2026-06-17, 07:18
Medlem
figgernaggets avatar
Hej alla,

Jag vill bege mig ut till Hallandsåsen och vandra, det hade varit väldigt häftigt att gå på gamla färdleder eller äldre vägar emellan byarna från förr.

Någon som har erfarenhet av detta stora område som kan ge tips på leder och fina ställen? Har AllTrails, men förvånat nog så har den inte många leder i det området.

Tack på förhand
Senast redigerad av figgernagget 2026-06-17 kl. 07:19. Anledning: Fel i rubrik
Citera
2026-06-17, 14:14
Medlem
Om du är ute efter gamla färdvägar snarare än bara markerade vandringsleder så är Hallandsåsen ett riktigt guldkorn.

Några tips:

* Östra Karup - Båstad via åsen. Det finns flera äldre hålvägar och stigar som använts långt innan dagens vägnät. Området kring Axelstorps skogar och Hålehall är väldigt fint.
* Hålehall och Djurholmamossen. Här finns gammal skogsmark, stenmurar och spår av äldre brukande. Inte en specifik led utan mer ett område att utforska.
* Hallandsåsens nordsluttning kring Hasslöv. Flera gamla byvägar och skogsstigar binder samman byarna. Särskilt fint om man gillar kulturhistoria och öppna vyer.
* Skåneleden SL5 genom Hallandsåsen. Inte en gammal väg i sig, men den följer på flera sträckor äldre kommunikationsstråk. Etapperna mellan Båstad, Hov och Hjärnarp är mycket trevliga.
* Vallåsen - Rössjöholm - Hjärnarp. Här finns gott om gamla skogsvägar som använts för både handel och skogsbruk. Man kan lätt sätta ihop egna rundor.

Ett tips är att kombinera AllTrails med Lantmäteriets historiska kartor. Där kan du se gamla vägar, torp och bystrukturer från 1800-talet och sedan jämföra med dagens kartor. Många av de gamla vägarna finns fortfarande kvar som stigar eller skogsvägar men är inte markerade som vandringsleder.

Om du utgår från Halmstad-hållet skulle jag personligen börja vid Hasslöv eller Hjärnarp. Där får du både åskänslan, bokskogarna och flest spår av äldre vägsträckningar.
Citera
2026-06-17, 19:24
Moderator
pbos avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem