2026-06-17, 15:03
  #1
Medlem
https://youtu.be/fbz0F2eAAzY?si=NO--pk8m5kup6Ho6

Dom vill se över hur myndighetssverige styrs, göra en genomsyn, det är några Tidö partier som nu tagit upp detta då det är svårt att få genomslag för sin politik, bra tycker jag.
Vad tycker ni?
__________________
Senast redigerad av tjanska 2026-06-17 kl. 15:06.
Citera
2026-06-17, 15:31
  #2
Avstängd
triptykens avatar
Hemskt

Det är enormt enkelt - om V vinner ett val längre fram och säger "100% skatt på alla företag" så kommer regler mot "aktivism" inom myndigheter betyda att man kan vifta bort saker som att "Sverige kommer kollapsa utan det".

Det viktiga här är att komma ihåg vad "aktivism" är enligt SD - och det är experter och tjänstemän som öppet lämnar sina åsikter, betänkligheter och undersökningar till regeringen. Birgitta Eds senaste affärer med den sparkade chefen för FHM för att dom inte gick igenom på att tvinga in läkarsverige att prata om hollistisk mummel för att underlätta för Ed att hennes företag skulle tjäna mer pengar - det skulle bli norm.

Om SD eller andra i Tidölaget inte gillar demokrati - så är det ok. Åk till Nordkorea där varenda myndighet lydigt drar igenom vadfan som helst helt utan ifrågasättande eller undersökningar.

Jag vill ha ett Sverige där experter faktiskt har rätten att säga saker: inte ett där korruption, oberoende vilken sida av det politiska stängslet det är ifrån, är norm.
Citera
2026-06-17, 15:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Hemskt

Det är enormt enkelt - om V vinner ett val längre fram och säger "100% skatt på alla företag" så kommer regler mot "aktivism" inom myndigheter betyda att man kan vifta bort saker som att "Sverige kommer kollapsa utan det".

Det viktiga här är att komma ihåg vad "aktivism" är enligt SD - och det är experter och tjänstemän som öppet lämnar sina åsikter, betänkligheter och undersökningar till regeringen. Birgitta Eds senaste affärer med den sparkade chefen för FHM för att dom inte gick igenom på att tvinga in läkarsverige att prata om hollistisk mummel för att underlätta för Ed att hennes företag skulle tjäna mer pengar - det skulle bli norm.

Om SD eller andra i Tidölaget inte gillar demokrati - så är det ok. Åk till Nordkorea där varenda myndighet lydigt drar igenom vadfan som helst helt utan ifrågasättande eller undersökningar.

Jag vill ha ett Sverige där experter faktiskt har rätten att säga saker: inte ett där korruption, oberoende vilken sida av det politiska stängslet det är ifrån, är norm.

myndighetsaktivism är tex när Migrationsverket beordrar övertid inkl. lördagsarbete för att det ska hinna delas ut så många medborgarskap som möjligt innan skarpare regler.
Eller när klimataktivister på Naturvårdsverket överimplementerar EU-regler omsmåskalig vattenkraft.
Eller när GD på UD går tvärt emot vad Regeringen vill driva för utrikespolitik eller 261-listan på UD (svagt av Tidö att inte avskeda samtliga på den listan dagen efter valvinsten 2022)
Citera
2026-06-17, 19:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
myndighetsaktivism är tex när Migrationsverket beordrar övertid inkl. lördagsarbete för att det ska hinna delas ut så många medborgarskap som möjligt innan skarpare regler.
Eller när klimataktivister på Naturvårdsverket överimplementerar EU-regler omsmåskalig vattenkraft.
Eller när GD på UD går tvärt emot vad Regeringen vill driva för utrikespolitik eller 261-listan på UD (svagt av Tidö att inte avskeda samtliga på den listan dagen efter valvinsten 2022)
Ja varför tillsatte SD Maria Mindhammar som generaldirektör för Migrationsverket??
Borde SD straffas hårt tycker du.SD=myndighets aktivism.
Citera
2026-06-17, 22:33
  #5
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Partier & partipolitik

Strix/Mod
Citera
2026-06-18, 18:23
  #6
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
https://youtu.be/fbz0F2eAAzY?si=NO--pk8m5kup6Ho6

Dom vill se över hur myndighetssverige styrs, göra en genomsyn, det är några Tidö partier som nu tagit upp detta då det är svårt att få genomslag för sin politik, bra tycker jag.
Vad tycker ni?
Kortare tider för lagstiftning betyder sämre utredningar och kortare tid för remisser.

Det var dåliga/obefintliga utredningar om konsekvenser av migrationspolitiken som ledde oss till denna röra som sd växte fram som ett svar på.

Men det visade sig att de bara ville försämra konsekvenstänkandet ännu mer.
Citera
2026-06-18, 18:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Kortare tider för lagstiftning betyder sämre utredningar och kortare tid för remisser.

Det var dåliga/obefintliga utredningar om konsekvenser av migrationspolitiken som ledde oss till denna röra som sd växte fram som ett svar på.

Men det visade sig att de bara ville försämra konsekvenstänkandet ännu mer.
Tror man kan se att vissa skall kunna gå snabbare, om flesta partier ser samma mål sedan kan man vid behov justera men tanken är "åt rätt håll", men en del behöver djupare analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in