2026-06-16, 07:44
Medlem
Jag har fiber via Telia och har kört med en Asus-router i flera år. Nu är det dags att uppgradera till en ny router, men när jag kopplar in den får den inte kontakt med nätet. Eller rättare sagt: det fungerar extremt långsamt en kort stund, sedan dör anslutningen helt. Väldigt märkligt beteende.

Jag har pratat med supporten för den nya routern. De säger att jag ska klona MAC-adressen från den gamla routern till den nya, eller ännu hellre koppla en dator direkt till fiberboxen och sedan klona datorns MAC-adress till routern.

Problemet är att när jag kopplar en dator direkt till fiberboxen får den inte heller någon internetanslutning.

När jag däremot kopplar tillbaka den gamla routern fungerar allt perfekt direkt.

Och ja, jag har startat om allt och väntat. Inte bara några minuter, utan i princip ett helt dygn.

Jag har mejlat Telia och frågat varför det inte bara ska vara att byta router. Svaret jag fick var att jag måste ringa dem. Orka.

Kan någon med mer nätverkskunskap än jag förklara vad som faktiskt händer rent tekniskt här? Varför är det inte bara att byta router?

Om någon dessutom har en idé om hur jag kan få den nya routern att fungera tar jag gärna emot tips. Men jag är framför allt nyfiken på varför detta överhuvudtaget är ett problem.
Citera
2026-06-16, 08:40
Medlem
Onanikrems avatar
Någon brandvägg i fiberboxen som nyper. Har inte Telia och inte haft på väääldigt många år men du får ringa supporten. Dator till vägg (box) skall funka, annars är det fel.
Citera
2026-06-16, 08:45
Medlem
Onanikrems avatar
Från AI för jag kom inte ihåg ip i huvudet. För att logga in på din router, anslut till ditt WiFi eller med nätverkskabel. Öppna webbläsaren och skriv in routerns IP-adress (oftast 192.168.1.1 eller 192.168.0.1) i adressfältet. Logga sedan in med uppgifterna som vanligtvis står på en klisterlapp på själva routern.

Men funkar inte kabel från väggen till dator vet jag inte?
Citera
2026-06-16, 08:46
Medlem
Duvlorts avatar
Lyckas du med kloningen då? MAC-adressen används väl för att du ska slippa logga in varje gång?
Citera
2026-06-16, 09:19
Medlem
Hade samma problem och hittade inte mycket information om det.

Men det stämmer som supporten säger, du måste byta MAC address i den nya routerns till samma som den gamla då Telia kontrollerar MAC adressen innan de tilldelar dig en IP address.

Troligtvis har det att göra med att du får en publik IPv4 address i stället för CG-NAT med slumpmässig address, allt för att enklare kunna spåra dig.

Hur du byter MAC address beror på vad du har för router, men det ska vara relativt enkelt att ändra i inställningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in