2026-06-15, 06:11
Medlem
zombie-nations avatar
Det finns en TV-serie om en stam pygmeer och deras liv. Det händer att personer ur andra grupper behandlar dem illa men de är inte slavar. De samlar sina kolhydrater över några veckor och jagar sina proteiner varje dag. Deras musik låter som vanlig musik. De lever till de blir ganska gamla. Men får de en sjukdom eller skada dör de, eftersom det inte finns vård. Tyckte de verkade chilla. man trodde förr de var korta pga näringsbrist, men de är friska och är bara menade att bli 145-155 cm.
Citera
2026-06-15, 08:21
Medlem
Anybodykillers avatar
De flesta av dem som bor i Afrika lever runt kongo. De tre största stammarna är Mbenga, Mbuti och Twa.

Något intressant är att de har lite olika växtmönster. Så alla pygmeer är inte korta genom samma utveckling.
Citat:
In East Africa, the Sua and Efe peoples give birth to smaller-than-average babies. These different growth processes are an example of convergent evolution, in which two groups reach the same result — short stature — in different ways, said the study's lead author, Fernando Ramirez Rozzi, a researcher of evolutionary biology at the French National Center for Scientific Research in Paris.
https://www.livescience.com/51690-african-pygmy-tribe-growth-rates.html
Deras korthet tros delvis vara en evolutionär anpassning till att en mindre kropp har lägre kroppstemperatur och att de levt länge på mindre portioner av fisk, larver, småvilt och frukt.

Andra forskare har jämfört mönster med afrikanska pygmeer samt pygmeer i Filippinerna (Aeta och Batak) och hävdar att tidigt barnafödande (snittet för föräldraskap bland de flesta pygmeer är 13-15 år) och hög mortalitet är drivande faktorer. I kontrast så har de långa Maasaierna och Dinka folken barn när de är runt 19-25.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det finns en TV-serie om en stam pygmeer och deras liv. Det händer att personer ur andra grupper behandlar dem illa men de är inte slavar. De samlar sina kolhydrater över några veckor och jagar sina proteiner varje dag. Deras musik låter som vanlig musik. De lever till de blir ganska gamla. Men får de en sjukdom eller skada dör de, eftersom det inte finns vård. Tyckte de verkade chilla. man trodde förr de var korta pga näringsbrist, men de är friska och är bara menade att bli 145-155 cm.
Jo de lever för de mesta på jakt och fiske samt handel med bantu-bönder. De lär även vara kunniga i medicinal växter.
Citera
2026-06-15, 08:56
Medlem
Nicolas Cage köpte väl på sig en samling krympta huvuden?
Citera
2026-06-15, 10:29
Medlem
Citat:
Tyvärr så hålls en del som slavar av ”fullängdsgrannar”.
Citera
2026-06-15, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
”En egen underart” säger betydligt mer om din människosyn än om folkgruppen du försöker beskriva din åsna.

Nej, varför??

https://sv.wikipedia.org/wiki/Underart

Citat:
Inom zoologin delas en art upp i underarter när arten innehåller separata evolutionära utvecklingslinjer. Det vill säga att olika populationer av samma art är åtskilda så att det uppkommer genetiska skillnader mellan populationerna, men där skillnaderna inte är större än att en hane och en hona från var sin underart fortfarande kan få fertil avkomma tillsammans. Åtskillnaden av populationerna är ofta av geografisk eller ekologisk karaktär som exempelvis ett hav eller en öken.

Den geografiska avgränsningen för underarter är oftast allopatrisk eller parapatrisk. Skillnader inom en art kan också vara klinal, vilket innebär att förändringen av arten över ett större område är gradvis och att den geografiska gränsen för underarterna därför är svårdefinierad.

Frågan är ju hur de evolutionära linjerna skiljts åt i så fall.
Citera
2026-06-15, 11:50
Medlem
Det faktum att det finns några olika grupper i södra asien med ungefär samma kroppslängd pekar väl på att det snarare är en anpassning till miljö som lett fram till anpassningen i kroppslängd.
Citera
2026-06-15, 12:10
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag tycker de ser ut som typiska negrer med undantag för längden.

Till skillnad från san-folket i kalahari:

San-folket (även kända som bushmän) i södra Afrika bär på några av världens äldsta och mest genetiskt diversifierade DNA-linjer. Forskning visar att de är direkta ättlingar till den tidigaste förgreningen av det moderna människosläktet och har levt isolerade i hundratusentals år.

