2026-06-16, 22:05
  #13
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elpianot
Varför lever ni i illusionen att kapitalismen är en lösning på allt då det så tydligt går att se vilken typ av övergrepp det orsakar mänskligheten?
Kapitalismen är i grund och botten enbart en naturkraft som regnet, vinden och snön. Den behöver reglering, men att säga att kapitalismen begår övergrepp på mänskligheten är som att säga att regnet, vinden och snön gör det. Det är visserligen sant, det gör alla naturkrafter också. Men de kan tämjas och regleras så att de gör betydligt mera gott än ont. Och alla realt existerande alternativ är sämre.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-06-16 kl. 22:07.
Citera
2026-06-16, 22:59
  #14
Medlem
pn222jws avatar
Därför att alternativen är sämre... (feodalism, kommunism, teokrati).
Citera
2026-06-18, 17:04
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elpianot
Letade efter liknande trådstart men då det ej fanns startar jag en ny. Undrar varför högerväljare har så svårt att erkänna det kapitalistiska systemets brott mot mänskligheten och egentligen hela jordklotet, natur, djurliv, mänsklig existens etc.

Exempel på brott mot mänskligheten, -Tobaks industrin; skördar miljontals med liv där människor dör i fruktansvärda sjukdomar som lungcancer och KOL. Ändå är rökning på många ställen normaliserat och cigaretter säljs i vanliga matvarubutiker enkla för vem som helst att inhandla. Allt detta för att tobaksindustrin ska fortsätta få tjäna pengar på sina varor.

Fyll på med exempel och diskutera varför de som gillar högerpolitik har svårt att se konsekvenser av en värld där pengar styr och på hur det påverkar mänsklighetens existens.

Varför lever ni i illusionen att kapitalismen är en lösning på allt då det så tydligt går att se vilken typ av övergrepp det orsakar mänskligheten?
Jag är högerväljare och står för att det kapitalistiska systemet är överlägset alla andra ekonomiska system. Men jag har inga som helst problem med att erkänna att om kapitalismen härjar helt fritt blir den dysfunktionell. Jag har inte heller några problem med att påpeka att fascismen är en högerideologi eller att mycket av kolonialismens drivkrafter var privat äganderätt, måhända under kraftigt inflytande från merkantilismen.

Har du några exempel när Ungdomsförbund eller partimedlemmar från högerpartier gått ut och försvarat Leopold II eller kolonialismen eller försökt rentvå deras handlingar? Eller högerpartier som gått ut och hävdat att fascismen aldrig funnits?

Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Man kan vända på det och fråga varför vänsterväljarna har så svårt att erkänna vad socialismen/kommunismen har ställt till med i Världen! Alla vänsterfjantar som sitter och gråter över för mycket "kontroll" på internet och att man hamnar på Lexbase om man begår brott osv., hur ser det ut i de länderna där ett socialistiskt eller kommunistiskt styre tillämpas? Är folket fria? Har de det flera 100 gånger bättre än oss i Sverige?
(FB) Varför har vänsterfolk så svårt att erkänna kommunismens brott mot mänskligheten?

Har en tråd om det.
__________________
Senast redigerad av JagheterHenrik 2026-06-18 kl. 17:07.
Citera
2026-06-23, 23:43
  #16
Medlem
Många nyliberaler eller "MUF-liberaler" är i grunden kälkborgare med litet nya kläder och en uppiffad, ytligt sett mer akademisk retorik (Karl Popper, Paul Johnson, DN:s ledarsida. amerikanska höger-podcasts osv). De vill skylla alla brott, folkmord, rovdrift osv de kan se på "de andra", särskilt åt vänster.
Citera
2026-06-24, 14:26
  #17
Medlem
Tror det har med bildning att göra. Även om många röstade på högern i förra valet så ser ni nu att många bildade människor byter sida. Jag läste själv boken 1984 nu under denna perioden och då insåg jag hur lurad jag blivit. Så jag skulle tro att det har med bildning att göra.
Vissa går typ till jobbet och slänger bort livet på saker som inte utvecklar dem när de inte jobbar. Inget fel i det men de blir samhällets förlorare utan att fatta eller inse varför.
Jag driver ofta med dessa människor på flashback. Inte så snällt men jag kan inte låta bli =)

Citat:
Ursprungligen postat av Elpianot
Letade efter liknande trådstart men då det ej fanns startar jag en ny. Undrar varför högerväljare har så svårt att erkänna det kapitalistiska systemets brott mot mänskligheten och egentligen hela jordklotet, natur, djurliv, mänsklig existens etc.

Exempel på brott mot mänskligheten, -Tobaks industrin; skördar miljontals med liv där människor dör i fruktansvärda sjukdomar som lungcancer och KOL. Ändå är rökning på många ställen normaliserat och cigaretter säljs i vanliga matvarubutiker enkla för vem som helst att inhandla. Allt detta för att tobaksindustrin ska fortsätta få tjäna pengar på sina varor.

Fyll på med exempel och diskutera varför de som gillar högerpolitik har svårt att se konsekvenser av en värld där pengar styr och på hur det påverkar mänsklighetens existens.

Varför lever ni i illusionen att kapitalismen är en lösning på allt då det så tydligt går att se vilken typ av övergrepp det orsakar mänskligheten?
Citera
Igår, 12:42
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elpianot
Letade efter liknande trådstart men då det ej fanns startar jag en ny. Undrar varför högerväljare har så svårt att erkänna det kapitalistiska systemets brott mot mänskligheten och egentligen hela jordklotet, natur, djurliv, mänsklig existens etc.

Exempel på brott mot mänskligheten, -Tobaks industrin; skördar miljontals med liv där människor dör i fruktansvärda sjukdomar som lungcancer och KOL. Ändå är rökning på många ställen normaliserat och cigaretter säljs i vanliga matvarubutiker enkla för vem som helst att inhandla. Allt detta för att tobaksindustrin ska fortsätta få tjäna pengar på sina varor.

Fyll på med exempel och diskutera varför de som gillar högerpolitik har svårt att se konsekvenser av en värld där pengar styr och på hur det påverkar mänsklighetens existens.

Varför lever ni i illusionen att kapitalismen är en lösning på allt då det så tydligt går att se vilken typ av övergrepp det orsakar mänskligheten?

alla vet om tobaksindustrin och vad du pratar om. man säger bara att det är värt det
Citera
Igår, 20:05
  #19
Medlem
HerrGickhans avatar
Det var nog bland de svagaste trådstarter jag sett. TS bröstar upp sig och vill diskutera kapitalismen och landar i tobaksindustrin. Jag kan ju kontra med alla vänsterregimer bakom järnmuren som införde socialism och förtryckte folket. Där kan vi tala om brott mot mänskligheten.

Valet att konsumera tobak är användarens eget. Att tobak säljs är endast ett bevis för hur korkade mänskligheten är. Staten säljer ju med monopol alkohol i Sverige och är ju därmed värre en kapitalism som bygger på konkurrens.
Citera
Igår, 20:06
  #20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Många nyliberaler eller "MUF-liberaler" är i grunden kälkborgare med litet nya kläder och en uppiffad, ytligt sett mer akademisk retorik (Karl Popper, Paul Johnson, DN:s ledarsida. amerikanska höger-podcasts osv). De vill skylla alla brott, folkmord, rovdrift osv de kan se på "de andra", särskilt åt vänster.

»Många« är ett substanslöst argument som bara handlar om vad den som använder det själv tycker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in