2026-06-18, 16:26
Medlem
En tanke som slagit mig efter att själv ha blivit föremål för en dopningskontroll på gym är vi förutsätter att sådana insatsers syfte vore att lagföra så många bolatorskar som möjligt.

Men om man tittar på det ur ett resurs- och budgetperspektiv är jag inte säker på att det är hela bilden.

Att skicka ut en patrull till ett gym är inte gratis. Det handlar om flera poliser, transporter, urinprov, administration, förhör och allt annat som följer efteråt. Det är en ganska stor resursinsats jämfört med mycket annat polisen skulle kunna göra med samma personal.

Är målet att fånga så många som möjligt?
Eller är målet att skapa en avskräckande effekt?
eller antagligen båda?

För om den avskräckande effekten är viktig blir plötsligt stora kommersiella gym under rusningstid väldigt logiska mål. Där får man maximal synlighet. Hundratals människor ser eller hör talas om ingripandet. Även de som aldrig blir kontrollerade börjar fundera över sitt eget beteende. Det går rimligt att motivera ur en polisbudget.

Om samma patrull istället går in på ett litet specialgym med några få personer där alla redan känner varandra får man kanske ett ärende, men betydligt mindre synlighet och betydligt mindre avskräckande effekt.

Jag påstår inte att jag vet hur polisen resonerar. Men om någon gav mig uppdraget att skapa största möjliga beteendeförändring med begränsad budget så är det ungefär så jag själv hade tänkt.
Citera
2026-06-18, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mansen66
Är målet att fånga så många som möjligt?
Måste det inte finnas en ganska rejäl misstanke vid en razzia?
Citera
2026-06-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Måste det inte finnas en ganska rejäl misstanke vid en razzia?
De dyker upp på gym, svävar runt och säger, plötsligt (mot JOs direkta direktiv) "Du ser för muskulös ut!, du följer med oss".

Jag har även hört om gym där alla som var där åkte på urinprov. Så misstanken är trivial och beslutet subjektivt och ögonblickligt, i min uppfattning.
Citera
2026-06-18, 19:15
Medlem
Kan någon förklara varför folk går med på urinprov? Säg nej och be om blodprov för guds skull. Varför underlättar ni för polisens enligt JK otillåtna metoder? Det är deras dröm att snabbt ta någon på piss och få en bock i statistiken. Det är ju därför dom jagar folk som röker gräs eller använder testo så jävligt.

Va inte så medgörliga.
Ni har rättigheter och agens.

Säg nejtack till deras frågor för att du har bråttom (då kan dom inte låtsas att samtalet gav skälig misstanke iallafall, vilket är 100% vad dom gör annars oavsett vad du svarat på alla deras efterblivna frågor om ditt liv) och säg nejtack till urinprov men det går bra med blodprov (eftersom dom tar det med våld ändå när dom väl bestämt sig).
Citera
2026-06-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Kan någon förklara varför folk går med på urinprov? Säg nej och be om blodprov för guds skull. Varför underlättar ni för polisens enligt JK otillåtna metoder? Det är deras dröm att snabbt ta någon på piss och få en bock i statistiken. Det är ju därför dom jagar folk som röker gräs eller använder testo så jävligt.

Va inte så medgörliga.
Ni har rättigheter och agens.

Säg nejtack till deras frågor för att du har bråttom (då kan dom inte låtsas att samtalet gav skälig misstanke iallafall, vilket är 100% vad dom gör annars oavsett vad du svarat på alla deras efterblivna frågor om ditt liv) och säg nejtack till urinprov men det går bra med blodprov (eftersom dom tar det med våld ändå när dom väl bestämt sig).
Vad jag förstår det som så är det bra att neka urinprov ( de kan hålla dig max 5 timmar )
När de åker till blodprov tagningen så säg att du med med i Jehovas och det inte är tillåtet med blodprov
Om de försöker ändå så ligg och sprattla så får de inte ta blodprov på dig

Det senare är jag tveksam på vid blod nu efter jag googlat..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in