2026-06-16, 10:52
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jag säger inte att de alla gör detta universellt, men kurder och somalier kan prata arabiska med araber eftersom arabiska är lingua franca hos muslimer.
Nej, det är det verkligen inte. Kurder pratar antingen kurdiska (kurmani eller sorani), turkiska eller persiska och mindre grupper kan även arabiska. Över hälften av kurderna i Sverige kommer från Turkiet och kan inte ett spår arabiska utan kan förmodligen turkiska utöver kurdiska.

Bland somalier är arabiska vanligare, men absolut inte självklart.
Citera
2026-06-16, 19:49
Medlem
Du skulle förmodligen prata svenska med andra svenskar utomlands.
Citera
2026-06-16, 19:52
Medlem
Känner massvis med invandrare som pratar bättre svenska än vissa etniska svenskar, så njae. Givetvis kommer nyanlända och äldre ha svårare för språket men över tid med bra integration försvenskas invandrare väldigt ofta, och det gäller även språket. Blir svårt att inte lära sig någon svenska om man är en del av samhället.

Extremhögern(och Tidö som alla vikt sig inför extremismen för att etsa sig fast vid makten) vill dock försämra integrationen(då man ser det som "kommunism" av någon konstig anledning), vill skapa ett "vi mot dom" samhälle vilket kommer leda till sämre språkkunskaper i svenska.

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är det redan i flera städer så som Borlänge, Malmö samt områden som Gottsunda, Tensta, Rinkeby, Botkyrka, Skärholmen, Norsborg osv.
Vilka lögner och propaganda ni fascister kommer med. Du har nog aldrig besökt städerna du pratar om. Jag som har svenska som mitt main språk tycker att absolut största majoriteten pratar svenska i några av dessa städer jag besökt en del.
Bara för att folk inte vill prata med mobbare som dig så innebär det inte att dom inte kan prata svenska.

Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Kan du berätta vilket språk du tycker är majoritetsspråk på dessa ställen då? Jag klarar mig utmärkt med svenska på alla dessa ställen och hör betydligt mer svenska i normalfallet än något annat språk när jag besöker dem (ska villigt erkänna att jag inte varit i Malmö på snart tio år iofs, men alla andra har jag besökt i år).
I Malmö pratar majoriteten svenska väl helt klart. Väldigt trevlig stad med. Kan tänka mig att flytta dit då jag känt mig väldigt trygg där alla gånger jag besökt staden.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-06-16 kl. 20:02.
Citera
2026-06-18, 21:09
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Är det samma där ni bor?

Några få invandrare kan Engelska bättre än Svenska. Men majoriteten ät hopplöst dåliga på att göra sig förstådda.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in