2026-06-15, 18:14
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Intressant möjligt exempel på konvergent evolution.

Frågan är vilka selektionstryck som kan ha varit tongivande i sådana fall.

Hypotesen om selektion på livshistoria, det vill säga att hög dödlighet i vuxenlivet selekterat för tidig reproduktion istället för tillväxt verkar ha viss tyngd. Men jag undrar om de antaganden den kräver kan beläggas, till exempel att dödlighet i vuxenlivet i historisk tid faktiskt varit högre i regnskogen än i andra biotoper och att reproduktion på samma vis skett särskilt tidigt i livet.
National Geographic har en mer läsvänlig artikel i ämnet:
https://www.nationalgeographic.com/culture/article/150728-african-pygmies-height-science-health-nutrition

Citat:
The growth curves revealed that Baka infants are born the same weight as French infants, but after three months Baka weights drop, and never catch up. This contradicts the reigning theory—at least for this population—that Pygmy people are short-statured because they lack a growth spurt during puberty. (“They demonstrate a growth spurt pretty convincingly,” Perry says.)

East African Pygmy populations have a different growth pattern: Infants are born small and stay small, according to published studies that Rozzi’s team used for comparison. The difference between the two groups could mean that Pygmies’ shorter statures did not start with their common ancestor, but instead evolved independently in response to similar environments.
Så Afrikas pygméfolk härstammar från en gemensam ursprungsbefolkning som tros ha skilts från grupper med genomsnittlig kroppslängd för omkring 60 000 år sedan. Senare, för ungefär 20 000 år sedan, delades denna befolkning upp i östafrikanska och västafrikanska pygmégrupper.

Citat:
Att genomsnittsålder för förstföderskor skulle vara 13-15 år i studerade fall låter alldeles orimligt dock och kan inte stämma.
Det var något jag hajade till på med men det är också en av teorierna som national Geographic nämner. Teorin hävdar att kroppslängden kan vara kopplad till tidigare reproduktion.

Om individer riskerar att dö unga kan naturligt urval gynna egenskaper som gör det möjligt att få barn tidigare i livet.

Citat:
Age at Menarche: Pygmy girls typically experience their first menstruation (menarche) between 13 and 15 years old.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4268413/

Citat:
Among Pygmy tribes, such as the Aeta in the Philippines and the Baka in Central Africa, women begin giving birth at a young age, with the average age for a first birth falling between 14 and 17 years old. In some cases, pregnancies and births are recorded in girls as young as 12 to 14 years old.
https://www.nature.com/articles/ncomms8672
Citera
2026-06-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det finns en TV-serie om en stam pygmeer och deras liv. Det händer att personer ur andra grupper behandlar dem illa men de är inte slavar. De samlar sina kolhydrater över några veckor och jagar sina proteiner varje dag. Deras musik låter som vanlig musik. De lever till de blir ganska gamla. Men får de en sjukdom eller skada dör de, eftersom det inte finns vård. Tyckte de verkade chilla. man trodde förr de var korta pga näringsbrist, men de är friska och är bara menade att bli 145-155 cm.
Då är dom väl lika långa som vilken tex Thailändare som helst?
Jag föreställde mig att en pygmee bara var typ en meter hög...
Citera
2026-06-15, 19:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Då är dom väl lika långa som vilken tex Thailändare som helst?
Jag föreställde mig att en pygmee bara var typ en meter hög...

Ja, de är inte supersmå.

Fanns ett art som levde överlappande med "oss" i ett begränsat område. De kan ha varit in kort variant an homo erektus. De blev bara en meter i längd. Men de är utdöda sedan länge. Men där kan vi tala om små.
Citera
2026-06-16, 17:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
National Geographic har en mer läsvänlig artikel i ämnet:
https://www.nationalgeographic.com/culture/article/150728-african-pygmies-height-science-health-nutrition

Så Afrikas pygméfolk härstammar från en gemensam ursprungsbefolkning som tros ha skilts från grupper med genomsnittlig kroppslängd för omkring 60 000 år sedan. Senare, för ungefär 20 000 år sedan, delades denna befolkning upp i östafrikanska och västafrikanska pygmégrupper.

Det var något jag hajade till på med men det är också en av teorierna som national Geographic nämner. Teorin hävdar att kroppslängden kan vara kopplad till tidigare reproduktion.

Om individer riskerar att dö unga kan naturligt urval gynna egenskaper som gör det möjligt att få barn tidigare i livet.

Till att börja med. Även om det är svårt att avgöra vilken faktor som är relevant, så tycks det handla om konvergent evolution. Att det kan röra sig om att miljön selekterat för vissa variabler i livshistoria, likt ålder för könsmognadens inträde, är principiellt tänkbart.

Men saken framstår som krånglig att avgöra.

Hos studerade pygmeiska folk verkar första menstruation inte ske tidigare än hos andra jägar-samlarpopulationer. Inte heller ålder hos förstföderskor verkar avvika i någon större grad. Det som möjligen är fallet är att fitness-toppen och den reproduktiva insatsen är koncentrerad till en period tidigare i livet än hos jämförbara grupper, men det verkar osäkert.

