2026-06-18, 18:31
Medlem
Först och främst vet jag inte om tråden är rätt placerad om inte kan den flyttas.

Men jag var i Danmark igår. Trevligt som vanligt.

Vid tillfället köpte jag en pizza, tänk er en vanlig klassisk blattepizza (kebab) den kostade 75 danska. Absolut inget fancy ställe men klassiskt ställe som vi har i svenska örorter.

Nu är ju svenska kronan mycket sämre så det blir ju samma.
Men för danskarna, som har danska (högre dessutom) löner så kostar den ju 75 kronor.

En kebabpizza i Sverige får du nu för tiden ge ca 130 kronor för....

Efter det tog jag en öl på ett sunkställe för 20 danska kronor.

Det innebär alltså att såväl pizza som en bira är 100% dyrare i Sverige - minst.

Varför är det så? Kan ju omöjligt vara att råvarorna är dyrare hos oss än i Danmark?
Danskarna tjänar ju mer än svenskarna men har ändå så otroligt mycket billigare pizza och öl?

Kan hända att fler saker har lägre pris men det var detta jag noterade.
Citera
2026-06-18, 18:44
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Danska pizzeria-ägare står på Danska folkets sida.

PiZZa för 75 bagare (pizzabagare) är en rättighet.

Svenska pizzakunder, är så flata att de betalar 140 spänn utan att protestera.
Citera
2026-06-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation

https://lazio-4970.dk/pizza/

Kolla här till exempel.

Det är ju helt andra priser kontra här i Sverige.
Tog en random pizzeria i Danmark.
Citera
2026-06-18, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987

Kolla här till exempel.

En dansk Vesuvio på din exempelpizzeria kostar 75 danska kronor, dvs motsvarande 110 svenska kronor.

En Vesuvio på min lokala pizzeria i en universitetsstad kostar 115kr, vilket jag bedömer är ganska normalt nu för tiden.

När du pratar om helt andra priser kontra här i Sverige är det alltså 5kr per pizza som det handlar om.
Citera
2026-06-18, 19:18
Medlem
Citat:

Kolla här till exempel.

Det blir lite avrundat pizzor för ca 102 - 145 kr. Svenska kronor alltså...

Kollade på några pizzerior i Malmö där priserna (förutom vissa erbjudanden) börjar på 120 kr men ännu vanligare 130 kr. Sen finns vissa där de börjar på 140 kr men...

Överlag är priset för de dyraste inte mer än 145 kr. Och det är ju som den pizzerian i Danmark då om man går enbart efter kurs.

Fast man kommer ändå billigare undan i Danmark om man håller sig till pizzor kring 100 svenska vilka det finns många av...

Vi borde dock ha billigare pizzor här än så kan man tycka. Länge hade Malmö mycket lägre priser än Stockholm för både pizza och kebab. Sen det som tas upp i huvudinlägget att lönerna är högre i Danmark...
Citera
2026-06-18, 19:22
Medlem
Dansk valuta är så mycket bättre än svensk pga den politik dessa länder fört de senaste 40 åren. Det gör att köpkraften för en dansk är så mycket högre än för en svensk nästan oavsett vad de ska göra eller köpa. Det är bara fosilfordon som är dyra i Danmark pga att de har 180 % lyxskatt.
Citera
2026-06-18, 19:28
Medlem
VoktorDodkas avatar
Man måste räkna in med att det kostar en hel del att ta sig till Danmark också, då blir pizzan betydligt dyrare, bara broavgiften är enorm.

Maten har väl alltid varit billig i Danmark medan boende och t ex bilar är betydligt dyrare. Så var det iaf före millenieskiftet.
Citera
2026-06-18, 19:30
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation

Det kan inte beroende på minskad invandring i Danmark?
Citera
2026-06-18, 19:44
Medlem
Ungefär som att räkna i isländska kronor.

Du jämför danska kronor med svenska kronor....
Citera
2026-06-18, 19:49
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Mycket färre invandring i Danmark. Backa bandet till när Sverige var majoritet svenskar då kostade en pizza 50 kr. Nu tar svartingarna tredubbla för en pizza knådad med skit. Blir så när man öppnar gränserna helt enkelt
Citera
2026-06-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ungefär som att räkna i isländska kronor.

Du jämför danska kronor med svenska kronor....

Jag jämför korrekt.

För Medianlönen i Danmark ligger i dag på cirka 42.000 kr.

Alltså DANSKA kronor.

Så danskarna tjänar mer än vad vi gör i Sverige i deras lokala valuta räknar.

Så en dansk som lever, bor och jobbar i danmark - han har högre lön än dig. OCH han betalar 75 kronor för en pizza.
Citera
2026-06-18, 20:12
Medlem
Citat:
Först och främst vet jag inte om tråden är rätt placerad om inte kan den flyttas.

Men jag var i Danmark igår. Trevligt som vanligt.

Vid tillfället köpte jag en pizza, tänk er en vanlig klassisk blattepizza (kebab) den kostade 75 danska. Absolut inget fancy ställe men klassiskt ställe som vi har i svenska örorter.

Nu är ju svenska kronan mycket sämre så det blir ju samma.
Men för danskarna, som har danska (högre dessutom) löner så kostar den ju 75 kronor.

En kebabpizza i Sverige får du nu för tiden ge ca 130 kronor för....

Efter det tog jag en öl på ett sunkställe för 20 danska kronor.

Det innebär alltså att såväl pizza som en bira är 100% dyrare i Sverige - minst.

Varför är det så? Kan ju omöjligt vara att råvarorna är dyrare hos oss än i Danmark?
Danskarna tjänar ju mer än svenskarna men har ändå så otroligt mycket billigare pizza och öl?

Kan hända att fler saker har lägre pris men det var detta jag noterade.
Jag vet att tråden handlar om pris, men hur är kvaliteten i Danmark?

I sverige har ju kvallan sjunkit i samma takt som priserna ökat. Så under den tiden som pizzorna dubblat i pris har allt babbeslabb blivit hälften så bra. De få svennepizzeriorna jag vet också. Det är ingen oansenlig ökning det!
Det finns mer att ta i beaktning än prislappen, menar jag.

Har danskarna stått emot den negativa trenden, så har de ju ett försprång, helt klart!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in