserad på 1+1 = 2 logik och tar ingen hänsyn till data eller resultat. Det finns en anledning till att Tyskland, Tjeckien och andra EU länder har börjat legalisera gräs, inte för att nämna länder som Thailand osv.

Du diskuterar hur folk begår brott för att stödja drogmissbruket, men du tänker på pundare som drar tjack och skjuter sprutor. Om du anser att det är lika som att röka en joint finns det inget som kommer penetrera din hjärna i denna tråd.
Citera
2026-06-20, 18:37
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Fast så ser det ju inte ut i verkligheten. Narkotika har varit förbjudet i evigheter och ändå har narkotikabruket inte försvunnit eller ens avtagit.

Och inget land så vitt jag kommer på förutom Thailand har avbrutit sin legalisering. Klart det har funnits grejer att skruva på men jag drar mig inte till minnes ett enda land som gått från legalisering av cannabis till kriminalisering. Inte Thailand heller egentligen.

En massa grejer behövs inte. Socker tex. Ändå är det legalt
I princip alla städer i USA och Canada som provat liberalisering av droger har haft negativa resultat. Att du inte känner till det pekar ut dig som förnekare och jag behöver inte diskutera med förnekare. Ta du ditt knark, det kan inte jag ändra på, men statens förbud kan.

Om socker gjorde att allas tänder ramlade ut skulle även socker förbjudas. Snart kommer internet att förbjudas för barn under 16. Lagarna är till för att värna folk. Låt-gå-folk som du bryr dig i grunden inte om människor.
Citera
2026-06-20, 18:39
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
I princip alla städer i USA och Canada som provat liberalisering av droger har haft negativa resultat. Att du inte känner till det pekar ut dig som förnekare och jag behöver inte diskutera med förnekare. Ta du ditt knark, det kan inte jag ändra på, men statens förbud kan.

Om socker gjorde att allas tänder ramlade ut skulle även socker förbjudas. Snart kommer internet att förbjudas för barn under 16. Dessa lagar är till för att VÄRDNA folk. Låt-gå-folk som du bryr dig i grunden inte om människor.

Socker och processed mat bidrar till sjukdomar som faktiskt dödar, och det är inte en hemlighet. Ska vi jaga folk och bestämma vad de får äta och inte? Hur mycket de får äta av vad? Visa gärna hur cannabis dödar människor, eller för övrigt bidrar till att de får diabetes, fetma osv.
Citera
2026-06-20, 18:40
Medlem
Citat:

Om socker gjorde att allas tänder ramlade ut skulle även socker förbjudas. Snart kommer internet att förbjudas för barn under 16. Dessa lagar är till för att VÄRDNA folk. Låt-gå-folk som du bryr dig i grunden inte om människor.
Än en gång är det dumt att klumpa ihop narkotika under ett paraply. USA har en opiodkris, det har inget med att vissa stater legaliserat cannabis att göra.
Citera
2026-06-20, 18:44
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
Än en gång är det dumt att klumpa ihop narkotika under ett paraply. USA har en opiodkris, det har inget med att vissa stater legaliserat cannabis att göra.

Det är faktiskt problematiken med legaliseringen här. Man tror att cannabis är lika farligt som heroin trots att det i verkligheten är betydligt mindre skadligt än alkohol. Man har inga problem med att man kan få opiod tabletter utskrivna av en läkare som man sedan inte kan sluta med. Det visar bara hur lite kunskap vissa har kring droger, vad de gör och deras konsekvenser.

Tyvärr om det finns något som kriget mot droger har lyckats med, är att övertyga alla människor om att alla droger är lika farliga. Eller ja, kanske inte alkohol då. Som om de som är emot legaliseringen inte skulle börja dricka brännvin och hembränt om systemet stängde ner imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in