Jag har fiber via Telia och har kört med en Asus-router i flera år. Nu är det dags att uppgradera till en ny router, men när jag kopplar in den får den inte kontakt med nätet. Eller rättare sagt: det fungerar extremt långsamt en kort stund, sedan dör anslutningen helt. Väldigt märkligt beteende.
Jag har pratat med supporten för den nya routern. De säger att jag ska klona MAC-adressen från den gamla routern till den nya, eller ännu hellre koppla en dator direkt till fiberboxen och sedan klona datorns MAC-adress till routern.
Problemet är att när jag kopplar en dator direkt till fiberboxen får den inte heller någon internetanslutning.
När jag däremot kopplar tillbaka den gamla routern fungerar allt perfekt direkt.
Och ja, jag har startat om allt och väntat. Inte bara några minuter, utan i princip ett helt dygn.
Jag har mejlat Telia och frågat varför det inte bara ska vara att byta router. Svaret jag fick var att jag måste ringa dem. Orka.
Kan någon med mer nätverkskunskap än jag förklara vad som faktiskt händer rent tekniskt här? Varför är det inte bara att byta router?
Om någon dessutom har en idé om hur jag kan få den nya routern att fungera tar jag gärna emot tips. Men jag är framför allt nyfiken på varför detta överhuvudtaget är ett problem.