2026-06-15, 14:10
Medlem
John-Roccas avatar
Jag bor i en lägenhet med Zitius stadsnät och internet från Bahnhof. Ovanför ytterdörren i hallen sitter ett plåtskåp med en fiberbox som heter Raycore. När jag flyttade in så fungerade internet men jag har kanske råkat skada fibern när jag var inne där och rotade runt. Jag har knappt gjort mer än att städa bort lite damm och skräp och hängt kablarna lite mer prydligt, det var ett sånt trassel innan så att det knappt gick att stänga luckan.

Kan jag ha knäckt fibern bara av att leda om hur den går i skåpet fram till boxen? Jag har alltså inte böjt den, men jag har lossat kontakten. Är kontakten så känslig att man tappar uppkopplingen bara genom att dra i och ur kontakten ett par gånger?

Kan de ha stängt av uppkopplingen när de på teknisk väg ser att grejerna kopplades isär? Alltså att grejerna inte är sönder men avstängda?

Jag har nu satt tillbaks allting, stängt luckan och ringt Bahnhof. De säger att jag kommer få betala om det visar sig att jag har gjort åverkan på utrustningen. Det kan väl knappast räknas som åverkan att koppla i och ur någon kontakt?
Jag har ju inte klippt sladdar eller modifierat utrustningen.
Har någon av er blivit tvungen att betala någon gång? Handlar det om hundralappar eller tusenlappar?

För övrigt så anser jag att det är förvånansvärt hur slarvigt installerad fibern var med tanke på hur bräcklig den är.
Citera
2026-06-15, 14:24
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca
Jag bor i en lägenhet med Zitius stadsnät och internet från Bahnhof. Ovanför ytterdörren i hallen sitter ett plåtskåp med en fiberbox som heter Raycore. När jag flyttade in så fungerade internet men jag har kanske råkat skada fibern när jag var inne där och rotade runt. Jag har knappt gjort mer än att städa bort lite damm och skräp och hängt kablarna lite mer prydligt, det var ett sånt trassel innan så att det knappt gick att stänga luckan.

Kan jag ha knäckt fibern bara av att leda om hur den går i skåpet fram till boxen? Jag har alltså inte böjt den, men jag har lossat kontakten. Är kontakten så känslig att man tappar uppkopplingen bara genom att dra i och ur kontakten ett par gånger?

Kan de ha stängt av uppkopplingen när de på teknisk väg ser att grejerna kopplades isär? Alltså att grejerna inte är sönder men avstängda?

Jag har nu satt tillbaks allting, stängt luckan och ringt Bahnhof. De säger att jag kommer få betala om det visar sig att jag har gjort åverkan på utrustningen. Det kan väl knappast räknas som åverkan att koppla i och ur någon kontakt?
Har någon av er blivit tvungen att betala någon gång? Handlar det om hundralappar eller tusenlappar?

För övrigt så anser jag att det är förvånansvärt hur slarvigt installerad fibern var med tanke på hur bräcklig den är.

Har du berättat att du har varit där och pillat?
Om du har de så kan de ju enkelt stänga att du har orsakat de och då blir det jobbigt och kanske dyrt beroende på vilket fel som är trasigt.

Har du inte sagt något om att du har varit där och pillat så behöver de ju kunna påvisa att du har varit där och pillat. Eftersom internet fungerade när du flytta in så är det bara att vara tyst och hoppas på att de inte kan visa att du har pillat där.

Kostnad är svårt att säga utan att veta vad som har gått sönder.
Citera
2026-06-15, 14:24
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Vänta lite här nu

Talade du om att du var där inne och rotade runt för att städa bort damm och nu funkar det inte??
Citera
2026-06-15, 14:36
Medlem
Antagligen behöver fibern tvättas i ändarna bara, det behövs bara något litet dammkorn i vägen så kan signalen försvagas eller det blir avbrott.
Citera
2026-06-15, 14:46
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Svårt att säga, men är det medieomvandlaren du varit inne i? Kolla om du har ström till den.

