Det där visar ganska väl varför SD:s offerberättelse fungerar. Du tror att du angriper SD, men du bekräftar deras bästa argument: att vissa urbana, utbildade grupper inte bara ogillar SD:s politik utan föraktar deras väljare.
Klassförakt är ingen stabil regeringsstrategi. Det är raketbränsle åt SD.
Du har rätt i att förakt finns i flera miljöer: MP-kultur, V-akademiker, Stureplansliberaler och delar av C. Men slutsatsen är inte att C ska använda föraktet. Slutsatsen är att C måste bryta det.
C:s historiska styrka är inte att håna landsbygden. Den är företagande, ägande, jordbruk, lokalsamhälle, vägar, energi, skog och respekt.
C kan få inflytande i en S-ledd regering. Men om partiet gör det som klassmarkör mot SD-väljare hjälper det SD.
Den smarta C-linjen är enkel: stram migration, krav på arbete och språk, företagande, rättsstat, landsbygd och välfärd som fungerar.
Vill du att C ska vinna genom förakt – eller genom att lösa problemen som drev väljare till SD?
Klassförakt är ingen stabil regeringsstrategi. Det är raketbränsle åt SD.
Du har rätt i att förakt finns i flera miljöer: MP-kultur, V-akademiker, Stureplansliberaler och delar av C. Men slutsatsen är inte att C ska använda föraktet. Slutsatsen är att C måste bryta det.
C:s historiska styrka är inte att håna landsbygden. Den är företagande, ägande, jordbruk, lokalsamhälle, vägar, energi, skog och respekt.
C kan få inflytande i en S-ledd regering. Men om partiet gör det som klassmarkör mot SD-väljare hjälper det SD.
Den smarta C-linjen är enkel: stram migration, krav på arbete och språk, företagande, rättsstat, landsbygd och välfärd som fungerar.
Vill du att C ska vinna genom förakt – eller genom att lösa problemen som drev väljare till SD?
Citat:
Klassföraktet finns även inom MP och V. Bibliotekarier som föraktar SD-karaktärer som inte läst en bok, dricker hembränt och lyssnar på dansband, klasskillnaden kan inte vara större. Likaså inom C som blivit Stureplans-center. Där ser man inte på blida ögon på SD som hatar HBTQ och dricker hembränt på dunk medan dansband dunkar smöriga "kanske, kanske inte, varför, varför inte" i EPA-traktorn på landsbygden. Jag tror att C kommer att få mycket att säga till om i en rödgrön regering som kommer att maxa på klassförakt mot SD. Alla delar samma klassförakt mot SD förutom möjligtvis (S) men (S) är ett maktparti och anpassar sig till rådande trender när det är lämpligt. Därför kommer jag rösta C, pga klassföraktet som jag tror C kommer att driva inom den rödgröna regeringen, så någon dekor tror jag då rakt inte C kommer att bli i nästa regering.