2026-06-17, 00:16
Medlem
Den engelske konstnären David Hockney dog förra veckan. För mig var han bara känd som målaren av "The splash", ett konstverk som jag tyckte var intetsägande, men tydligen var det ett epokgörande verk. Hon målade mycket annat som porträtt till exempel. I slutet av sin levnad målade han den engelska landsbygden. Jag förstår nu att han var mycket större än jag i min okunskap inbillade jag mig.
2026-06-17, 06:32
Medlem
Tråkigt när folk dör.

Han bidrog mycket till att göra akryl rumsrent i konstvärlden och återintroducerade landskapsmåleriet i samtidskonsten.

Han var inte dålig, inte alls, men grovt överskattad när det kommer till den ställning han fick.

Tycker också Splash är intetsägande. På vilket sätt menar de att det var ett epokgörande verk?

Var han mer än en dekorationsmålare för överklassen? Hade jag ägt en Hockney hade jag sålt den direkt. I och för sig gillar jag taxar. Hans målningar av taxar är rätt trevliga.
2026-06-17, 06:49
Moderator
Kyrpators avatar
Denna tråd synes helt sakna en frågeställning att diskutera, och Flashback är ju trots allt tänkt att vara ett diskussionsforum.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in