Men till medieomvandlaren går det en ledning gjort av glas, från det går det koppar till ditt inom hus internet. Medieomvandlaren brukar vara plomberad så,...
Citera
2026-06-15, 14:51
Medlem
John-Roccas avatar
Det är en skarv med krympslang som är övergången mellan fibern och de sista decimetrarna som har kontakten, den skarven känns vinglig. Jag tror snarare att det är ett brott där än att kontakten är smutsig. Jag tror den har knäckts för att allting hänger löst och dinglar som ett jävla nystan.

Jag har sagt att jag har öppnat luckan till skåpet, kopplat i och ur ström och nätverkskabel men "knappt rört fibern" .
Citera
2026-06-15, 14:56
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Svårt att säga, men är det medieomvandlaren du varit inne i? Kolla om du har ström till den.

Men till medieomvandlaren går det en ledning gjort av glas, från det går det koppar till ditt inom hus internet. Medieomvandlaren brukar vara plomberad så,...

Den har ström, power-dioden lyser, men FX-dioden som ska visa att den har uppkoppling lyser inte. Kopplar jag in något i en lan-port så lyser den grönt. Lyckan var stängd med två små skruvar, men jag skulle inte kalla det en plombering. De går ju att öppna och stänga utan att de syns att de öppnats.
Citera
2026-06-15, 15:31
Medlem
Låter som du bara behöver byta patch kabeln, annars har du lyckats.
Kostar kanske 200:- och går att byta själv
Dubbelkolla kontakterna så dom är samma bara.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmateriel/fiber/deltaco-fiberoptisk-kabel-duplex-singlemode-lc-lc-1-m-p66085?utm_medium=affiliate&utm_content=textlink&u tm_campaign=aff_1_2015&utm_source=adtraction_SHOPI A+SE+CSS+PLA&at_gd=A90188F6D457996765EA0FC17CB77D5 6EB9CE2F7
Senast redigerad av Sthlm007 2026-06-15 kl. 15:34.
Citera
2026-06-15, 15:51
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Låter som du bara behöver byta patch kabeln, annars har du lyckats.
Kostar kanske 200:- och går att byta själv
Dubbelkolla kontakterna så dom är samma bara.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmateriel/fiber/deltaco-fiberoptisk-kabel-duplex-singlemode-lc-lc-1-m-p66085?utm_medium=affiliate&utm_content=textlink&u tm_campaign=aff_1_2015&utm_source=adtraction_SHOPI A+SE+CSS+PLA&at_gd=A90188F6D457996765EA0FC17CB77D5 6EB9CE2F7

Det är en annan kontakt (SC) som har ungefär 20cm sen en skarv till fibern som går ut ur lägenheten. Jag tror fibern är skadad precis vid skarven (en klump med krympslang runt). Jag skulle gärna försöka laga den, men om jag inte lyckas så är det nog bättre att jag inte försöker mer själv.
Citera
2026-06-15, 15:55
Medlem
John-Roccas avatar
En tekniker kommer förhoppningsvis hit i veckan, så det jag mest vill veta är vad de kan tänkas vilja få mig att betala. Om det är för mycket så måste jag ju försöka hävda att jag är oskyldig.
Citera
2026-06-15, 16:22
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
En tekniker kommer förhoppningsvis hit i veckan, så det jag mest vill veta är vad de kan tänkas vilja få mig att betala. Om det är för mycket så måste jag ju försöka hävda att jag är oskyldig.
Hundralappar kan du inte räkna med. Bara att åka ut kostar väl minst 800-1000kr. Lär väl kosta 2000 i bästa fall
Citera
2026-06-15, 16:48
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Har man otur som en polare hade så går det inte att svetsa fibern, alltså skarva den. Då får de blåsa in ny fibertråd och det kan kosta allt från 5-10.000 och uppåt beroende på hur tillgängligt den finns.

Edit: Du kanske kan göra en reset på medieomvandlaren och få igång den igen? Den kan ha hängt upp sig på nåt sätt!
Senast redigerad av Pelle-Roev 2026-06-15 kl. 17:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in