2026-06-18, 15:07
Medlem
Det har ju länge florerat rykten om att Rob Engström sålde vidare till gråhandlare för att komma upp i den kvot som Rolex krävde.
Citera
2026-06-18, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Det har ju länge florerat rykten om att Rob Engström sålde vidare till gråhandlare för att komma upp i den kvot som Rolex krävde.
Det där har jag också hört plus att det var mycket svarta pengar inblandat i klock affärer. Nu är det länge sen jag hörde detta så minnet är ganska dassigt men i korta drag var det vad jag hörde talas om.
Citera
2026-06-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Tomato Tomatoe. Poängen var att det inte har något med Ukraina eller bojkotten att göra varför de inte handlade i Ryssland förr.

Det stämmer eftersom det varken fanns något krig eller bojkott.
Känns väl rätt meningslöst att kommentera en självklarhet?
Citera
2026-06-18, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
De åker till arabvärlden de åker inte till Sverige för inköp av guld el klockor. Skulle de köpa här de här av andra anledningar.

Jodå.
Det kommer ryssar och köper klockor här med.
Men givetvis har du en poäng i att de kanske inte enkom väljer Sverige pga klockutbud som resmål.
Citera
2026-06-18, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Det där har jag också hört plus att det var mycket svarta pengar inblandat i klock affärer. Nu är det länge sen jag hörde detta så minnet är ganska dassigt men i korta drag var det vad jag hörde talas om.

Gängkriminella verkar vara kåta på klockor och har mycket kontanter att bli av med, så den kombinationen gör väl just klockbranschen extra nedlusad.
Citera
2026-06-18, 16:47
Medlem
Rolex har säkert feta villkor i avtalet gentemot återförsäljaren som måste följas.
Vi fick själva strikta regler specade på avtalet kring en produkt (modell dyrare märke) om hur det skulle skyltas, placeras på bästa platsen i butiken enligt deras bedömning osv och även villkor kring försäljning som vi var tvungna att följa till punkt och pricka för att inte tappa leverantören.

En annan leverantör blev förbannad på min chef över obetalda fakturor (förståeligt) och klev helt sonika in och plockade med sig de produkter som inte var betalda inkl skyltar och allt.

Har man inget samarbete längre så finns det ju ingen anledning alls att ha skyltar kvar uppe även om man skulle vilja det pga fint produktmärke, man säljer ju inte märket längre.
Förstår inte alls varför man bölar i media över detta. Är avtalet klippt är ju resan över.

Hur länge har denna dam varit VD?
Citera
2026-06-18, 17:05
Medlem
Valdagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Tid är pengar har fått ett nytt innebörd.

Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Kan man tänka sig att utvecklingen sitter ihop med just nuvarande VD Haleh Moradi
I 160 år har den gått fläckfri

Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Ja, de säger ju att de kommer att göra just det.

Fattar jag det hela rätt så är de ju mest sura på att Rolex fimpat dem som återförsäljare, vilket man ju kan förstå. Sedan kan man ju undra varför de gjorde det. Jag tänker att Rolex ju bara vill förknippas med återförsäljare som andas samma "lyx" som deras egna varumärke, vilket ju Rob Engström alltid gjort tidigare. Så vad gör att Rolex plötsligt en dag fimpar denna återförsäljare?

Säkert nåt i räkenskaperna som inte Rolex är överens om, fiffel etc, varför annars bryta avtalet med Hovleverantör osv. Och det där med skylten lär Butiken komma kosta, Rolex bestämmer här, inte s.k. anrika Rob. Engström.
Citera
2026-06-18, 17:17
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Feta vinstmarginaler för sälja klockor!
https://www.allabolag.se/foretag/rob.-engstr%C3%B6m-ab/stockholm/urmakare/2JYON34I63IL5

nja, det här är lite pudelns kärna. tillverkningskostnaden för en rolex är mellan 5000 kr – 15000kr. både i försäljningsledet mellan HWF/rolex och återförsäljaren och mellan återförsäljaren och klockköparen måste man fläska på rätt rejält för att hålla uppe chimären av exklusivitet. resonemanget kan även appliceras på inredningen i butiken, som måste hålla en viss nivå av lyx för att kunna skilja klockköparen från hans pengar utan att förtroendet för "varumärket" naggas i kanten.

det är en ganska imponerande bedrift. branschen har ju tappat enormt i volym sedan mobiltelefonernas intåg. då funkade det inte att fortsätta som förr, att försöka sälja just i volym, för då hade det gått som med filofaxen och fotogenlampan. man var tvungen att skapa exklusivitet för att tuta i bögar, blattar och noveau riche-nollor att de behövde ett exklusivt smycke till sin lilla handled. det var fan inte lätt, men det gick, och det är faktiskt imponerande.
Citera
2026-06-18, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.G.T.
Rolex har säkert feta villkor i avtalet gentemot återförsäljaren som måste följas.
Vi fick själva strikta regler specade på avtalet kring en produkt (modell dyrare märke) om hur det skulle skyltas, placeras på bästa platsen i butiken enligt deras bedömning osv och även villkor kring försäljning som vi var tvungna att följa till punkt och pricka för att inte tappa leverantören.

En annan leverantör blev förbannad på min chef över obetalda fakturor (förståeligt) och klev helt sonika in och plockade med sig de produkter som inte var betalda inkl skyltar och allt.

Har man inget samarbete längre så finns det ju ingen anledning alls att ha skyltar kvar uppe även om man skulle vilja det pga fint produktmärke, man säljer ju inte märket längre.
Förstår inte alls varför man bölar i media över detta. Är avtalet klippt är ju resan över.

Hur länge har denna dam varit VD?

Jodå.
Det finns flera mycket goda anledningar till just detta.
Tänk ett varv till så kommer du säkert på minst en anledning
Citera
2026-06-18, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valdagen
Säkert nåt i räkenskaperna som inte Rolex är överens om, fiffel etc, varför annars bryta avtalet med Hovleverantör osv. Och det där med skylten lär Butiken komma kosta, Rolex bestämmer här, inte s.k. anrika Rob. Engström.

Rob tappade "Hovleverantörsstatus" innan Rolex avslutade.
Hade de inte gjort det.....Vem vet
Citera
2026-06-18, 18:13
Avstängd
Varmlandskorvens avatar
Ta ner skylten för helvete , jävla idioter
Citera
2026-06-18, 18:42
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Hur får du tillverkningskostnad på en DayDate eller för den delen valfri PM modell till 15000SEK?
Eller är det CHF du menar?

ÅF har ungefär 35% marginal på en Rolex.
Det är i parti med maten i restaurangbranchen

guld är guld såklart. rostfritt stål är just det...stål. det finns inget utanför marknadsföringsvärlden som heter oystersteel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in