2026-06-18, 10:20
Medlem
Hade för ett antal år sedan antivirusprogrammet Avast, installerat på datorn men bröt med dem och skaffade ett annat antivirusprogram, men de fortsätter att dra pengar från mitt konto.
Det otäck är att de har lyckats med detta trots att jag har fått mitt kreditkort utbyt och numera har annat kortnummer. Nu vill jag varna andra för att installera Avast alt. Avira antivirus, båda tillhör samma bolag.

" Avast Software

Du har förnyat!

Du har förnyat din prenumeration

Tack för att du förnyar prenumerationen på Avast Premium Security. Ta reda på alla detaljer om din förnyade prenumeration nedan. Ditt fortsatta onlineskydd är vår högsta prioritet, och vi är glada att ha dig med oss i ytterligare ett år! "

Jag har inte beviljat någon form av förnyelse av prenumeration, utan klickat bort alla meddelanden ifrån dem.
Nu varnar jag för bluffarna Abelsoft, Avast och Avira, som ingår i samma koncern.
Senast redigerad av MolnetsBroder 2026-06-18 kl. 10:33.
Citera
2026-06-18, 10:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Hade för ett antal år sedan antivirusprogrammet Avast, installerat på datorn men bröt med dem och skaffade ett annat antivirusprogram, men de fortsätter att dra pengar från mitt konto.
Det otäck är att de har lyckats med detta trots att jag har fått mitt kreditkort utbyt och numera har annat kortnummer. Nu vill jag varna andra för att installera Avast alt. Avira antivirus, båda tillhör samma bolag.

" Avast Software

Du har förnyat!

Du har förnyat din prenumeration

Tack för att du förnyar prenumerationen på Avast Premium Security. Ta reda på alla detaljer om din förnyade prenumeration nedan. Ditt fortsatta onlineskydd är vår högsta prioritet, och vi är glada att ha dig med oss i ytterligare ett år! "

Jag har inte beviljat någon form av förnyelse av prenumeration, utan klickat bort alla meddelanden ifrån dem.

Tag kontakt med deras support och red ut det.

Dessutom, det existerar en del "scams" på nätet som agerar likt du beskriver. Jag fick ett meddelande om detsamma gällande Norton vilket jag aldrig någonsin använt. Så igen, ta kontakt med respektive support.
Citera
2026-06-18, 10:34
Medlem
Du har accepterat prenumerantion o via avtal gett dem rätten att dra pengar på ditt kort när
förnyelsetiden kommer.

Jag hade samma med SuperAntiSpyware - men förbjöd visa att godkänna betalningar utan
mina egna beställningar - det funkar

Vanligt system i USA men ett jävla oskick - säg upp skiten
Citera
2026-06-18, 10:36
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Tag kontakt med deras support och red ut det.

Dessutom, det existerar en del "scams" på nätet som agerar likt du beskriver. Jag fick ett meddelande om detsamma gällande Norton vilket jag aldrig någonsin använt. Så igen, ta kontakt med respektive support.
Men det är lite konstigt om det är ett scam att de då lyckats dra pengar från TS bankkonto/kort så det borde allt vara något med Avast
Citera
2026-06-18, 10:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Men det är lite konstigt om det är ett scam att de då lyckats dra pengar från TS bankkonto/kort så det borde allt vara något med Avast

Ts säger att denne bytt kortnummer, då går det inte att dra något. Därför antar jag att Ts blivit upprörd över ett besked denne fått om en dragning.
Citera
2026-06-18, 10:42
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ts säger att denne bytt kortnummer, då går det inte att dra något. Därför antar jag att Ts blivit upprörd över ett besked denne fått om en dragning.
Ja så kan det vara TS borde kanske kolla sitt konto närmare och se om det skett någon dragning
Citera
2026-06-18, 10:50
Medlem
JustTrollings avatar
Förmodligen har TS ett konto på websidan hos den leverantören av antivirus som man kan logga in på. Enklaste är att kolla där om man har en prenumeration, som dras automatiskt, och i så fall avsluta den.

"klickat bort alla meddelanden ifrån dem" är inte rätt sak att göra här.
Citera
2026-06-18, 12:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Vet att Avast kan dra via PayPal. Om man är reggad där så kan de dra om man bytt sitt nummer där.

Annars låter det ju märkligt hur de kan dra från nytt nummer.

Tycker i övrigt de flesta av dessa tjänster blivit sämre. Mer scam numera. Att du har ett virus på din dator, men får att plocka bort det måste du vara Extra Premium kund. Sedan är det ofta inte allt något virus utan kanske en spårning cookie som du enkelt kan plocka bort på egen hand.
Citera
2026-06-18, 13:56
Medlem
Ja alla anti virus program är tjuvar och de fuckar upp crackade program och försöker alarmera trots att det ofta är ”falsk positiv”. Väldigt jobbigt när man använder crackade VSTi tex. Och det bli också mer komplicerat för det leder till att man inaktiverar virusskyddet och brandväggen när man installerar och då innehåller ju vissa ”skadlig kod”. Kontraproduktivt.
Citera
2026-06-18, 20:36
Medlem
Jag åkte in till min bank idag och de kan inte stoppa det men de kollade åt mig vilka som hade dragit pengarna från kontot och menade att det är säkert att gå in på den länk de bifogade för att säga upp kontot. Kankse man till och med kan få pengarna tillbaka.
Det som gjorde mig orolig, är att det står NL (Nederländerna), på ett ställe på fakturan men även en adress till Prag i Tjekien. Man blir då lätt nojjig!
Jag anser med detta som erfarenhet, att det aldrig skall vara möjligt för ett företag att kunna ta pengar från ett konto, utan att kontoinnehavaren har bekräftat att det är okey!
Återstår nu att se om jag kan navigera rätt och få ett avslut på denna "prenumeration".
Citera
2026-06-24, 15:55
Medlem
Kan meddela att jag nu har avslutat "prenumerationen" av AVAST och pengarna har betalats tillbaka.
Men enkelt är det inte, det räckte inte med att fylla i ett formulär, jag var också tvungen att chatta med en John Gray, vem det nu var. Förmodligen är det väl en AI-krumelur.
Nu har jag dock fått ett avslut med AVAST och därmed får det vara avslutat.

Dock är jag kritisk till systemet med att ett företag, skall kunna dra pengar från mitt konto utan att jag har gett ett godkännande. Det bör minst sagt varasom så att man skall få bekräfta att det är okey, innan pengar dras från kontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in