Saken hänger på om mortaliteten hos unga vuxna är högre än förväntat eller inte i pygmeiska populationer. I de artiklar som förespråkar selektion på livshistoria påstås att det är fallet. Det verkar röra sig om gammal antropologisk data. I mer kontrollerade långtidsstudier har man inte kunnat hitta höga, avvikande, dödstal.

Citat:
Age at Menarche: Pygmy girls typically experience their first menstruation (menarche) between 13 and 15 years old.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4268413/

Ja, det stämmer i och för sig och avviker inte, men artikeln verkar redogöra för modellen, men avhandlar inte specifikt pygméer?

Citat:
Among Pygmy tribes, such as the Aeta in the Philippines and the Baka in Central Africa, women begin giving birth at a young age, with the average age for a first birth falling between 14 and 17 years old. In some cases, pregnancies and births are recorded in girls as young as 12 to 14 years old.
https://www.nature.com/articles/ncomms8672

Något sådant påstående hittar jag inte däri? Den artikeln redogör för långtidsstudier och är den som ifrågasätter högre dödlighet i vuxenlivet.

Här är artikeln som torde lägga fram idén om selektion på livshistoriavariabler hos pygmeiska folk och som hänvisar till fitnesstoppar tidigare i livet och hög dödlighet hos vuxna: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2154411/
Citera
2026-06-16, 18:00
Medlem
Citat:
Till att börja med. Även om det är svårt att avgöra vilken faktor som är relevant, så tycks det handla om konvergent evolution. Att det kan röra sig om att miljön selekterat för vissa variabler i livshistoria, likt ålder för könsmognadens inträde, är principiellt tänkbart.

Men saken framstår som krånglig att avgöra.

Hos studerade pygmeiska folk verkar första menstruation inte ske tidigare än hos andra jägar-samlarpopulationer. Inte heller ålder hos förstföderskor verkar avvika i någon större grad. Det som möjligen är fallet är att fitness-toppen och den reproduktiva insatsen är koncentrerad till en period tidigare i livet än hos jämförbara grupper, men det verkar osäkert.

Saken hänger på om mortaliteten hos unga vuxna är högre än förväntat eller inte i pygmeiska populationer. I de artiklar som förespråkar selektion på livshistoria påstås att det är fallet. Det verkar röra sig om gammal antropologisk data. I mer kontrollerade långtidsstudier har man inte kunnat hitta höga, avvikande, dödstal.

Ja, det stämmer i och för sig och avviker inte, men artikeln verkar redogöra för modellen, men avhandlar inte specifikt pygméer?

Något sådant påstående hittar jag inte däri? Den artikeln redogör för långtidsstudier och är den som ifrågasätter högre dödlighet i vuxenlivet.

Här är artikeln som torde lägga fram idén om selektion på livshistoriavariabler hos pygmeiska folk och som hänvisar till fitnesstoppar tidigare i livet och hög dödlighet hos vuxna: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2154411/

Intressant info!

Hur mycket vet man om deras genetiska arv och släktskap med andra grupper? Jag kan tyvärr inte tolka sådan data själv.
Citera
2026-06-16, 18:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Intressant info!

Hur mycket vet man om deras genetiska arv och släktskap med andra grupper? Jag kan tyvärr inte tolka sådan data själv.

De afrikanska pygmeiska populationerna har gemensamt ursprung, men poängen är att den genetik som ligger bakom den hämmade tillväxten har utvecklats senare. Det vill säga, samma drag har i liknande miljö utvecklats flera gånger oberoende av varandra. Till det kommer att samma fenomen kan studeras hos folk i liknade livsmiljöer i andra delar av världen.

En genetisk poäng är det är olika typer av genetiska förändringar som resulterat i samma egenskap i form av kortväxthet hos olika grupper. Det kallas konvergent evolution, vilket innebär att liknande evolutionära selektionstryck ofta ger liknande lösningar men på helt olika sätt och oberoende av varandra.
Citera
2026-06-16, 20:27
Medlem
Citat:
De afrikanska pygmeiska populationerna har gemensamt ursprung, men poängen är att den genetik som ligger bakom den hämmade tillväxten har utvecklats senare. Det vill säga, samma drag har i liknande miljö utvecklats flera gånger oberoende av varandra. Till det kommer att samma fenomen kan studeras hos folk i liknade livsmiljöer i andra delar av världen.

En genetisk poäng är det är olika typer av genetiska förändringar som resulterat i samma egenskap i form av kortväxthet hos olika grupper. Det kallas konvergent evolution, vilket innebär att liknande evolutionära selektionstryck ofta ger liknande lösningar men på helt olika sätt och oberoende av varandra.
Fascinerande!
Citera
2026-06-17, 01:50
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Den här musiken blev jag nyfiken på, ska försöka komma ihåg att lyssna när jag kommer hem

Edit: De är så små att jag helt glömt av att de existerar. Kul att bli påmind!

Orchéstre Baka Gbiné!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in