2026-06-17, 22:26
Medlem
Att bevara sin kultur, alltså, jag vet inte om det är något att kämpa för? Alla kulturer är alltid förtryckande, såhär ska du leva, det här värderar vi. Om du föds, då finns det vissa regler man måste förhålla sig till. Är inte frihet då att säga nej till sin kultur? Varför ska jag acceptera det ni säger jag borde tro på? Mina föräldrar ville jag skulle bli en duktig företagare, det blev jag inte, så nu är jag konstnär men det är en annan historia.

Kultur överlever, vi läser antigone som skrevs för 2000 år sedan, viktor rybergs diker kommer vi läsa 2000 år till

Är försöket att bevara "sin kultur" meningslöst?
Citera
2026-06-17, 22:41
Medlem
sommarlovs avatar
Du är historielös, ett annat problem idag...

Kultur kan vara att man tar en kaffe tillsammans på jobbet 14:00, exempelvis.
Citera
2026-06-17, 22:41
Medlem
dude2ks avatar
Det är viktigt att bevara det. Antingen det eller konvertera till islam så småningom.
Citera
2026-06-17, 22:42
Medlem
SoulOfSophias avatar
Du är konstnär men du har inte koll på vad begreppet kultur betyder? Varför kallar du lag (ordning) för kultur?

Sen förstår jag inte vad det är som skulle vara förtryckande med ”såhär ska du leva, det här värderar vi”? Att det skulle finnas något förtryckande i det är något eget påhitt som du själv lagt till i sammanhanget.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-06-17 kl. 22:45.
Citera
2026-06-17, 22:45
Medlem
Min första tanke var ”Är det verkligen kultur om det är förtryckande?”
Men frågan kanske borde ställas ”Vill jag vara en del av en kultur som är förtryckande?”
Citera
2026-06-17, 22:50
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte

Din första tanke tycker jag är helt korrekt. Förtryckande är inte kultur.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-06-17 kl. 22:53.
Citera
2026-06-17, 23:07
Medlem
pn222jws avatar
Populärkultur är lönsamhetsbaserad. Det folk är villiga att betala för (eller det som sponsras) blir större. Vår svenska efterkrigskultur med deckare, musik och trender och filosofier bevarar och utvecklar sig själv via dom val konsumenterna gör.
Citera
2026-06-17, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Men frågan kanske borde ställas ”Vill jag vara en del av en kultur som är förtryckande?”

Haha ja precis, det vill man ju inte. Den vill man avlägsnas från.
Citera
2026-06-18, 00:23
Medlem
Anybodykillers avatar
Det är inte kulturen utan regler i en kultur.

Kultur är ett varande och samtidigt ett resultat av varande. Den uppstår inte i ett vakuum utan formas under specifika materiella, sociala, historiska och existentiella förhållanden. Kultur är både den levda verkligheten och de uttryck som denna verklighet ger upphov till. Du skapar dessutom själv kultur genom handlingar. Så nej kultur i sig är inte ett förtryck.

Individuell frihet är dessutom bara en av flera olika friheter.
Citera
2026-06-18, 00:53
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antva
Att bevara sin kultur, alltså, jag vet inte om det är något att kämpa för? Alla kulturer är alltid förtryckande, såhär ska du leva, det här värderar vi. Om du föds, då finns det vissa regler man måste förhålla sig till. Är inte frihet då att säga nej till sin kultur? Varför ska jag acceptera det ni säger jag borde tro på? Mina föräldrar ville jag skulle bli en duktig företagare, det blev jag inte, så nu är jag konstnär men det är en annan historia.

Kultur överlever, vi läser antigone som skrevs för 2000 år sedan, viktor rybergs diker kommer vi läsa 2000 år till

Är försöket att bevara "sin kultur" meningslöst?
Va...?

Svar: nej.

Men gillar du t ex inte svenskt midsommarfirande så kan du ju bara avstå. Inget tvingar dig att delta.
Citera
2026-06-18, 12:43
Medlem
Smekarn87s avatar
Det finns garanterat alltid en komponent I det som alltid är förtryckande. Du kan få problem om du försöker uppfinna en blandning av fluga och slips och försöka gå på en begravning med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in