2026-06-16, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Äsch, låt tanterna vara. Allt behöver inte problematiseras. Jag tycker att det är lite gulligt.
Håller med. Dessutom är det positivt för hjärnan vet inte om att du visar andra vänlighet utan upplever den som riktad mot dig själv.
Citera
2026-06-16, 00:58
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Alltid heter de Barbro, Britt eller något i stil med Gull-Maj. Och de skriver "Grattis sötaste Prins Nicholas" eller "Så vacker klänning du har fantastiska Madeleine"

Vad fan är det för fel på tanterna? Tror de på allvar att kungligheterna läser det de skriver?

Förklaring tack!
De som är intresserade av kungahuset brukar generellt vara äldre kvinnor - eller människor med NPF-diagnoser.

Empati och intresse är positiva mänskliga fenomen. Let them!
Citera
2026-06-16, 10:35
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det är inte bara tanter som gör det. Ta t ex en nyhetsartikel, debattartikel, insändare eller någon som tycker något i sociala medier, främst Facebook, där någon gubbe alltid ska bli personligt emot personen som skrivit det, men oftast kommenterar de när dessa texter har blivit delade, så den ursprungliga personen lär aldrig se dessa kommentarer. Det är något särskilt med boomergenerationer som håller på såhär.
Citera
2026-06-16, 10:42
Medlem
Det är tanters version av att Göran 63s kommentarer á "Vilken livsglädje du har" varje gång Bianca Ingrosso lägger ut en bikinibild på Instagram. Låt dom ha sitt.
Citera
2026-06-16, 10:49
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det är inte bara tanter som gör det. Ta t ex en nyhetsartikel, debattartikel, insändare eller någon som tycker något i sociala medier, främst Facebook, där någon gubbe alltid ska bli personligt emot personen som skrivit det, men oftast kommenterar de när dessa texter har blivit delade, så den ursprungliga personen lär aldrig se dessa kommentarer. Det är något särskilt med boomergenerationer som håller på såhär.

Instämmer! Gärna ska halva livsberättelsen rapas upp som kommentar till ett inlägg från nåt tredjeparts fan-account. Känns som en kombination av brist på digitala funktionella skillz och källkritik. För att inte tala om boomergubbar som försöker ragga på modellerna i kommentarsfältet hos underklädesföretag

Finns några gubbar på threads som inte fattar att alla deras raggningsförsök på diverse porrbotar är publikt synliga för allmänheten, trots att folk kommenterat och uppmärksammat det...

Berts bästa boomermemes på fejsbook är en riktig guldgruva. En blandning av pinsamma boomers och folk som trollar/lajvar boomers
Citera
2026-06-16, 11:50
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Farfar brukade alltid gratulera kungen på födelsedagen, men på den tiden via post.

Hovet svarade alltid på dessa brev, och minst en gång så svarade kungen personligen. Farfar fick ett signerat foto av kungen vill jag minnas.

Men visst, hovet (och ännu mindre kungen) lär knappast lusläsa varje inlägg på Facebook, och bemöda sig med att besvara dem alla.
Men jag är helt säker på att ett handskrivet brev fortfarande får svar.

Det låter kul. Nästa år är det jag som skickar kort till kungen. Tack för tipset!
Återkommer med eventuell respons.
Citera
2026-06-16, 12:56
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Tror det ligger en hel del i det du säger. Gillar att du skrev "artificiell familj". Har man ingen familj man kan umgås med så får man fixa det digitalt. Vi lever ju trots allt i en digital tidsålder nu. Kanske det är nåt som man själv kommer skaffa på ålderns höst när man är gammal och ensam - en artificiell familj som man inbillar sig att man är del utav.

Fast den äldre generationen är väldigt promonarkiska och älskar drottningen synnerligt.
Jag minns min mormor som slukade svensk damtidning och sådant skvaller med stor beundran och glädje, hon tyckte alltid att kungen var så stilig. Enda gången hon var vaken efter midnatt var när nobelfesten sändes på tv.

Hon hade stor egen familj att ta hand om så din teori håller inte. Jag tror att många älskar och är stolta över kungafamiljen och helt enkelt vill förmedla det vidare.
Citera
2026-06-16, 13:15
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Alltid heter de Barbro, Britt eller något i stil med Gull-Maj. Och de skriver "Grattis sötaste Prins Nicholas" eller "Så vacker klänning du har fantastiska Madeleine"

Vad fan är det för fel på tanterna? Tror de på allvar att kungligheterna läser det de skriver?

Förklaring tack!

Inte lika skevt som att göra en tråd på Flashback om det dock...

Du bor under en sten kanske, men kolla igenom alla grupper på facebook då och vad folk skriver om. Detta kan ju inte vara det konstigaste du sett online eller?

Folk är olika helt enkelt. Som att säga att vad fan är det för fel på folk som tittar på avrättningar? Alltid heter de Peter eller Ahmed, och skriver saker som "fy fan vilket coolt ljud hans hals gjorde när den var 75% avsågad", eller folk som odlar rosor "alltid heter de Peter eller Brigitta" och skriver alltid "vad har du för bajs i din jord"?
Senast redigerad av Jahbrah 2026-06-16 kl. 13:17.
Citera
2026-06-16, 14:17
Medlem
Merwinnas avatar
Det är väl känslan att en liten stund ha en connection med den person som man älskar och/eller beundrar. Att få uttrycka sina känslor på en plats där det inte är HELT omöjligt att personen faktiskt kommer att se det. Hur man kan älska eller beundra någon i vår kungafamilj (utom möjligen Silvia) är dock beyond me...
Citera
2026-06-16, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Fast den äldre generationen är väldigt promonarkiska och älskar drottningen synnerligt.
Jag minns min mormor som slukade svensk damtidning och sådant skvaller med stor beundran och glädje, hon tyckte alltid att kungen var så stilig. Enda gången hon var vaken efter midnatt var när nobelfesten sändes på tv.

Hon hade stor egen familj att ta hand om så din teori håller inte. Jag tror att många älskar och är stolta över kungafamiljen och helt enkelt vill förmedla det vidare.
Absolut att det kan vara som du säger också. Säger inte att alla är som jag beskrev, tror absolut det är som du säger också i många fall. Och även jag har haft äldre släktingar som varit måna om att inte missa Nobelfesten på TV och som tyckt om att följa kungafamiljen (trots att de inte varit ensamma)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in