De om några gränsar väl till underart?

KLick-språk bl.a.
Citera
2026-06-15, 14:09
Medlem
2560ps avatar
Den här musiken blev jag nyfiken på, ska försöka komma ihåg att lyssna när jag kommer hem

Edit: De är så små att jag helt glömt av att de existerar. Kul att bli påmind!
Citera
2026-06-15, 16:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
De om några gränsar väl till underart?

Underart? De är den äldsta människan vi vet. De har en extrem mångfald gener, gener som sedan delats upp och bara finns i små kluster i andra människor runtom i världen. Det finns ingen grupp som är vår urmoder, men de är det närmaste vi kan komma.

Det är ju vi som är en underart till dem.

Men det är väl du som tror att autister har fel på sina synnerver, så jag är inte förvånad.
Citera
2026-06-15, 16:22
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Underart? De är den äldsta människan vi vet. De har en extrem mångfald gener, gener som sedan delats upp och bara finns i små kluster i andra människor runtom i världen. Det finns ingen grupp som är vår urmoder, men de är det närmaste vi kan komma.

Det är ju vi som är en underart till dem.

Men det är väl du som tror att autister har fel på sina synnerver, så jag är inte förvånad.
De var ju som svar på att pygmeer skulle vara en underart. De ser väldigt svarta ut för mig med undantag för att de vara små.

Jag menade egentligen att de inte var en underart men en tidig gren på homo sapiens sapiens.

Jo men neanderthal (och australienegern) beskrivs som en underart. Vi står på deras axlar.

Jag tror (eller vet) att skador på synnerven är den vanligaste samsjukheten vid autism ja.
Du menar på fullaste allvar att det inte är den vanligaste samsjukheten?
Citera
2026-06-15, 17:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
De var ju som svar på att pygmeer skulle vara en underart. De ser väldigt svarta ut för mig med undantag för att de vara små.

Jag menade egentligen att de inte var en underart men en tidig gren på homo sapiens sapiens.

Jo men neanderthal (och australienegern) beskrivs som en underart. Vi står på deras axlar.

Jag tror (eller vet) att skador på synnerven är den vanligaste samsjukheten vid autism ja.
Du menar på fullaste allvar att det inte är den vanligaste samsjukheten?

De är en underart för att de är mörka?

Ja just det det är ju du som inte tror att aboriginer och vita kan få barn tillsammans.

Neandertalare och vi kommer från samma gemensamma art, dvs ingen av oss är under den andre.

Ocj hag har inte mött en enda autist med fel på synnerven.
Citera
2026-06-15, 17:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
De flesta av dem som bor i Afrika lever runt kongo. De tre största stammarna är Mbenga, Mbuti och Twa.

Något intressant är att de har lite olika växtmönster. Så alla pygmeer är inte korta genom samma utveckling.

Deras korthet tros delvis vara en evolutionär anpassning till att en mindre kropp har lägre kroppstemperatur och att de levt länge på mindre portioner av fisk, larver, småvilt och frukt.

Andra forskare har jämfört mönster med afrikanska pygmeer samt pygmeer i Filippinerna (Aeta och Batak) och hävdar att tidigt barnafödande (snittet för föräldraskap bland de flesta pygmeer är 13-15 år) och hög mortalitet är drivande faktorer. I kontrast så har de långa Maasaierna och Dinka folken barn när de är runt 19-25.

Jo de lever för de mesta på jakt och fiske samt handel med bantu-bönder. De lär även vara kunniga i medicinal växter.

Intressant möjligt exempel på konvergent evolution.

Frågan är vilka selektionstryck som kan ha varit tongivande i sådana fall.

Hypotesen om selektion på livshistoria, det vill säga att hög dödlighet i vuxenlivet selekterat för tidig reproduktion istället för tillväxt verkar ha viss tyngd. Men jag undrar om de antaganden den kräver kan beläggas, till exempel att dödlighet i vuxenlivet i historisk tid faktiskt varit högre i regnskogen än i andra biotoper och att reproduktion på samma vis skett särskilt tidigt i livet.

Att genomsnittsålder för förstföderskor skulle vara 13-15 år i studerade fall låter alldeles orimligt dock och kan inte stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in