2026-06-17, 13:40
Medlem
Hur vet man ens att det hela är sant med hennes sjukdomsbild? Hon kanske inte ens varit allvarligt sjuk, det är nästan så det känns uppdiktat för att flytta fokus helt från de två övriga skandalerna med Epstein och sonen..
Citera
2026-06-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShalvaOr
Hur vet man ens att det hela är sant med hennes sjukdomsbild? Hon kanske inte ens varit allvarligt sjuk, det är nästan så det känns uppdiktat för att flytta fokus helt från de två övriga skandalerna med Epstein och sonen..

Det där har jag tänkt på med. Allt kom väldigt lägligt och jag tror inte lungfibros specifikt förvärras av stress heller så det kan ju inte förklara sammanträffandet.
Citera
2026-06-17, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du har alltså inga fakta men ifrågasätter bara för att hon är en viss person, och som jag skrev är avundsjuka totalt meningslös och du får själv ett bättre liv om du chillar.

Vad lätt att vifta bort allt med "avundsjuka".
"varför gnäller dom om bröd när det finns bakelser"
Citera
2026-06-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Det där har jag tänkt på med. Allt kom väldigt lägligt och jag tror inte lungfibros specifikt förvärras av stress heller så det kan ju inte förklara sammanträffandet.

Är inte lungfibros ärftligt?
Kanske därför hennes bastard var tvungen att söva ner tjejerna innan han våldtog?
Citera
2026-06-17, 13:48
Medlem
[quote=birk22|95217586]
Det er i seg selv interessant her hvorfor listen har vært så kort siden oktober i fjor (der er noe våre medier så langt ikke har kommunisert).
En viktig faktor er aldersgrensen, denne ble satt fra 65 år ned til 60 i oktober i fjor:

"Den omtrentlige aldersgrensen er senket fra 65 til 60 år

Metadata fra OUS/Rikshospitalet viser at dokumentet «Indikasjoner og prioritering for lungetransplantasjon» i eHåndboken ble oppdatert til versjon 4 den 17. oktober 2025."
https://samfunnogpolitikk.no/no/samfunn/rikshospitalet-senket-aldersgrensen-for-lungetransplantasjon

Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
https://www.tv4.se/artikel/3jYPydD4lkXO6o0d9mKRxK/mette-marit-har-fatt-nya-lungor

https://www.gp.se/nyheter/varlden/mette-marit-har-genomgatt-lungtransplantation.c7420dc8-701b-4e15-bbe4-be30e3cc61dd

Så, för att sammanfatta:
  • Kön var relativt kort
  • Lungorna måste matcha, vilket innebär att det inte är någon "turordning" utan kommer det in något som passar så får man ta den.

Om man ska vara konspiratorisk - sänktes åldersgränsen för att det skulle minska kön rejält och gynna MM? I oktober 2025 lär man ju ha vetat att transplantationen skulle bli nödvändig för MM.
En snabb googling säger att medianåldern i Sverige är 59 år för detta ingrepp.
60-65 år är primär ålder, 65-75 år ungefärlig maxålder, även om bioilogisk ålder är det mest väsentliga, fler och fler transplantationer görs på äldre patienter (Apollo hospitals).
Med tanke på den infon låter det konstigt att sänka till 60 år.

Alla mellan 60-65 som inte ens får stå på kölistan, kan de känna sig förbigångna? Det hade nog jag gjort.
Citera
2026-06-17, 13:55
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Ja säger bara kolla vad som hände i Frankrike de rensade ut sin adel plus kungarna. Alla fick sitt huvud kapat
Man kan inte transplantera huvud...än
Citera
2026-06-17, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Pippi-
Är inte lungfibros ärftligt?
Kanske därför hennes bastard var tvungen att söva ner tjejerna innan han våldtog?

Det är inte ärftligt, men kan iblsand vara orsakat av en ärftlig sjukdom. De flesta fall är såvitt jag vet miljöorsakade.
Citera
2026-06-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du har alltså inga fakta men ifrågasätter bara för att hon är en viss person, och som jag skrev är avundsjuka totalt meningslös och du får själv ett bättre liv om du chillar.
Vad har du själv för fakta! Statistiskt så är det självklart att hon gått före i kön!
Citera
2026-06-17, 14:02
Medlem
Är det någon som vet varför man sänkte åldersgränsen för listan? Spontant känns det ju enormt konstigt att man förväntas arbeta minst till 67 men vid 60 är du för gammal för att förtjäna att räddas? Det finns ju bara två "rimliga" förklaringar; antingen är patienterna över 60 för gamla för att överleva operationen, eller så är de inte värda investeringen. Båda är dock ganska bisarra som skäl då snittlivslängden i Norge är runt 82 år, och pensionsåldern som sagt är 67.
det måste ju då finnas nåt skäl jag missat.
Citera
2026-06-17, 14:03
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Vad har du själv för fakta! Statistiskt så är det självklart att hon gått för i kön!
Du sitter alltså på statistik för norska donationstider eller har en djupare insyn i beslutled vid transplantationer i Norge? Eller kör du mest på feeling?
Citera
2026-06-17, 14:08
Medlem
Vill verkligen inte vara en cyniker men är det inte lite väl speciell timing att annonsera ut det akuta behovet av nya lungor blott 1 vecka (iallafall knappt 2?) innan sonens dom skulle falla, för att sedan bara 48 timmar efter domen meddela att dom inte bara hittat en match utan dessutom hunnit genomföra operation 🧐
Citera
2026-06-17, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Du sitter alltså på statistik för norska donationstider eller har en djupare insyn i beslutled vid transplantationer i Norge? Eller kör du mest på feeling?
Om 8 är före dig i kön så är det ju statistiskt självklart att du inte är den som kommer att få lungorna först , enkel mellanstadiet matematik!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in