Idag, 12:00
Medlem
Drickbacks avatar
Sista två lagen i gruppen kliver in i turneringen.

Matchen sänds på TV4
Arena: Boston Stadium

Ons 17/6
23:25 Studio TV4 (Brolin, Guidetti, Blommé & Hamad)
00:00 Irak - Norge (Pinthorp & Helin)
Citera
Idag, 12:01
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Hur dåliga/bra är Irak?
Citera
Idag, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Hur dåliga/bra är Irak?

på pappret ett av vm's sämre länder, sämre än iran.

men det har ju visat sig att många lågt rankade länder har presterat mot betydligt bättre lag hittils: kap verde, nya zeeland m.fl
Citera
Idag, 12:15
Medlem
Tavastehuss avatar
Som jag skrev i tv-tråden ska jag se den på Yle kommenterad på svenska. Hit eller miss? Ni lär få veta här. I Norge går matchen i TV2, ej NRK.

Förväntar mig många mål från Norge. Kan det bli 0-6? Tror man känner att man behöver bräda Sveriges 5-1.

Håland hattrick?

Bara en total genomklappning i det norska laget kan få Irak att klara oavgjort.
Citera
Idag, 12:30
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
på pappret ett av vm's sämre länder, sämre än iran.

men det har ju visat sig att många lågt rankade länder har presterat mot betydligt bättre lag hittils: kap verde, nya zeeland m.fl

Försökt kolla på nätet, men får ingen riktig uppfattning. Hoppas att de kan stå upp mot Norge.
Citera
Idag, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Försökt kolla på nätet, men får ingen riktig uppfattning. Hoppas att de kan stå upp mot Norge.

det här är en rätt bra sida där man kan få lite info om vägen till vm med mera.

https://fotbolldirekt.se/vm-fotboll/irak-vm-2026/
Citera
Idag, 12:34
Medlem
Hoppas Irak ger Håland och hans nissar den i götten
Citera
Idag, 12:43
Medlem
"Det var inte bara i Sverige som det var förlösande VM-glädje.

Irak knep sista platsen efter drama mot Bolivia – och kvalificerade sig för första gången sedan 1986."

"30-årige Ayman Hussein stod för det avgörande 2–1-målet och sköt Irak till VM för första gången på 40 år."

dom slog alltså bolivia vilket jag trodde skulle betyda nåt, men jag lever tydligen i det förgågna när bolivia en gång i tiden var rankad 18 i världen, i dag är dom rankade 77a strax efter israel och finland.

å andra sidan är nya zeeland rankad 82a och fick 2-2 igår mot iran (rankad 23) så alla dessa rankinglistor kan man ta med en nya salt... en stor.

det handlar väl mest om hur dessa två lag står sig mot varandra, har irak en bra defensiv osv jag är inte tillräckligt påläst för att svara på det och det är inte helt enkelt att hitta bra sidor på nätet heller... kanske nån annan kan flinka in

men om jag ska dra några slutsatser av vm hittils så är det att bara för ett lag anses dåligt eller lågt rankad betyder inte att det blir 5-0...

bara tre matcher hittils har varit av det slaget: usa paraguay 4-1, tyskland caracao 7-1, sverige-tunisien 5-1
Citera
Idag, 13:18
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
"Det var inte bara i Sverige som det var förlösande VM-glädje.

Irak knep sista platsen efter drama mot Bolivia – och kvalificerade sig för första gången sedan 1986."

"30-årige Ayman Hussein stod för det avgörande 2–1-målet och sköt Irak till VM för första gången på 40 år."

dom slog alltså bolivia vilket jag trodde skulle betyda nåt, men jag lever tydligen i det förgågna när bolivia en gång i tiden var rankad 18 i världen, i dag är dom rankade 77a strax efter israel och finland.

å andra sidan är nya zeeland rankad 82a och fick 2-2 igår mot iran (rankad 23) så alla dessa rankinglistor kan man ta med en nya salt... en stor.

det handlar väl mest om hur dessa två lag står sig mot varandra, har irak en bra defensiv osv jag är inte tillräckligt påläst för att svara på det och det är inte helt enkelt att hitta bra sidor på nätet heller... kanske nån annan kan flinka in

men om jag ska dra några slutsatser av vm hittils så är det att bara för ett lag anses dåligt eller lågt rankad betyder inte att det blir 5-0...

bara tre matcher hittils har varit av det slaget: usa paraguay 4-1, tyskland caracao 7-1, sverige-tunisien 5-1

Rankningslistor är inte mycket att ha när VM börjar. Alla såna listor är lite som listor med världens bästa hårdrockstrummis.

Jag hoppas på att Irak överraskar. Kul med nysvenskar i laget. Min förutsägelse är att Norge vinner men Håland bryter benet, jag känner det på mig.
Citera
Idag, 14:14
Medlem
Riksreptilens avatar
Det blir en bra match att varva ner med efter kvällens höjdpunkt.
Det verkar skall vara uppehåll och 23-24 grader så ingen klar fördel för irakier.

Det ser ut att vara en riktigt grym stadion som vanligen heter Gillette.
" Gillette Stadium's seating capacity is 64,628, including 5,876 club seats and 82 luxury suites."

Bostonbor som inte hade råd med biljett får titta till sin Tom Brady-staty utanför.
https://en.wikipedia.org/wiki/File%3ATom_Brady_statue.jpg
Citera
Idag, 14:15
Medlem
george.sthlms avatar
För ett par veckor sedan hade jag sagt 5-0 till Norge.

Men efter Spanien matchen i går mot Kapverde så skall man nog vara försiktig med att
gissa från gamla meriter. Blir väl 2-2 som i många andra öppningsmatcher.
Citera
Idag, 15:48
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
För ett par veckor sedan hade jag sagt 5-0 till Norge.

Men efter Spanien matchen i går mot Kapverde så skall man nog vara försiktig med att
gissa från gamla meriter. Blir väl 2-2 som i många andra öppningsmatcher.

Nu kollat flera "Iraq Road To WC 2026" . Irak är inte bra, men jag hoppas de kan göra det svårt för Norge.

En sak lärde jag mig och det är att Irak anser sig ha haft en Gyllene Era en gång i tiden. Inte Babylonien och Mesopotamien dårå, utan en gyllene era i fotboll, allt är relativt antar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in