2026-06-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Samtidigt är en bruten höft inte dödligt och bör prioriteras ner. Dels för att det som sagt är ofarligt om än lite smärtsamt men även för att höften inte blir mindre bruten av att hon får gå före någon med hjärtinfarkt.

Kvinnor söker ofta vård för småsaker. Psykosomatiska åkommor som ofta snarare går att spåra i psykisk ohälsa än i faktiska skador som behöver fysisk vård.
Jag hoppas du inte är sjukvårdsutbildad 😄

Citat:
3 procent av patienterna avlider under vårdtiden, och 38 procent dör inom 2 år [2]. Prognosen försämras ytterligare utan kirurgi, varför alla patienter med höftfraktur ska opereras [3].
Det finns evidens för minskad mortalitet och morbiditet vid tidig operation (inom 24–48 timmar) [4], och man försöker nu studera effekten av mycket tidig kirurgi.
https://lakartidningen.se/vetenskap/hoftfrakturer/
Citera
2026-06-19, 22:33
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.poplitea
Jag hoppas du inte är sjukvårdsutbildad 😄
Hur många dör av en obehandlad hjärtinfarkt? Mer än tre procent, skulle jag gissa?
Citera
2026-07-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nippfitt
Det har gjorts tester där män fått elektroder fästa på magen för att känna av smärtan av värkar kvinnor upplever vid en förlossning och de kvider och klarar knappt av smärtan, så ditt snack om att män hållt ihop, absolut, vissa män.
Har själv lång erfarenhet inom vården och även hört från kollegor om just män som ballar ur och beter sig illa.
Sen absolut att män som grupp söker mindre vård för psykisk ohälsa, men de som är störda är rejält störda och kvinnor vs män så är dessa störda oftast män. Precis som att män står för majoriteten av brott ex.

Alla mäniskor som upplever smärta i kroppen blir undersökta med bla ekg. Detta är inte frivilligt utan görs oavsett vad du tycker oavsett om du har tuttar, det blir så bra.
Senast redigerad av Bib-bo 2026-07-01 kl. 20:58.
Citera
2026-07-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Hur många dör av en obehandlad hjärtinfarkt? Mer än tre procent, skulle jag gissa?

De flesta överlever en hjärtinfarkt oroa dig inte
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in