2026-06-16, 13:32
  #37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
Bortsett från okunskap eller ointresse: tekniken har gjort en hel del plattformar sämre skulle jag säga, när det man knackar in särskrivs, delas upp i nya meningar, ord föreslås uppåt väggarna idiotiskt. Det gäller både jobb och fritid, bärbart och stationärt, på forum och i köpt programvara. Upplevde inte situationen som så illa som idag, innan alla röda understrykningar började poppa upp som en automatiskt aktiverad funktion lite överallt under de senaste fem-tio åren. Mer fel helt enkelt. Skulle uppskatta om det var tvärtom, "hjälpen" avaktiverad som standard.

Microsofts företagsmail är hopplöst, bokstäver staplas så inåt helvete dumt.

Man får om man har tid, lust och önskan om att det man avsåg säga, se till att det verkligen är det som står på skärmen. Som en bekräftelse på att man inte framstår som spritt språngande galen.

Ibland heter det, när man haft ont om tid och inte dubbelkollat, att "du skrev x och jag antar att du i stället menade y, hör av dig om det inte är rätt tolkning".

Kan hålla med dig, så fort ordet man skrivit finns i systemet så är det ok även om ordet inte ens passar in.
Förr i tiden när sms kom så fanns T9-funktionen och ord kunde bli precis vad som helst ibland.
Själv har jag aldrig haft den snabbheten på varken gamla eller nya telefoner så hinner oftast läsa och fundera på vad man skrivit.
Citera
2026-06-17, 00:20
  #38
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Jag kanske är gammalmodig men jag tycker att svordomar i text såväl som tal tyder på:
- torftigt språk och en begränsad förmåga att uttrycka sig
- svårt med impulskontroll
- en social markör
- en bristfällig bildning

Fast det där är ju inte sant. Ta min syrra som exempel och hon är verkligen inte ensam. Har två universitetsutbildningar. Sitter på ett glassigt och välbetalt kulturjobb. Det ingår i jobbet att uttrycka sig väl i tal och skrift. Har inga konstiga impulser. Svär inte när hon håller en föreläsning. Är övre medelklass. Svär lite här och där, lite som utfyllnad, ibland som mild förstärkning. Har extremt bra ordförråd och 15 IQ-poäng över mig.

Kollar man på vetenskapen så finns det inget samband mellan svordomar och dåligt ordförråd. Sådant sa man bara för att få ungdomar att sluta svära. Ett rent påhitt.

Anser du att flashbackare är extra utbildade och har väldigt bra sätt att uttrycka sig? Om inte, varför svär de så sällan?
Citera
2026-06-17, 10:38
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fast det där är ju inte sant. Ta min syrra som exempel och hon är verkligen inte ensam. Har två universitetsutbildningar. Sitter på ett glassigt och välbetalt kulturjobb. Det ingår i jobbet att uttrycka sig väl i tal och skrift. Har inga konstiga impulser. Svär inte när hon håller en föreläsning. Är övre medelklass. Svär lite här och där, lite som utfyllnad, ibland som mild förstärkning. Har extremt bra ordförråd och 15 IQ-poäng över mig.

Kollar man på vetenskapen så finns det inget samband mellan svordomar och dåligt ordförråd. Sådant sa man bara för att få ungdomar att sluta svära. Ett rent påhitt.

Anser du att flashbackare är extra utbildade och har väldigt bra sätt att uttrycka sig? Om inte, varför svär de så sällan?


Jag anser att det är väldigt ovanligt med svordomar i text. Dataspel undantaget.
Och där faller Flashback in. I tal vidhåller jag min tidigare ståndpunkt.

Vad gäller utbildningsnivån på Flashback gissar jag på snittet.
Citera
2026-06-17, 13:43
  #40
Medlem
Imnshos avatar
Svordomar i skriven text är ett kommunikationsmässigt fattighetsbevis. I vardagligt talat språk har de en plats, men inte i skrivet argumenterande.
Citera
2026-06-17, 16:20
  #41
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Svordomar i skriven text är ett kommunikationsmässigt fattighetsbevis. I vardagligt talat språk har de en plats, men inte i skrivet argumenterande.

Lite intressant då att du så sent som för två dagar sedan skrev: "Fy fan vilken hemsk död." i följande tråd: (FB) Brasilien: Kastades utan bungeerep (2026-06-13)

Kanske kan det ändå vara befogat att ibland använda svordomar som förstärkning även i text, eller?
Citera
2026-06-17, 16:33
  #42
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Lite intressant då att du så sent som för två dagar sedan skrev: "Fy fan vilken hemsk död." i följande tråd: (FB) Brasilien: Kastades utan bungeerep (2026-06-13)

Kanske kan det ändå vara befogat att ibland använda svordomar som förstärkning även i text, eller?
Där hade du en straffspark! ⚽
Ja, vid uttryck av starka känslor kan svordomar vara jävligt relevanta. Men i diskussioner är de en styggelse.
Citera
2026-06-17, 23:15
  #43
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Där hade du en straffspark! ⚽
Ja, vid uttryck av starka känslor kan svordomar vara jävligt relevanta. Men i diskussioner är de en styggelse.

Jag svär sällan, oavsett om det är i tal eller text, men ibland är det befogat när man verkligen vill lägga tyngd i orden.

Med risk för att tjata så tycker jag att det är mycket märkligt att inte ens de som grovt missbrukar vårt språk här på Fb inte svär mer än de gör.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in