Idag, 01:21
Medlem
Era erfarenheter från detta ockerbolag? Jag är på väg att tappa det och begå något dumt då de hittar på avgifter som läggs på i efterhand samt pushar en ockerränta 20%. Jag har aldrig frivilligt valt att ha med dem att göra, de har köpt skulden från ett annat bolag.

Vilka är folket bakom? Bolaget hette tidigare Alektum.

https://www.allabolag.se/foretag/myntro-collect-ab/g%C3%B6teborg/inkassoverksamhet-kreditupplysningsverksamhet/2K092RII5YFFR

Någon från Göteborg som känner till familjen Gustavsson? Ska vara halvkändisar inom den här branschen.
Citera
Idag, 05:37
Medlem
Om du vill jiddra med fel familj så varfsågod
Citera
Idag, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Om du vill jiddra med fel familj så varfsågod
Bra ide. Kunderna borde göra en kreditkoll på styrelsen innan man blir kund hos banken.
Citera
Idag, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Bra ide. Kunderna borde göra en kreditkoll på styrelsen innan man blir kund hos banken.

Det är ingen bank och TS är ju tydlig med att han inte blivit kund där utan de har köpt en fordran.

För TS är väl det bästa att se till att betala så fort som möjligt.
Citera
Idag, 14:16
Medlem
Om de lägger på avgifter eller ränta som du anser är felaktiga skulle jag börja med att begära en fullständig specifikation skriftligen. Inkassobolag får inte bara hitta på avgifter hur som helst, utan de måste kunna visa vad som grundar skulden och vilka villkor som gäller.

Att skulden har köpts upp förändrar inte heller dina rättigheter. Myntro/Alektum övertar i princip fordran med de villkor som redan finns, de kan inte ensidigt hitta på nya villkor i efterhand.

Däremot skulle jag vara försiktig med att börja leta efter privatpersoner bakom bolaget. Om du anser att något är fel är det bättre att fokusera på sakfrågan: bestrid de delar du anser felaktiga, begär underlag och ta kontakt med Konsumentverket eller kommunens budget- och skuldrådgivning om det behövs.

Har du några konkreta exempel på vilka avgifter som tillkommit och vilken typ av skuld det gäller? Det är lättare att bedöma om det låter rimligt eller inte då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in