2026-06-16, 20:10
Medlem
trickydicks avatar
Som rubriken lyder.

Se bild på kulan: https://viivilla.se/wp-content/uploads/2022/08/fec7efa0-b6ad-571a-9282-b13d7db42710.png

Vår diskmaskin har en knapp som man skall aktivera om man har en sån kula i tabletten. Vad gör maskinen för extra om man aktiverar den?
Citera
2026-06-16, 20:14
Medlem
AlfaQhards avatar
Den är "last man standing" den löser upp sig sist och gör rent maskinen efter all smuts på disken är borta.
Citera
2026-06-16, 20:15
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Spolglans
Citera
2026-06-16, 20:20
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Spolglans

Spolglans har vi i ett separat fack. Eller kör vi spolglans på spolglans? 😮
Citera
2026-06-16, 20:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Man behöver inte ställa såna här frågor här längre.

Googles AI på din rubrik:
Citat:
Den röda kulan (eller den färgade kärnan) på diskmaskinstabletter innehåller ofta koncentrerad gel, flytande diskmedel och enzymer. Den är designad för att lösa upp sig snabbt i början av diskprogrammet och ger en extra kraftfull dos rengöringsmedel för att bryta ner intorkat fett och lossa tuffa matrester. Många moderna tabletter, som testvinnaren Yes Platinum, har denna typ av uppbyggnad för att kombinera pulver och flytande medel. Det ger flera fördelar för disken:
Snabbverkande: Den flytande gelen löses upp snabbare än hårt pressat pulver och ger en effektiv fördisk.
Fettlösande: Den koncentrerade kärnan är särskilt framtagen för att lösa upp fett och motverka att fettavlagringar samlas i maskinens filter.
Allt-i-ett: Kulan samverkar med resten av tabletten och agerar ofta som en del av tablettens inbyggda spolglans och funktion för glansigt porslin.
Citera
2026-06-16, 20:58
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Då gissar jag om man aktiverar knappen man skall aktivera om har en sån kula gör en extra fördisk så att kulan löser upp sig före tabletten.

Kan du fråga din smarta Ai om jag gissar rätt?
Citera
2026-06-16, 21:11
Medlem
Intressant är ju att inlägg #2 och #3 menar att röda kulan är kvar till sist (eller där i krokarna), inlägg #5 med sin AI-sökning säger att röda kulan löses upp först...

Personligen kör jag med pulver.
Citera
2026-06-16, 21:12
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:

Med det tänket kan vi lägga ned Flashback, och då hade både du och jag varit arbetslösa
Citera
2026-06-16, 21:26
Medlem
Syftet är spolglans som sagts redan.
Däremot är den helt meningslös i verkligheten eftersom HELA tabletten löses upp inprincip samtidigt oavsett vad tillverkarna påstår. Dvs spolglans kulan löses upp när disken är som smutsigast och är borta sedan länge när den faktiskt hade gjort nytta.
Citera
2026-06-16, 21:26
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Du kan fråga AI själv utan att gå omvägen via mig.

Fast din Ai kan ju ljuga,
En säger att det är för rengöra maskinen en annan säger att det är sköljmedel och din fina Ai säger att det är enzymer till förtvätt så nu är jag mer frågande än någonsin.

https://youtu.be/k4Of6kXr6a8
Everyone's saying different things to me Different things to me Everyone's saying different things to me Different things to me.🎶
Citera
2026-06-16, 21:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Intressant är ju att inlägg #2 och #3 menar att röda kulan är kvar till sist (eller där i krokarna), inlägg #5 med sin AI-sökning säger att röda kulan löses upp först...

Personligen kör jag med pulver.
testade o fick svar från ai att den röda kulan i finish powerball löser upp sig sist, det är spolglans men båda källorna som ai'n hänvisar till, ingen av dom nämner kulan.

Sen ändrade jag frågan från vad den röda kulan gör till hur tabletten fungerar och fick ett helt annat svar, "Powerball-kulan: Det centrala klotet frigörs och aktiveras för att lösa upp tuffa, intorkade matrester som havre och fastbränd ost."

Ai har gjort det väldigt tydligt hur förbannat dåliga många är på källkritik, hygienshoppen skriver följande på sin hemsida "Powerball-teknik: Dessa diskmedelstabletter innehåller en powerball som löser upp och tar bort även de tuffaste matresterna, även i hårt vatten."

pulver hade jag kört på om det inte varit så bekvämt att bara kasta in en tablett.
Citera
2026-06-16, 23:15
Medlem
talcsofts avatar
Det är marknadsföring, och det händer ingenting.

Citat:

Tjolahej Tjolahopp. Här på flashback pratar vi med människor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här