Citat:
Ursprungligen postat av
Grontarskont
Hota kan han men trycka på knappen vågar han inte!
Fungerar kärnvapen ens?!
Jag har för mig att NATO (kanske bara USA) väldigt diskret har låtit Putin förstå att om han använder kärnvapen i Ukraina skulle NATO (eller möjligen USA) radera ut alla hans militärinstallationer. Typ. Så visst, Putin kan tänkas trycka på knappen, men om ryktet stämmer så skulle han sannolikt inte överleva, liksom i stort sett all rysk militär...
-----------------------------
Och vad gäller de ryska kärnvapnens funktion, eller brist därpå: Youtubern Thunderf00t har uppgett att USA lägger i runda slängar US$10M per kärnvapen och år i underhåll. Utan detta underhåll kommer alla kärnvapen snart att bli vanliga bomber som dessutom sprider radioaktivt material runtomkring sig.
Nu lär alla priser i Ryssland vara avsevärt lägre än i USA, men jag skulle bli förvånad om de pengar som avsätts i budgeten till kärnvapenunderhåll verkligen går till det. För mig ter det sig långt mer sannolikt att pengarna via omvägar hamnar i någon generals schweiziska bankkonto, möjligen där det delas med dem som hjälper honom att få dit pengarna. Och risken som generalen tar lär vara ganska liten: om något kärnvapen skjuts iväg, och "bara" exploderar med de vanliga sprängämnena (se fotnot) finns det inga spår kvar av varför kärnreaktionen inte blev av! Alltså kan generalen skjuta hur många kärnvapenbärande missiler som helst, när de väl exploderar kan han rycka på axlarna och konstatera att inte heller den missilen funkade, liksom de 5K tidigare inte funkade heller...
------------------
Fotnot om kärnvapen:
Det krävs "vanliga" sprängämnen (tänk dynamit, trotyl och liknande) inuti kärnvapen för att få igång kärnreaktionen. Men det krävs en oerhörd precision i alla delar och all tajming. Om något är fel med minsta lilla så blir kärnvapnet bara en smutsig bomb: det "vanliga" sprängämnet exploderar och sprider radioaktivt material omkring sig, men det blir ingen kärnreaktion.