Citat:
Som rubriken lyder så misstänker jag att jag kan vara alkoholist. Jag lever ett annars vanligt liv ”volvo villa vovve” jobbar och sköter mig för det mesta. Men har med åldern börjat ifrågasätta mitt intag av alkohol. Som jag skrev lever jag ett ”normalt” liv och har ett arbete som jag sköter, men min lediga tid är en sörja av snefyllor och rattfyllor, minnesluckor, ångest. Även om jag inte dricker varje dag så slutar dagarna jag dricker med att jag ligger en hel dag i sängen med ångest och försöker pussla ihop gårdagen. Eftersom jag jobbar sju dagar följt av sju dagars ledighet brukar jag dricka enligt mig måttliga mängder under arbetsveckan (3-6 33cl starköl), men lediga veckor har mängden bara ökat från en platta öl + någon enstaka drink till upp emot två plattor och dom där drinkarna. Jag vet nog själv svaret men känner att jag vill få in andras åsikter.
Huruvida du är alkis har andra redan uttalat sig om, och det är dessutom sällan svart och vitt utan brukar se lite olika ut från person till person. Men utifrån det du skriver pekar iaf mycket på att du har svårt att kontrollera ditt intag, vilket leder till att det påverkar resten av ditt liv negativt.
Sluta dricka är skitsvårt, verkligen. Hade det bara varit att "sluta" hade det inte funnits några alkisar. Det blir verkligen som ett uppvaknande och en insikt att ens liv kommer behöva se annorlunda ut, speciellt då många aktiviteter inte längre är särskilt intressanta i ett nyktert tillstånd.
Hänga på krogen, stora fester och högtider känns mer som långdragna och ganska ointressanta aktiviteter när man är nykter i ett stort sällskap av berusade människor. Det enkla svaret är: Ja, livet blir lite tråkigare utan alkoholen. Det finns liksom inget sätt att komma runt det faktumet. MEN, du måste fråga dig om det är värt att ha lite extra kul om det innebär att resten av ditt liv blir märkbart sämre.
Med tiden kommer du märka att det du blir intresserad av andra saker, och att ingen egentligen bryr sig om du bara stannar en stund på festen/krogen, dvs tills ens sociala batteri slocknar och fyllesamtalen börjar kännas extremt ointressanta när man själv är nykter. Och dagen efter slipper du vakna med en betonghjälm på huvudet och kroppen fylld av skam och ånger.