Citat:
Ursprungligen postat av
Vatos.Locos
Satt ute och åt och då och då slängde pommes till kråkorna och måsarna som var i närheten. Ut kommer en som jobbade där och ber mig inte mata fåglarna. Jag frågar varför, jag har betalat för det jag äter, då måste jag ju få kunna slänga det? Det blir stökigt och stör gäster säger han. Jag sitter ensam ute på serveringen och Donken är i mellan en motorväg samt en vanlig bilväg. Det är bokstavligen lastbilar som kör fem meter i från där man sitter. Och dom tvättar ju borden ändå, så vad om det är fågelskit? När han gick in slängde jag resten utav maten. Killen stod bokstavligen innanför med armarna i kors och såg besviken ut.
Gjorde jag fel? Jag tycker ju det är så kul med djur nära inpå.
Ja, du gjorde fel. Av två orsaker:
1. Matar man fåglar vid en restaurang, så lär sig fåglarna att där finns mat. Och de kommer komma dit och tigga mat, eventuellt bli närgångna mot gästerna och bajsa ner. Inget vidare. Dessutom kan det locka till sig råttor.
Inget vidare!
2. Dessutom har fåglar
gott om mat såhär års. Bra mat för fåglar och inte friterad mat...
Så varken för restaurangen, andra gäster eller för fåglarna var det bra.
Mata inte fåglar på det viset igen.
Vill du mata fåglar, köp då fågelfrön och sätt upp i ett träd (finns särskilda anordningar som inte skadar träden) så når inte råttor fröna så lätt och fåglarna kan flyga dit och äta. Särskilt bra på vintern, då fåglar har svårare att hitta mat då. Bra också om trädet står lite kuperat, så att fåglarna vågar sig dit.