2026-06-15, 19:02
Medlem
Regeringen håller pressbriefing om kärnkraft

Såg denna precis som sändes 2h sedan. Det är en pressträff gällande den nya kärnkraft som planeras att byggas och där första SMR-reaktorn tas i bruk ca 2035. Byggs av Rolls Royce tydligen och detta är ngt som tagits fram i Storbritannien och det står även "strategiskt partnerskap med Tjeckiska ČEZ" vad nu det ska betyda. Om båda köper dessa blir det mängdrabatt som när en BRF köper bredband till alla? Ingen aning.

Här är även Regeringens sida om detta.

Själv tycker jag det är bra att man kollar på ny teknik inom kärnkraft och ser inget problem med det, dock är jag väldigt skeptisk till bullshit som "billigare el till folket" när vi vet att politiker gärna vill tillåta en massa AI-servrar och skit som kommer sluka bra mycket mer el och det handlar inte alls om "folket" i grund och botten.

Vi har inga jordbävningar eller liknande som är direkta risker och om man ser till att säkerheten är hög så är det ju inte farligare än vad vi har idag men absolut, det är ju måltavlor precis som all annan kärnkraft är om ngt skulle hända på krigsväg.

Men, försiktigt positiv till detta ändå.

Hur ser ni andra på det hela?
Citera
2026-06-15, 19:09
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Orkar inte läsa nuvarande katastrofregerings skitbeslut, men går de vidare med att bygga nytt kärnkraftverk i naturreservatet vid Varberg?

En av landets största badorter dessutom.

Kan de inte bygga kärnkraftverken i Stockholm istället? Sveriges Venedig med nära till kylvattnet överallt?
Citera
2026-06-15, 19:35
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Orkar inte läsa nuvarande katastrofregerings skitbeslut, men går de vidare med att bygga nytt kärnkraftverk i naturreservatet vid Varberg?

En av landets största badorter dessutom.

Kan de inte bygga kärnkraftverken i Stockholm istället? Sveriges Venedig med nära till kylvattnet överallt?
Nu behöver vi ju mer kraft inom område 4.

Jag föreslår perstorp, hässleholm, höör, hörby.

Men som redan påpekats är det tveksamt om svensken får del av detta. Man skall ju bugga AI-skit-hallar och förbundit sig att exportera elen till tyskland.

Jag förstår inte upplägget med videberg kraft????????? Handlar detta om att staten skall garantera vinster till privat näringsliv? Det var ju upplägget förut.

Då kan lika gärna staten bygga kärnkraften också så folket får del av vinsten.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-06-15 kl. 19:39.
Citera
2026-06-15, 20:07
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Jag föreslår att de skapar en ny kommun: Kärrnobyl.
Citera
2026-06-15, 20:08
Avslutad
Regeringen i Förenade Kungadömet släppper också press release
https://www.gov.uk/government/news/government-backing-helps-uks-rolls-royce-smr-win-multibillion-pound-sweden-nuclear-export-contract
Citera
2026-06-16, 00:06
Medlem
Ni har väldigt skitig luftmiljö här. Knappt luft.
Vad kan bli värre?
Citera
2026-06-16, 06:18
Medlem
tnems avatar
Citat:

Men som redan påpekats är det tveksamt om svensken får del av detta. Man skall ju bugga AI-skit-hallar och förbundit sig att exportera elen till tyskland.

Jag förstår inte upplägget med videberg kraft????????? Handlar detta om att staten skall garantera vinster till privat näringsliv? Det var ju upplägget förut.

Det privata näringslivet kommer äga en liten del. Handlar antagligen om att man förankra investeringen hos de stora användarna.

80% skall ägas av staten. https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/regeringen-vill-kopa-in-sig-i-ny-karnkraft
Citera
2026-06-16, 09:39
Medlem
Saken är den att serverhallar och elbilar kommer att tvingas på oss oavsett, vilket ökar behovet av el, vilket leder till högre priser. Och kan dessa inte få tag på billig pålitlig el så kommer de att elda kol, gas och diesel i kopiösa mängder, ja kanske till den grad att vi drabbas av farliga luftföroreningar like skithålsländer som Kina.

Därför är allt som genererar mycket ren el snabbt positivt, och kommer dessutom bidra till lägre priser då kärnkraft är väldigt mycket billigare än kol, gas och olja.
Citera
2026-06-16, 09:41
Medlem
Citat:
Vattenfall är väl statligt dock. Men visst hade det suttit fint om det fungerade lite mer som den Norska oljefonden där pengarna investeras och ger 3% årlig ränta. Då kan vi stärka välfärden och reducera skatterna över tiden i ställt för att bränna pengarna på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in