2026-06-18, 09:21
Medlem
KaptenDilberts avatar
Green Party - framgångar (växer i opinion och val) i Storbritannien ledare:Zack Polanski

https://www.youtube.com/watch?v=c0Ml8TQM7hs

Videon - av Owen Jones (gammal räv i politik-svängen i Storbritannien, han coverar det mesta Farage, Starmer, Labour, Tories, Greens, LiberalDemocrats, Reform, Restore)

går igenom stora valframgångar för Greens - i olika lokala val - t ex Hastings.

Greens ledare är Zack Polanski. Medlemsantalet har dubblerats till jag tror 250 000 de senaste månaderna.

Deras slogan är "make hope normal again" apropå miljöengagemang, social/ekonomisk rättvisa och anti-rasism och mot folkmord

Deras USP (uniqe selling point) är att inte ta pengar från lobbyister, vilket gör att man med god beskrivningsförmåga kan kalla andra partiledare/MPs(MembersofParliament) för "millionaires doing service for billionaires"

Naturligtvis har de säkert growing pains och barnsjukdomar, samtidigt pågår ganska omfattande smear campaigning - smutskastning , misstänkliggöranden från stora delar av mainstreammedia i Storbritannien, men media har redan lågt förtroende och deras rapportering om Greens gör kanske deras förtroende ännu lägre.

Vi får se hur det går.

Min poäng kontra svenska förhållanden är att MP och V framstår som de mesar de är.
Kanske tar de inspiration, kanske startas ett liknande nytt parti i Sverige?

Labour och Tories är iallafall på väg mot historiska skräphögen?
Brexit gjorde heller ingen glad. Allt tal om Swexit och Grexit och sånt försvann ganska rakt utifrån det exemplet, detta trots att flera EUkritiska högerpartier finns överallt i Europa.
Citera
2026-06-21, 02:05
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
Green Party - framgångar (växer i opinion och val) i Storbritannien ledare:Zack Polanski

Nigel Farage med Reform har inte gjort intervjuer på månader nu (man tror att han inte gillar frågor om hans finansiering, han har nyss fått flera miljoner pund från ett cryptovalutaföretag).

Medan Zack Polanski gör intervjuer varje dag, med fåniga frågor från media som försöker smutskasta/nedgöra partiet, men där han klarar av de flesta fåniga pundits utmärkt och behålla lugn, värdighet och ändå få fram sitt budskap för Green Party.
Citera
2026-06-21, 03:27
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
Deras slogan är "make hope normal again" apropå miljöengagemang, social/ekonomisk rättvisa och anti-rasism och mot folkmord

Deras USP (uniqe selling point) är att inte ta pengar från lobbyister, vilket gör att man med god beskrivningsförmåga kan kalla andra partiledare/MPs(MembersofParliament) för "millionaires doing service for billionaires"

Naturligtvis har de säkert growing pains och barnsjukdomar, samtidigt pågår ganska omfattande smear campaigning - smutskastning , misstänkliggöranden från stora delar av mainstreammedia i Storbritannien, men media har redan lågt förtroende och deras rapportering om Greens gör kanske deras förtroende ännu lägre.

Vi får se hur det går.

Min poäng kontra svenska förhållanden är att MP och V framstår som de mesar de är.
Kanske tar de inspiration, kanske startas ett liknande nytt parti i Sverige?

På vilket sätt menar du att Mp och V i Sverige är mesigare än Greens i Storbritannien? Där är det ovanligt att inte ta emot pengar från lobbyister, men så är det ju inte i Sverige. Miljöengagemang, social rättvisa och antirasism låter ju inte heller särskilt unikt. Och till och med valda delar av Tidölaget är väl emot folkmord, om jag inte minns fel.
Citera
2026-06-21, 05:11
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
På vilket sätt menar du att Mp och V i Sverige är mesigare än Greens i Storbritannien? Där är det ovanligt att inte ta emot pengar från lobbyister, men så är det ju inte i Sverige. Miljöengagemang, social rättvisa och antirasism låter ju inte heller särskilt unikt. Och till och med valda delar av Tidölaget är väl emot folkmord, om jag inte minns fel.

Ok jag är inte säker på detta över hela spektrat,

men jättetydligt är att Zack Polanski har mer kulor än Nooshi Dagostar och Amanda Lind och Daniel Helldén.
Nooshi och Amanda intervjuades i fördomsshowen av Emil Persson och båda hade noll karisma.

Amanda blev till och med tillfrågad om varför hon hade noll karisma och ombads säga något karismatiskt, men misslyckades på plats.

Nooshi var med i IFS (invandrare för svenska) och lyckades med att försöka cringe-shamea en färgad medpanelmedlem som skämtade om sitt eget hemland (!).

https://www.svtplay.se/video/eWmQGr6/ifs-invandrare-for-svenskar/avsnitt-5?video=visa

Samtidigt har V uteslutit 12 medlemmar nyligen för "antisemitism" och "stöd för Hamas".

Inget citerat exempel på vad "antisemitism"-en skulle kunna vara har som vanligt framkommit.
Kanske finns den, men vi får inte veta - från nyheter/media eller från Nooshi själv (så - omöjligt att veta vad gränsen/deinitionen går för henne)

Och varför skulle man inte stödja Hamas? De är de enda som kan avskräcka från ännu mer utökat folkmord i dagsläget i Gaza.
Avväpna Hamas och hoppas att Israel "blir snälla / avstår från "bosättningar" "? något naivt kanske även om man gärna vill tro folk om det bästa.

Jag såg ett klipp om Zack Polanski där rubriken var till för att göra Greens löjliga tror jag.
"hypno-boobs" är ju ändå ett roligt begrepp
hursomhelst så säger Zack där "and that's why peole hate the media" (syftande på The Sun, BBC etc vad vet jag)
Zack Polanski says he's apologised 'many times' after newly unearthed 'hypno-boob' interview
https://www.youtube.com/watch?v=b1zGEZ_EiSQ

Det sista förstår jag inte vad du menar? Alla är väl emot folkmord? Alla partier i Sverige iallafall.
Citera
2026-07-01, 22:07
Medlem
KaptenDilberts avatar
Green Partys egen kampanj-film, som fångar partiet som ett hoppfullt, progressivt
och positivt parti:

https://www.youtube.com/watch?v=bF_a_w7Dozo
How We Make Hope Normal Again- Green Party Political Broadcast

men nu går det lite sämre för dem:
https://www.youtube.com/watch?v=LbohcZhc3Aw
Why are the Greens Declining?
TLDR News
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto