"När du stiger upp på morgonen, tänk på vilket värdefullt privilegium det är att vara vid liv - att andas, att tänka, att njuta, att älska."För någon månad sedan diagnosticerades jag med en typ 8cm stor cancer i ett inre organ, och ett tiotal möjliga metastaser. Behandling pågår, läkarna är optimististiska, men självklart finns det ju ingen garanti. Läge för ångest! Asså fan, tänk om jag dör...? Men likafullt har jag inte haft en enda sömnlös natt över detta (och då sover jag ändå rätt dåligt normalt), och känner ingen stress öht. Och nej, jag tror inte alls att det handlar om förnekelse. Innan ett visst kritiskt samtal med doktorn tänkte jag att han faktiskt skulle kunna säga att jag bara hade kvar ett år att leva, och ÄNDÅ sov jag gott natten innan. Varför ingen stress eller ångest? Nej, jag tror snarare att jag har begåvats med en "superkraft" -- att räkna allt som är gott i livet och inte låta det domineras av ett fåtal motgångar! NU efter många många friska år, har jag fått ett hälsoproblem (som förhoppningsvis kan lösa). Varför gråta över ETT dåligt äpple bland alla de krispiga goda?? ETT organ knackar, men alla andra bara går och går och går och går. Jag andas, jag tänker, jag njuter, jag älskar!
– Marcus Aurelius.
Topic:
Jag vet och förstår att ångest inte kan botas lättvindigt med så här enkla käcka råd. Psykiatriska problem kräver professionell hjälp. Och jag förstår att jag har tur som bara verkar vara född med en sån här positiv grundinställning, som får mig att må så bra även nu. Men jag tror ändå att alla psykiskt friska kan ta till sig något av detta, och må bättre oavsett omständigheter.
Det handlar INTE om orealistisk optimism, om att allt måste gå bra -- för det måste det ju inte alls, shit happens! Det handlar INTE om att vara en mes och ta skit, nej, stand your ground, man up, ta ansvar, sätt gränser osv. Det handlar heller INTE om religion, även om det finns en sådan här tankegång inom kristendomen. Men man måste ju inte vara kristen för att tänka så här.
Men oavsett hur det går, även när livet faktiskt ger en bajsmacka, så tänk på alla tusen miljoner grejer som ju faktiskt är och har varit så jäkla bra!
Och en dag tar livet slut. Kanske t o m den dagen har någon guldkant, med nära & kära, eller allt man faktiskt kan vara nöjd med som man har åstadkommit, och man kan somna in med ett leende. Bra kämpat!
---
Så, vad tycker ni? Sluta foka så förbannat mycket på problem? Tänk på allt som är bra, och må bättre, och därmed få ut det bästa möjliga av livet med de förutsättningar man har?
Många s k pessimister har en helt annan syn, om man säger så. Men var så goda, make your case. Har jag fel i min tes?