Citat:
Ursprungligen postat av
Quandmeme
Mer fakta:
Väntatiden för lungtransplantation: genomsnittstiden är cirka sex månader.
Det var i december 2025 som kungahuset officiellt bekräftade att hon hade förvärrats så mycket att en utredning och förberedelse för transplantation hade inletts.
Antal månader mellan december 2025 och juni 2026: 6. Alltså genomsnittstiden.
Frågor på detta? Nej.
Tråd kan stängas.
"Knappt två veckor efter att hovet meddelade att kronprinsessan Mette-Marit satts upp på väntelista för lungtransplantation har hon nu fått nya lungor, rapporterar norska kungahuset."
Utredning och förberedelser är inte samma sak som att sättas upp på väntelistan. Hon hann stå i kö i två veckor, inte sex månader. Men uttalande från läkare innan var att de inte räknade med att det skulle ta speciellt länge, så det i sig är inget bevis för att hon har fått någon förtur.
Det enda som rimligtvis kan ha påverkat är om lungor kom in som passade fler än en som stod i kö, och det sedan skulle göras en bedömning om vem som var i mest akut behov av lungorna. Det är inte så himla svartvitt att person A lever i 55 dagar och person B lever i 75 dagar utan nya lungor, utan det blir ju en samlad bedömning (av fler än en person, ska väl också nämnas).
Möjligtvis kan det där ha varit så att man av någon anledning prioriterat Mette-Marit av andra skäl än att hon var mest allvarligt sjuk. Men det ska ju dokumenteras och kunna rättfärdigas, så jag har svårt att se att någon läkare (än mindre ett läkarteam gemensamt) skulle frångå normal praxis och riskera sina egna karriärer. Speciellt eftersom bedömningen redan inledningsvis var att hon skulle hinna få nya lungor oavsett om någon annan fick gå före - finns ingen anledning.
Konspirationsteorier om att det har smugglats in lungor från tredje världen och liknande är så löjligt att det knappt behöver bemötas. Det enda jag kan tänka mig är som sagt om det har förekommit någon sorts påtryckning att bedöma hennes tillstånd som mer allvarligt, men även det har jag svårt att se eftersom det inte var någon större oro om huruvida hon skulle hinna få nya lungor eller inte.
Tråden kanske inte behöver stängas, men skulle med fördel kunna flyttas till kändisskvaller då det bara är konspirationsteorier och just skvaller utan någon fakta. Framkommer det senare att det faktiskt hanterades felaktigt blir det ju en annan diskussion.