Citat:
Ursprungligen postat av
Nospheratu
Jag är nog benägen att hålla med jjujju om att TS påstående om att han frågar sig varför han söker bekräftelse från andra kvinnor är något förvirrande eftersom han talar om just prostituerade. Han borde kanske istället ställa sig frågan varför han inbillar sig att sexköp på något vis är en bekräftelse på något annat än att han hade tillräckligt med pengar för att betala för ett samlag.
På något vis framstår han som en smula grandios som tänker sig att han får bekräftelse av att gå till prostituerade. Det blir ju lite som att jag skulle gå runt och intala mig att jag nog minsann är rätt stilig och synnerligen snygg lirare - eftersom när jag handlar kläder och frågar i butikerna så säger personalen alltid att, oh ja, den där skjortan ser fantastisk ut på just dig.
Sen hade jag kunnat haft viss mån av förståelse för någon som är förtvivlad och nedbruten i brist på mänsklig kontakt, och känner någon sorts bekräftelse i att besöka en prostituerad. Nu är ju inte situationen med TS på något sätt denna. Han har en fast partner. Hon älskade honom. Men han tror sig vara så attraktiv att detta återspeglar sig in någon slags bekräftelse hos prostituerade.
Problemet med den tanken är nämligen att han alltså sätter något likhetstecken mellan valfri främmande kvinna på gatan och en prostituerad som han betalar för. Ergo, han ställer sig fel fråga. I hans situation borde han ställa sig frågan varför han inbillar sig att det är bekräftelse han får.
Jag märker att du blir lite snäv och att du missförstår min poäng.
Du verkar mena att TS inte kan uppleva det som bekräftelse. Det kan han absolut. Psykologiskt kan man känna sig bekräftad av något som är falskt, köpt, manipulerat, beroendeframkallande eller ihåligt. Det är just därför människor fastnar i porr, flirt, otrohet, bekräftelsejakt, sexköp, likes, smicker, spel, alkohol, destruktiva relationer osv... Känslan kan vara verklig - men källan kan vara rutten.
Av den anledningen skrev jag inte: “TS fick genuin bekräftelse av den prostituerade kvinnan.”
Jag skrev istället: “en människa kan absolut (!)
uppleva former av bekräftelse i en sexuell situation, oavsett om situationen är köpt.”
Det är en viktig skillnad.
TS kanske inte fick verklig ömsesidig bekräftelse. Men han fick sannolikt en
upplevelse av bekräftelse. Och det är just den och andra självbedrägliga mekanismer, han verkar behöver undersöka med en psykolog/psykoterapeut.