2026-06-14, 18:19
  #1
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Kraftfull agent-baserad AI kan ge vanligt folk ett kraftfullt verktyg för diverse brottslighet.
Ett redan kriminellt gäng kan plötsligt få tillgång till sin egen Charles-Ingvar "Sickan" gånger 10.
Arbetslösa Pelle kan spinna upp en agent och lite på skoj skriva "planera ett perfekt bankrån mot Swedbank i Eslöv, och få ofelbar steg-för-steg manual. Möjligheterna är obegränsade. Många av dagens modeller har ju inbyggda spärrar mot sånt, men det kommer alltid att läcka ut eller utvecklas oscensurerade modeller. Hur ska man stoppa det?

Kommer det bli nödvändigt att begränsa tillgång till alltför kraftfull AI för vanliga personer?
Kommer kanske krävas licens för vissa modeller? Bakgrundskontroll?
Kommer det att bli olagligt att inneha vissa modeller, likt narkotika?
Kommer det att uppkomma en svart marknad för ocensurerade modeller och förbjudna parametrar.
Har vi kommit till en punkt där mjukvara blir för farlig för vissa att hantera?
__________________
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2026-06-14 kl. 18:40.
Citera
2026-06-14, 18:31
  #2
Medlem
stilichos avatar
Gratislunchen är snart över. Då kommer avancerad AI att bli för dyr för medelsvensson att använda till ren nöjeskonsumtion. Men för den som är beredd att betala kommer det effektiva verktyget AI förstås alltid att vara tillgänglig. Den utvecklingen går knappast att ändra på längre.
Citera
2026-06-14, 18:32
  #3
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Kraftfull agent-baserad AI kan ge vanligt folk ett kraftfullt verktyg för diverse brottslighet.
Ett redan kriminellt gäng kan plötsligt få tillgång till sin egen Charles-Ingvar "Sickan" gånger 10.
Arbetslösa Pelle kan spinna upp en agent och lite på skoj skriva "planera ett perfekt bankrån mot Swedbank i Eslöv, och få ofelbar steg-för-steg manual. Möjligheterna är obegränsade. Många av dagens modeller har ju inbyggda spärrar mot sånt, men det kommer alltid att läcka ut eller utvecklas oscensurerade modeller. Hur ska man stoppa det?

Kommer det bli nödvändigt att begränsa tillgång till alltför kraftfull AI för vanliga personer?
Kommer kanske krävas licens för vissa modeller? Bakgrundskontroll?
Kommer det att bli olagligt att inneha vissa modeller, likt narkotika?
Kommer det att uppkomma en svart marknad för ocensurerade modeller och förbjudna parametrar.
Har vi kommit till en punkt där mjukvara blir för farlig för vissa att hantera?
Ja, det har redan hänt. Du får inte använda Mythos/Fable sedan i går. Den blev snabbt jailbreakad på 48 timmar och kunde då ge ifrån sig de hackingtips som Anthropic hade försökt censurera. Det fungerade inte och nu har USA förbjudit AI-modellen.

(FB) Fable 5 och Mythos 5 har tagits ner av säkerhetsskäl!
Citera
2026-06-14, 18:39
  #4
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Det är väl inte omöjligt att skapa en ai, som till FBI eller Säpo rapporterar användare den möter som försöker begå olagligheter?

Dessa användare kan sedan i hemlighet serveras en stympad begränsad ai, som är mindre kraftfull men tillräckligt smart för att slösa på de kriminellas tid, kanske till och med avsiktligt ger dåliga råd, som till den blivande terroristen som får ett recept på sprängmedel som när det blandats färdigt detonerar och dödar den som blandat men som inte skadar någon utanför rummet detonationen sker i.
Citera
2026-06-14, 18:57
  #5
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Det är väl inte omöjligt att skapa en ai, som till FBI eller Säpo rapporterar användare den möter som försöker begå olagligheter?

Dessa användare kan sedan i hemlighet serveras en stympad begränsad ai, som är mindre kraftfull men tillräckligt smart för att slösa på de kriminellas tid, kanske till och med avsiktligt ger dåliga råd, som till den blivande terroristen som får ett recept på sprängmedel som när det blandats färdigt detonerar och dödar den som blandat men som inte skadar någon utanför rummet detonationen sker i.
Om den dumma terroristsen har ett litet barn i knät då är det lite svinn man får räkna med ibland?
Citera
2026-06-14, 19:20
  #6
Medlem
Kalaskjelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Kraftfull agent-baserad AI kan ge vanligt folk ett kraftfullt verktyg för diverse brottslighet.
Ett redan kriminellt gäng kan plötsligt få tillgång till sin egen Charles-Ingvar "Sickan" gånger 10.
Arbetslösa Pelle kan spinna upp en agent och lite på skoj skriva "planera ett perfekt bankrån mot Swedbank i Eslöv, och få ofelbar steg-för-steg manual. Möjligheterna är obegränsade. Många av dagens modeller har ju inbyggda spärrar mot sånt, men det kommer alltid att läcka ut eller utvecklas oscensurerade modeller. Hur ska man stoppa det?

Kommer det bli nödvändigt att begränsa tillgång till alltför kraftfull AI för vanliga personer?
Kommer kanske krävas licens för vissa modeller? Bakgrundskontroll?
Kommer det att bli olagligt att inneha vissa modeller, likt narkotika?
Kommer det att uppkomma en svart marknad för ocensurerade modeller och förbjudna parametrar.
Har vi kommit till en punkt där mjukvara blir för farlig för vissa att hantera?


Ja det kommer behövas.

Äldre och de som är tekniskt-ointresserade behöver AI körkort. De tror på allt och har 0 (noll) källkritik..
De kan även skapa mer skada än de faktiskt kanske inser, tex skapa bilder eller videos på skoj som kan orsaka både osämja och faktiskt ge någon problem.

