2026-06-16, 03:25
Medlem
Som rubriken lyder så misstänker jag att jag kan vara alkoholist. Jag lever ett annars vanligt liv ”volvo villa vovve” jobbar och sköter mig för det mesta. Men har med åldern börjat ifrågasätta mitt intag av alkohol. Som jag skrev lever jag ett ”normalt” liv och har ett arbete som jag sköter, men min lediga tid är en sörja av snefyllor och rattfyllor, minnesluckor, ångest. Även om jag inte dricker varje dag så slutar dagarna jag dricker med att jag ligger en hel dag i sängen med ångest och försöker pussla ihop gårdagen. Eftersom jag jobbar sju dagar följt av sju dagars ledighet brukar jag dricka enligt mig måttliga mängder under arbetsveckan (3-6 33cl starköl), men lediga veckor har mängden bara ökat från en platta öl + någon enstaka drink till upp emot två plattor och dom där drinkarna. Jag vet nog själv svaret men känner att jag vill få in andras åsikter.
Citera
2026-06-16, 04:13
Medlem
busy-signals avatar
Välkommen till fb

Det är klart det finns dom som är värre alkisar än du.

Men frågan är väl hur du mår, och om du skulle vilja må bättre? För det låter verkligen som ett helvete du lever i.

Jag var ännu mindre alkis än du, för jag drack "bara" typ som du gör i arbetsveckorna.

Men fan vilken skillnad det blev när jag slutade ändå. Du har väl inget att förlora på att ta en paus och se om du mår bättre?
Citera
2026-06-16, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabiankapten
Som rubriken lyder så misstänker jag att jag kan vara alkoholist. Jag lever ett annars vanligt liv ”volvo villa vovve” jobbar och sköter mig för det mesta. Men har med åldern börjat ifrågasätta mitt intag av alkohol. Som jag skrev lever jag ett ”normalt” liv och har ett arbete som jag sköter, men min lediga tid är en sörja av snefyllor och rattfyllor, minnesluckor, ångest. Även om jag inte dricker varje dag så slutar dagarna jag dricker med att jag ligger en hel dag i sängen med ångest och försöker pussla ihop gårdagen. Eftersom jag jobbar sju dagar följt av sju dagars ledighet brukar jag dricka enligt mig måttliga mängder under arbetsveckan (3-6 33cl starköl), men lediga veckor har mängden bara ökat från en platta öl + någon enstaka drink till upp emot två plattor och dom där drinkarna. Jag vet nog själv svaret men känner att jag vill få in andras åsikter.
3-6 33cl starköl under arbetsveckan är ju ingenting, så svaret är att jag är tveksam
Citera
2026-06-16, 04:46
Medlem
3-6 33cl per dag antar jag att du menar? Nja, skulle inte säga det.

Om du menar 3-6 33cl per vecka så skulle jag fråga vilket dagis du rymt från.
Citera
2026-06-16, 05:01
Medlem
GiveMeHeads avatar
Snefyllor, rattfyllor, minnesluckor och ångest. Där hade nog jag dragit gränsen och slutat. Du verkar inte ha ölsinne i alla fall. Sen om du är alkis, det får andra svara på. Troligtvis kommer svaret bli ett rungande ja.
Citera
2026-06-16, 05:01
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Skulle säga du är alkis beräknat på det fetade, så långt gick jag aldrig. Däremot hade jag under den perioden som varade drygt två år mycket högre intag per vecka än du, tänk dubbla. Ta tag i det innan det är försent. Rattfylla tyder på svåra problem. Skulle kraschat hela mitt liv, allt från boende (bor utanför) till jobbet om det hänt mig. Än värre saker kan också hända, tänk om du kör ihjäl nån jävel?

Sobra upp ett par månader!
Citera
2026-06-16, 05:20
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Enligt svenska överförmyndarnormer eller resten av världens normer?
Citera
2026-06-16, 05:30
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Enligt svenska överförmyndarnormer eller resten av världens normer?

Men snefyllor / minnesluckor / rattfyllor är klockrena alkisbeteenden i resten av världen också.
Citera
2026-06-16, 05:31
Medlem
PyjamasXLs avatar
Vet inte om du är alkis i klassisk mening, men du har alkoholproblem vilket även jag har. Känner igen mig i mycket. Jag blir översocial och för det mesta och minns sällan kontentan i det jag har sagt dagen efter, och då får jag ångest och försöker pussla ihop vad jag har snackat om. Det behövs inte så mycket alkohol för att det skall inträffa och jag blir inte så onykter att jag får problem med balansen eller så. En halv bnb är lagom för mig. Blir det lite till så kommer ofta de där minnesluckorna, så jag håller i hatten för det mesta numera. Något fysiskt beroende har jag inte. Har du?
Citera
2026-06-16, 06:00
Medlem
Klandalfs avatar
Det handlar inte om mängden, det handlar om vad alkoholen gör med dig och hur det påverkar ditt liv. Du uppvisar helt klart tecken på ett problematiskt alkoholdrickande.
Citera
2026-06-16, 06:22
Medlem
Citat:
Även om jag inte dricker varje dag så slutar dagarna jag dricker med att jag ligger en hel dag i sängen med ångest och försöker pussla ihop gårdagen.
Fastna inte vid om du ska klassas som alkoholist eller inte, men uppenbarligen dricker du för mycket, då du mår dåligt av det och är en fara för dig själv och din omgivning.

Enklaste vägen framåt är att du kontaktar din vårdcentral och är helt ärlig med din situation, det finns hjälp att få.

Har du ett jobb med en fungerande företagshälsovård så kanske de kan hjälpa. Lite försiktig med chefen dock, får hen veta att du dricker för mycket så kan det vara något som vänds mot dig vid eventuella framtida konfliktsituationer.
Citera
2026-06-16, 06:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vad tycker din familj om detta eller sitter du bara där i din ensamhet och dricker öl?

Låter absolut som att du är alkis eller iallafall på god väg att bli.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in