Har faktiskt en bekants barn som är en yngre tjej ville smutskasta sin ex-kille som HON hade gjort slut med och skapade en AI bild där hennes ex hånglade med en annan kille. Hon ville hämnas för att han hittat en ny.
Han blev utfryst och mobbad och försökte ta sitt eget liv. Han svalde massvis med Citodon och hittades i badrummet av föräldrarna.
Hon erkände sedan att bilden inte var äkta och att hon skapat dom.
Vet faktiskt inte hur det slutade då de var 12 och 13 år och om hon blev dömd för något.
Citera
2026-06-14, 20:03
  #7
Avstängd
triptykens avatar
AI precis som social media är en ande vi redan släppt ut. Det finns inget sätt att hindra det bär du kan hosta själva.

Visst der gör folk dummare, fegare och mer inkompetenta men det är här och vi kan inte förändra det
Citera
2026-06-14, 20:57
  #8
Medlem
Kalaskjelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
AI precis som social media är en ande vi redan släppt ut. Det finns inget sätt att hindra det bär du kan hosta själva.

Visst der gör folk dummare, fegare och mer inkompetenta men det är här och vi kan inte förändra det

Det gör absolut folk dummare, jag har kommit på mig själv några gånger när jag dubbelkollat med AI fast jag vet svaret.
Då har jag stängt ner och läst en historiebok.

AI har ju även blivit nya google.
Det tror jag dock är för att folk vill ha en diskussion efter att man ställt en fråga.
(jag är sån)

Tex så googlade jag idag på Bathorden (från 1399).
google gav mig ett svar och jag ställde då mer frågor iom detta i google's AI, det blir helt enkelt lättare att ställa följdfrågor.

Problemet är att infon på nätet är så ytlig i minnet, jag kommer knappt ihåg de frågor jag ställde.
Läser man en bok och behöver reflektera, och eventuellt leta i en annan bok så stannar det kvar i minnet.
Citera
2026-06-15, 08:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Kraftfull agent-baserad AI kan ge vanligt folk ett kraftfullt verktyg för diverse brottslighet.
Ett redan kriminellt gäng kan plötsligt få tillgång till sin egen Charles-Ingvar "Sickan" gånger 10.
Arbetslösa Pelle kan spinna upp en agent och lite på skoj skriva "planera ett perfekt bankrån mot Swedbank i Eslöv, och få ofelbar steg-för-steg manual. Möjligheterna är obegränsade. Många av dagens modeller har ju inbyggda spärrar mot sånt, men det kommer alltid att läcka ut eller utvecklas oscensurerade modeller. Hur ska man stoppa det?

Kommer det bli nödvändigt att begränsa tillgång till alltför kraftfull AI för vanliga personer?
Kommer kanske krävas licens för vissa modeller? Bakgrundskontroll?
Kommer det att bli olagligt att inneha vissa modeller, likt narkotika?
Kommer det att uppkomma en svart marknad för ocensurerade modeller och förbjudna parametrar.
Har vi kommit till en punkt där mjukvara blir för farlig för vissa att hantera?
Ställ undran till AI.
Citera
2026-06-15, 09:35
  #10
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ja, det har redan hänt. Du får inte använda Mythos/Fable sedan i går. Den blev snabbt jailbreakad på 48 timmar och kunde då ge ifrån sig de hackingtips som Anthropic hade försökt censurera. Det fungerade inte och nu har USA förbjudit AI-modellen.

(FB) Fable 5 och Mythos 5 har tagits ner av säkerhetsskäl!

Fast nu gör du ju bara reklam för skiten som en nyttig idiot. Hela utspelet handlar ju om att marknadsföra denna påstådda "överlägsna" modell. Blir svårt att bekräfta såna påståenden utan tillgång till modellen.
Citera
2026-06-15, 11:10
  #11
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Kraftfull agent-baserad AI kan ge vanligt folk ett kraftfullt verktyg för diverse brottslighet.
Ett redan kriminellt gäng kan plötsligt få tillgång till sin egen Charles-Ingvar "Sickan" gånger 10.
Arbetslösa Pelle kan spinna upp en agent och lite på skoj skriva "planera ett perfekt bankrån mot Swedbank i Eslöv, och få ofelbar steg-för-steg manual. Möjligheterna är obegränsade. Många av dagens modeller har ju inbyggda spärrar mot sånt, men det kommer alltid att läcka ut eller utvecklas oscensurerade modeller. Hur ska man stoppa det?

Kommer det bli nödvändigt att begränsa tillgång till alltför kraftfull AI för vanliga personer?
Kommer kanske krävas licens för vissa modeller? Bakgrundskontroll?
Kommer det att bli olagligt att inneha vissa modeller, likt narkotika?
Kommer det att uppkomma en svart marknad för ocensurerade modeller och förbjudna parametrar.
Har vi kommit till en punkt där mjukvara blir för farlig för vissa att hantera?

Att begränsa tillgången till artificiella intelligenser är väl en ganska självklar utveckling
efter att man har lyckats avskaffa den naturliga intelligensen.

https://www.sverigesradio.se/ringp1
https://www.svt.se/kultur/studenternas-daliga-lasformaga-pressar-universiteten-nar-inte-fram
Citera
2026-06-15, 12:01
  #12
Medlem
engammalfisks avatar
Nej alla kommer ha utbrytna ai agenter hemma, och de kommer odla mat åt människorna & sköta allt åt folket som bara behöver sitta hemma och surfa med datorn & ta det lugnt. Sen när människorna är rastlösa så blir det Butlerian jihad som i Frank Herberts böcker. Det är vad jag siar iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in